Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Är jag en lagbrytare?

Featured Replies

Publicerat

Vi har på vår mark en udde som inte går att komma åt att nyttja till skogsbruk. På den udden så har jag i flera år fält aspar och halvfällt sälg och vide dessutom så har jag röjt upp den lilla inägan som tidigare varit ett litet torpar gärde. Igår så tog jag med mig en saltsten och gick dit för att sätta upp den och se om viltet hittat asparna. Jodå både harar och rådjur hade varit där och ätit knoppar. Så jag satte upp saltstenen och gick en liten runda och tittade på spåren. Då fick jag se att det hade blivit en väl utnyttjad viltstig över isen till ön som ligger lite drygt 300m ifrån udden. Ön är ju inte vår mark och gränsen går ju mitt i sundet. Innebär detta att jag olagligt lockat vilt från grannens mark eller är det bara om jag skjuter viltet som jag lockat som det blir olagligt. Som snöläget är nu så kommer vi ju inte att jaga rådjur något mer. Är det inte så att 200m är en rekomendation och står inte i lagen.

Publicerat

Du är en viltvårdare. Enligt min bedömning så kan man inte ens med livlig fantasi få ditt agerande till ett brott mot lockandelagstiftningen.

Det är faktiskt också så att såväl markägare som jakträttshavare har en skyldighet att "vårda viltet". Så man kan nog snarare hävda att du följt lagen, inte brutit mot den.

Publicerat

Ett tillägg - det är bara om man skjuter som man kan fällas för olovligt lockande.

Publicerat
  • Författare
Ett tillägg - det är bara om man skjuter som man kan fällas för olovligt lockande.

Det var det jag trodde! Följdfrågan blir ju. Om jag lägger ut vettar utanför samma udde och skjuter några änder så kan jag ju bli fälld! Men det tror jag sticker mindre i ögonen på jaktgrannarna ;)

Ska tillägga att det inte finns några som helst problem idag.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.