Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Horneten ut, 25-20:an in.

Featured Replies

Publicerat

Idag gjorde jag ett byte av vapen i garderoben, min Krico 22 Hornet fick maka på sig till förmån för en Sako L46 kamrad för den ytterst charmiga 25-20 WCF. :wub:

Sakon har varit i min ägo tidigare men i ett anfall av tillfällig sinnesförvirring så sålde jag den till en lokal handlare för ett par år sedan. Sen dess har den stått där i sitt ställ och stirrat på mig vid varje besök. Men idag tog jag alltså åter mitt förnuft till fånga och snart flyttar bössan hem igen. -_-

Medföljer gör också fem askar fabriksladdad winchesterammunition samt det tjugotal handladdade patroner som jag lämnade in tillsammans med bössan den gången det begav sig.

Måhända att jag är en aning partisk men jag har svårt att tänka mig en bättre småviltspatron för avstånd upp till 100 meter. :D

Publicerat

Sako före Krico varje dag.....

Gratulerer till ett sunt återköp av en fin pang.

/Christian

Publicerat

Hear hear! :wub: (även om jag också gillar Krico)

Publicerat
Hear hear! :wub: (även om jag också gillar Krico)

Hear Hear -_- ( även om jag också gillar Hornet)

:D

Publicerat
  • Författare

Absolut inget fel på 22 Hornet, eller Krico för den delen. Men 25-20 patronen är ju så söööt. :D

Publicerat

Sako is the shit!

Man betalar för vad man får helt enkelt <_<

Publicerat

Det där med återköp och sako känner jag igen... när man skilts från dem så inser man att de var bäst och man måste ha tillbaka dem. Har hänt 2 ggr för mig.

Möjligen köper jag också tillbaka den 25-20 jag sålt till en av mina bästa vänner, om han nu nånsin vill skilja sig från den...

Publicerat

Det är nog fler än jag som aldrig sett en sådan patron så en bild och lite data vore kul :lol:

MVH Micke

Publicerat
Det är nog fler än jag som aldrig sett en sådan patron så en bild och lite data vore kul :lol:

MVH Micke

+1 på den för den låter intressant gärna med en referens patron

Publicerat
  • Författare

Jo lite information kan ju vara på sin plats. ;)

25-20 WCF introducerades runt 1895 och var ursprungligen avsedd för Winchester Model 1892. En gång i tiden var den ganska populär som småviltskaliber, den kom dock att ersättas allt mer av 22 Hornet på 1930-40-talet.

Prestandan är inget att skryta med direkt. De två fabriksladdningarna som finns (Winchester och Remington) har exakt samma prestanda och skickar iväg en 5.6 grams kula med en hastighet av måttliga 445 m/s. Med handladdning kan man förbättra prestandan ganska rejält, en lätt 3.9 grams kula kan skrämmas upp till runt 700 m/s i en stark mekanism.

Absolut ingen magnumpatron således men som småviltsklubba inom 100 meter funkar den alldeles utmärkt. :D

Det råder brist på bra bilder på nätet, får ta några bättre när jag får hem bössan och ammon. Referensbilder utlovas!

Här har vi i alla fall en skiss som visar patronens mått.

668_.25-20_win.JPG

Samt en bild på patronen i ensam majestät.

25-20Rem%20Umc%20Lead.JPG

Publicerat
Jo lite information kan ju vara på sin plats. ;)

25-20 WCF introducerades runt 1895 och var ursprungligen avsedd för Winchester Model 1892. En gång i tiden var den ganska populär som småviltskaliber, den kom dock att ersättas allt mer av 22 Hornet på 1930-40-talet.

Prestandan är inget att skryta med direkt. De två fabriksladdningarna som finns (Winchester och Remington) har exakt samma prestanda och skickar iväg en 5.6 grams kula med en hastighet av måttliga 445 m/s. Med handladdning kan man förbättra prestandan ganska rejält, en lätt 3.9 grams kula kan skrämmas upp till runt 700 m/s i en stark mekanism.

Absolut ingen magnumpatron således men som småviltsklubba inom 100 meter funkar den alldeles utmärkt. :D

Det råder brist på bra bilder på nätet, får ta några bättre när jag får hem bössan och ammon. Referensbilder utlovas!

Här har vi i alla fall en skiss som visar patronens mått.

668_.25-20_win.JPG

Samt en bild på patronen i ensam majestät.

25-20Rem%20Umc%20Lead.JPG

ok en klass 3 med andra ord ?

Publicerat
  • Författare

Ibland glömmer man den mest grundläggande informationen uppenbarligen. Jo helt riktigt, det är en klass 3 patron.

Publicerat

vilka kulvikter stabiliserar i din bössa.

Publicerat
  • Författare
vilka kulvikter stabiliserar i din bössa.

De kulvikter jag provat är 75 respektive 86 grains, båda två har stabiliserat fint.

