Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vem är 87an-Hjalmarsson?

Featured Replies

Publicerat

Jaa Jag får väll försöka mej på en kvalificerad presentation av mej själv här då!!

Jag heter Henrik Hjalmarsson och föddes 1987 en mycket vacker dag i september mitt i skogen i värmland :rolleyes: Har en far som jagat sen han var ung så då blev de ju så att jag fick detta jaktintresse av honom då jag fick följa med och pürscha på bock och jaga morkullor, älg och rådjur när jag var liten!!

Och de var just rådjursjakten som jag ängnat mejj mest åt när jag var liten för flera grannar i "byn" hade tax så jag och grannpöjken gick alltid med hunn och de "vuxna" sköt!!! Och vi var fram och tog ur och bar hem rådjuren åt dom och flådde så kan ju även tacka min grannar för intresset och att de lät oss vara med och lät oss gå med hunn!

Sen var de ju lite älgjakt oxå som jag var med på och de är i ett litet bonnlag på ca 1400ha och där fick man vara med och knata i skogen och gå drev så tack vare detta så kunde jag ju varje sten och träd i skogen så då fick ja ofta gå med hundförare som vägvisare (då var jag väll 13-14 år) och så höll de på tills jag blev 18 och fick köpa egna bössor

En av de yngre killarna i älgjaktslaget hade en Hamiltonstövare som jag fick följa med och jaga med många gånger men fastnade redan första gången för stövare :rolleyes:

Så när jag tagit studenten 2006 och började jag jobba och ville redan då skaffa mejj en stövare men stötte på motstånd från min kära mor eftersom vi redan hade 2 labbar och hon trodde att de skulle bli lite för mycket hunar (eftersom jag bodde hemma hos mor å far gällde deras regler dock lyckades inte pappa övertala henne heller) men efter ett års tjat och månag gliringar och spydiga kommentarer när mamma och syrran skaffade sej en hästjävel till :P så fick jag min vilja igenom :rolleyes: så i augusti 07 hämtade jag min lilla hamiltontik Siri. Men flyttade hemifrån i januari året där på så de blev inte så jobbigt för mor, fast hon klagade ju inte heller när Lilla siri kom hem för då smälte hon som smör..

Så nu förtiden jagar jag hare med henne sen så jagar jag fortfarande älg och har kompisar som har stövare som jagar räv så de blir de oxå en del sen är de ju lite fågeljakt som de brukar bli. Då mest duvor men ska försöka mej på lite gäss till hösten och även bäver i vår. Sen är de så tyvärr att de finns en hel del lokatt så de går tyvärr inte att jaga rådjur längre för de är inte en jaktbarstamm. Men under de 4 åren som vi försökt jaga lo organiserat med vårt älgskötselområde har vi skjutit 3 st. Men av de 4 åren var de ett år vi inte jagat pga av snöbrist så en katt varje gång vi jagat är ju inte fyskam B)

Annars så under vår, sommar och höst tillbringar jag mycket tid på skjutbanan. Brukar bli ca 2gånger i veckan ibland mer!!

Blev arbetslös i maj 09 så då bestämde jag mej för att plugga och de var nog ganska bra val för de är inte så många dagar i skolan per vecka för de är mycket självstudier så då kan man ju plugga i skogen, haha, fast de brukar bli kvar hemma :rolleyes:

Drömmer om några hundar till och då skulle jag vilja ha en Bayersk viltspårhund eller en plott och kanske en älghund och en rävhund :P så kanske får bli ett tillskott i höst om jag har tid :D

Humm känner att de blev rätt mycket skrivet nu men hoppas ni orkar läsa ändå!

Publicerat

Välkommen ska han vara, det behövs flera Värmlänningar här.

Känner du KaptenKrok? Han bor ju inte långt bort.

Publicerat

Välkommen :rolleyes:

Om du är rädd om dina saker är plott inte hunn du vill ha!! Fast gillar man at spåra läääääääääääääänge så :rolleyes:

Publicerat

Ja, hjärtligt välkommen! :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
Välkommen ska han vara, det behövs flera Värmlänningar här.

Känner du KaptenKrok? Han bor ju inte långt bort.

Tackar :rolleyes: Jag vet inte ska forska i de om jag vet vem de är :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
Välkommen :rolleyes:

Om du är rädd om dina saker är plott inte hunn du vill ha!! Fast gillar man at spåra läääääääääääääänge så :rolleyes:

Hahah då då :rolleyes: gillar de att förstöra :rolleyes:

Får se tror de lutar åt en bayrare om de ska bli en spårhund men en plott kan ju vara intressant speciellt på katt :P

Publicerat

Välkommen!  :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
Ja, hjärtligt välkommen! :rolleyes:

Tack så mycket :rolleyes: får se om jag kan tillföra någe intelligent i någon diskussion framöver :rolleyes: Men trevligt med en sida för ganska likasinnade som man kan byta lite tips och erfarenheter med :rolleyes:

Publicerat

Hej och välkommen! :rolleyes:

Publicerat

Hej och välkommen! :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Tack så mycket Dunderklumpen, Anton och krestin :rolleyes:

Publicerat

Hej & Välkommen!

Redigt roligt att läsa en sådan lång berättelse!

Mvh

Publicerat

Hej och Välkommen :rolleyes:

Publicerat

Välkommen!

Publicerat

Välkommen !!

Publicerat

Välkommen till ett intressant och bra forum.

Själv har jag i samma diskusition hemma som du hade. Men har nu mer eller mindre fått klar tecken att skaffa en till hund, till sommaren ^_^

Publicerat

Hej & välkommen hit!

^_^

Publicerat
  • Författare
Välkommen till ett intressant och bra forum.

Själv har jag i samma diskusition hemma som du hade. Men har nu mer eller mindre fått klar tecken att skaffa en till hund, till sommaren :P

Åhh trevligt Oskar :P vad ska du skaffa för hund då :lol:

Publicerat
  • Författare
Hej & Välkommen!

Redigt roligt att läsa en sådan lång berättelse!

Mvh

Tack så mycket Alex <_< Så bra att du tyckte de :huh:

Publicerat
  • Författare

Tack så mycket all ni andra oxå för att ni verkligen får en att känna sej välkommen <_<

Publicerat
Åhh trevligt Oskar :P vad ska du skaffa för hund då :P

Jag har en basset PBGV och pappa har en också, så har jag en mamma som inte är så försjust i hundar. hade tänkt skaffa mig en wachtel eller en wachtel/vorsteh blandning. Vi har börjat få gris på marken så jag vill ha en hund som klarar det och driver/ stöter rådjuren.

Publicerat

Välkommen hit