Publicerat Januari 26, 201016 yr hejsan, jag har en valmet kombi bock med kaliber 222 rem. det är ett belyst classic sikte 3-9x40. jag undrar hur jag ska ställa in siktet ska jag ha så den går mitt i prick på 100 meter? hur träffar man då om man skjuter på 50 meter och så vidare. vore tacksam för lite tips och ideer om hur jag ska ställa in det för att kunna skjuta rätt både med haglet och kulan på både långa och korta håll.
Publicerat Januari 27, 201016 yr hejsan, jag har en valmet kombi bock med kaliber 222 rem. det är ett belyst classic sikte 3-9x40. jag undrar hur jag ska ställa in siktet ska jag ha så den går mitt i prick på 100 meter? hur träffar man då om man skjuter på 50 meter och så vidare. vore tacksam för lite tips och ideer om hur jag ska ställa in det för att kunna skjuta rätt både med haglet och kulan på både långa och korta håll. Om den tar mitt i på hundra meter så kommer du ligga högt på 50m, hur högt beror på ammunitions val. Du får helt enkelt pröva dig fram med den ammunitionen du ska skjuta med, skjut först på 100, ställ sen fram tavlan på 50m och skjut igen, där har du differensen. Gällandes inskjutning så ställ tavlan på 30 m först och grovrikta in siktet och skjut, sen flyttar du ut tavlan allt efter som du träffar. Alternativ 2 är att köpa en "laserpatron" du stoppar i kulpipan och riktar mot tavlan och sen skruvar siktet mot punkten. //Matte
Publicerat Januari 27, 201016 yr Är tanken att du ska göra dina jaktskott på 100 meter så skulle jag skjuta in den med överslag på det avståndet, hur mycket beroende på vilken ammunition du använder. Om du däremot ska skjuta jaktskott på 50 meter så är överslaget om du skjuter in mitt i prick på 100 meter försumbar. T.ex så har en 6,5x55 fabriksladdad ORYX ett överslag på ca 2mm vid 50 m om den är inskjuten på 100 m. Däremot så har den tappat ca 50-60 mm i underslag vid 150 m. Har aldrig testat hagel med kikare så det kan jag inte uttala mig om, det brukar vara det man pekar på träffar man.
Publicerat Januari 27, 201016 yr Beror väl lite på hur högt montaget är men inte kommer du att ligga högt på 50m om du är mitt i på 100 snarare något lågt. /M.
Publicerat Januari 27, 201016 yr Skjut in på längsta tänkbara skjutavstånd och lär dig hur kulbanan ser ut för den aktuella ammunitionen. Om du tex skjuter in mitt i på 150m så kan du skjuta på alla avstånd ut till 170-180m utan att behöva kompensera något i höjdled med de vanligast förekommande ammunitionerna i 222. Om ditt längsta tänkbara skjutavstånd är 100m så skulle jag ha skjutit in då det avståndet. Mvh/ Andreas
Publicerat Januari 28, 201016 yr Beror väl lite på hur högt montaget är men inte kommer du attligga högt på 50m om du är mitt i på 100 snarare något lågt. /M. Vill du utveckla den tanken? //Matte
Publicerat Januari 28, 201016 yr Det är ju inget konstigt, på en kombi är oftast kulpipan underst, eller hur? med ett måttligt högt fäste om 12 mm, med en 25,4 mm tub och en kal 12 hagelpipa samt lite annat spill talar vi om en total skillnad mellan centrum på optiken och på pipan om ger oss en split om minst 4,5 och troligare närmare 5 cm, en 222 Rem har ett totalt fall från 0-100 meter på runt 50 mm om man avlossar kulan helt horisontellt, så med en diff på siktlinjen med 50 mm och en avsikt att vara nollad på 100 meter hamnar man med ett ringa underslag på 9-10 mm på 50 meter, i korthet är det således i mina ögon ett underslag som inte är signifikant nog att beakta. /Christian
Publicerat Januari 28, 201016 yr Författare Det är ju inget konstigt,på en kombi är oftast kulpipan underst, eller hur? med ett måttligt högt fäste om 12 mm, med en 25,4 mm tub och en kal 12 hagelpipa samt lite annat spill talar vi om en total skillnad mellan centrum på optiken och på pipan om ger oss en split om minst 4,5 och troligare närmare 5 cm, en 222 Rem har ett totalt fall från 0-100 meter på runt 50 mm om man avlossar kulan helt horisontellt, så med en diff på siktlinjen med 50 mm och en avsikt att vara nollad på 100 meter hamnar man med ett ringa underslag på 9-10 mm på 50 meter, i korthet är det således i mina ögon ett underslag som inte är signifikant nog att beakta. /Christian du kan dina saker christan hehe. så om jag nollar den på hundra så skjuter jag ca 1 cm lågt på 50 meter vilket inte gör så mycket tycker jag.. men hur ser det ut om jag skjuter på 150 meter? ska provskjuta till helgen tänkte jag...
Publicerat Januari 29, 201016 yr Det är ju inget konstigt,på en kombi är oftast kulpipan underst, eller hur? med ett måttligt högt fäste om 12 mm, med en 25,4 mm tub och en kal 12 hagelpipa samt lite annat spill talar vi om en total skillnad mellan centrum på optiken och på pipan om ger oss en split om minst 4,5 och troligare närmare 5 cm, en 222 Rem har ett totalt fall från 0-100 meter på runt 50 mm om man avlossar kulan helt horisontellt, så med en diff på siktlinjen med 50 mm och en avsikt att vara nollad på 100 meter hamnar man med ett ringa underslag på 9-10 mm på 50 meter, i korthet är det således i mina ögon ett underslag som inte är signifikant nog att beakta. /Christian Ett sakligt framställ svar som jag utan ytterligare tveksamhet kommer att ta till mig. Nu lärde jag mig något nytt igen. Mvh Mattias