Publicerat

Du har inte en bild på bössan? Jag sålde en 25-20win för några år sedan här i halland. Kan det vara samma?

kan bara säga såhär. Patronen var mycket trevlig till räv, grävling, hare och kanin men bössan saknar jag inte någon dag i veckan. Dålig säkring (ljudlig), kackigt trycke....... Nä som sagt vapnet saknar jag inte, därimot patronen.

MVH/Jocke

Publicerat
Sako is the shit!

Man betalar för vad man får helt enkelt <_<

Hmmm, och jag hade tagit en Krico varje gång. Har ju känt på en å annan trevlig Krico men aldrig känt nåt sug efter Sako fastän jag klämt på (och skjutet med) en del.

Publicerat
Hmmm, och jag hade tagit en Krico varje gång. Har ju känt på en å annan trevlig Krico men aldrig känt nåt sug efter Sako fastän jag klämt på (och skjutet med) en del.

Sånt här vågar man ju knappt säga på detta forumet men visst är det så!

Har haft tre sako och tre kricostudsare,väljer krico före sako varenda gång <_<

/Micke

Publicerat
  • Författare
Du har inte en bild på bössan? Jag sålde en 25-20win för några år sedan här i halland. Kan det vara samma?

kan bara säga såhär. Patronen var mycket trevlig till räv, grävling, hare och kanin men bössan saknar jag inte någon dag i veckan. Dålig säkring (ljudlig), kackigt trycke....... Nä som sagt vapnet saknar jag inte, därimot patronen.

MVH/Jocke

Bilder kommer så snart bössan är hemma. Men jag kan säga redan nu att det inte är samma bössa, ägde nämnligen denna samtidigt som du ägde din. :ph34r:

Säkringen på min bössa är den gamla flaggmodellen, dock är den inte så värst ljudlig. Enda kruxet är att man måste montera kikaren lite högre än annars, men det måste jag göra ändå då jag inte vill plocka bort orginalriktmedlen. Trycket är kanon på denna bössan, rent och ca. 1 kg tungt.

Publicerat
Bilder kommer så snart bössan är hemma. Men jag kan säga redan nu att det inte är samma bössa, ägde nämnligen denna samtidigt som du ägde din. :ph34r:

Säkringen på min bössa är den gamla flaggmodellen, dock är den inte så värst ljudlig. Enda kruxet är att man måste montera kikaren lite högre än annars, men det måste jag göra ändå då jag inte vill plocka bort orginalriktmedlen. Trycket är kanon på denna bössan, rent och ca. 1 kg tungt.

OK. då var det du och jag och Fiberclass som hade våra samtidigt då.

MVH/Jocke

Publicerat
Sånt här vågar man ju knappt säga på detta forumet men visst är det så!

Har haft tre sako och tre kricostudsare,väljer krico före sako varenda gång :D

Håll i hatten :ph34r:

I klenare kalibrar så måste jag säga att Krico slår de äldre sakobössorna, slutstycksgång och trycke är fenomenalt..

Mvh!

Publicerat
Håll i hatten :ph34r:

I klenare kalibrar så måste jag säga att Krico slår de äldre sakobössorna, slutstycksgång och trycke är fenomenalt..

Mvh!

Hmmmm, lägg dej ner Rickard, ring 112, du måste vara sjuk!!! :D

En Sakofanatiker som sett ljuset, dra mig baklänges!!! :D

Jag tittade en gång på en lite större Krico, model 600 har jag för mig att den hette. Mekaniskt sett var den mycket fin men kolven var typiskt tysk och krokig om en banan (Bayers backe tror jag de brukar kallas). Priset var också ganska högt så det blev ingen affär.

Publicerat
  • Författare
OK. då var det du och jag och Fiberclass som hade våra samtidigt då.

MVH/Jocke

Ja precis, vill minnas att din skiljde sig aningen från våra då den hade pipband?

Förresten så tillverkade även Kimber ett litet antal 25-20 bössor, om jag kom över en sådan så skulle jag nog kunna offra Sakon till förmån för den. :)

Publicerat
Ja precis, vill minnas att din skiljde sig aningen från våra då den hade pipband?

Förresten så tillverkade även Kimber ett litet antal 25-20 bössor, om jag kom över en sådan så skulle jag nog kunna offra Sakon till förmån för den. :)

Det stämmer bra det! Nu har det gått upp ett ljus och jag har börjat att minnas våra diskutioner kring dessa små skapelser.

Säger då det. Visst är det så att man väljer Kimber alla dagar i veckan före Sako!

MVH/Jocke

Publicerat

Finns en gammal HQ i 25-20 på Blocket.

http://www.blocket.se/kiruna/Kombi_12_22ho...tm?ca=5&w=3

Kan bli vissa problem med kikarmontage med tanke på slutstyckshandtaget dock, men järnsikten är inte att förakta det heller. :D