Publicerat Januari 26, 201016 yr Kan det va gråben? Längd ca 12cm & 11 i bredd.. skidspår under som referens..
Publicerat Januari 26, 201016 yr Jag är ingen expert men jag tror att det skulle kunna vara det! vad jag har hört så ska man kunna rita ett X mellan trampdynorna om det är varg, och det verkar ju stämma så långt på tassavtrycket. Är det någon som kan bekräfta dom uppgifterna? Här kommer iaf ett vargspår att jämföra med, det är ifrån en ungvarg och jag har för mig att måtten var där ngn stans på detta med.
Publicerat Januari 26, 201016 yr Författare Uppe på Ölstaskogen som ligger mellan Heby & Sala i Västmanland vi har haft varg i krokarna förut. Men det har varit tyst nu ett tag Ska ta en tur till imorgon och se om jag kan få nån bättre bild
Publicerat Januari 26, 201016 yr Det ser ut som ett vargspår du kan ju kolla steglängderna dom brukar ha ett kliv utöver det normala inte många hundar som matchar. Min stora vorsthehannes spår ser pyttiga ut i jämförelse med en varg. så om du inte vet av dig att det är gott om lösspringande stora hundar motsv. så är det troligt varg
Publicerat Januari 26, 201016 yr Nu är jag ingen expert men jag skulle säga att det är varg. Svårt när man inte kan se helheten men spårstämlarna tycker jag ser ut som varg.
Publicerat Januari 26, 201016 yr Ring länsstyrelsen så åker dom ut och kikar på det. Som Jensa skrev, har du inte stora lösspringande hundar omkring där spåret hittades så är det med stor sannorlikhet varg. En vuxen varg har ett avtryck som är ca 10 cm långt framtassarna är mindre än baktassarna, stegländen ligger kring 120-160 cm men kan vara längre, spårslingan är ganska rak och det görs sällan avstickare som på spårslingan från en hund. Steglängden varierar en del beroende på gångart, storlek på vargen och underlag, hårt underlag, stor varg i trav och lättframkomlig terräng ger längre steglängd.
Publicerat Januari 27, 201016 yr Min gissning är på varg. Det där med att kunna lägga ett kryss i spåret stämmer ju till 100%, vilket inte ska gå på hundspår.
Publicerat Januari 27, 201016 yr Författare Tack för hjälpen allihop. Har kontaktat lst återstår att se om nån kommer ut. Största hund som jag vet motioneras där är en smålandsstövare som vi släpper ibland. Dröjer nog innan vi gör det igen