Publicerat Januari 27, 201016 yr Hittade det här verktyget. Vet att några gjort egna försök men här är ett kommersiellt verktyg. Går det att få tag på i sverige? http://www.bullettipping.com/bullettippingdie_detail.asp
Publicerat Januari 27, 201016 yr Efter att ha klickat fram deras orderformulär, förresten de föredrar att man faxar/ringer in beställningen förefaller de acceptera orders från Europa. jag gillar produkten som sådan och särskilt i detta utförande. Något att sätta upp på "jag vill köpa" listan. För att köpa i Sverige så att säga, har jag svårt att se vem som skulle ha tagit hem en slikt, tråkigt nog. /Christian
Publicerat Januari 27, 201016 yr Författare Det här verktyget borde rädda någon bröstfile på någon orre. Det måste vara enklare än att limma igen hålen med knappnålar eller andra trix.
Publicerat Januari 27, 201016 yr Vad jag vet så ökar man bc marginellt med denna metod. Men jag antar (utan att veta) att förfarandet har ännu mer betydelse för toppfågeljakt som du skriver Nils?
Publicerat Januari 27, 201016 yr Författare Ja det ska inte ha så stor betydelse för bc men det finns de som hävdar att det fördröjer uppsvampning så att man klarar sig utan köttförstöring på fågel.
Publicerat Januari 27, 201016 yr jag har gjort en del tester på kanada gås med skedade kulor och märkte ingen skillnad på berger sierra och scenar.
Publicerat Januari 28, 201016 yr Skedning har mycket liten betydelse men detta verktyg blev jag intreserad av. När man skedar en kula blir spetsen platt och borde utsättas för mer kraft än en kula som blir så spetsiga som dom blir i detta verktyg. Det kan bli skilnad, men man vet ju inte för än man testat.
Publicerat Januari 28, 201016 yr Tror inte detta verktyg löser problemet att skjuta fågel med tunnmantlade matchkulor, en tunn mantel håller helt enkelt inte när en snabb kula möter lite motstånd som ett vingben eller en muskelmage oavsett hur man försöker försluta den tror jag. Har nu skjutit lite fågel med90gr. Scenar med 6br. nu och är storm förtjust med den ingen större sönder skjutning och fåglarna faller som lod utan att ens försöka hoppa vid träff är nog det bästa kombination jag testat om man väger in effekt ballistik precision och hanterbarhet har svårt att hitta någon svaghet för toppjakt faktiskt
Publicerat Januari 28, 201016 yr Författare Tror inte detta verktyg löser problemet att skjuta fågel med tunnmantlade matchkulor, en tunn mantel håller helt enkelt inte när en snabb kula möter lite motstånd som ett vingben eller en muskelmage oavsett hur man försöker försluta den tror jag.Har nu skjutit lite fågel med90gr. Scenar med 6br. nu och är storm förtjust med den ingen större sönder skjutning och fåglarna faller som lod utan att ens försöka hoppa vid träff är nog det bästa kombination jag testat om man väger in effekt ballistik precision och hanterbarhet har svårt att hitta någon svaghet för toppjakt faktiskt Då slipper man en utgift för ett sånt där verktyg. Lars hur fort går 90 grainskulorna som du använder?
Publicerat Januari 29, 201016 yr Då slipper man en utgift för ett sånt där verktyg. Lars hur fort går 90 grainskulorna som du använder? Det är inget jag vet utan bara en gissning att det fungerar så efter att testat alla knep på SMK 70gr. i din PPC utan framgång. Jag kör med min banladdning på jakten den gör 900 meter trodde det skulle vara på gränsen men tycker det fungerat toppen men har inte skjutit några riktigt korta skott i vinter men ser inga explosions artade tendenser så det fungerar men snabbare är nog inte att rekommendera tror jag.
Publicerat Januari 30, 201016 yr Författare Det är inget jag vet utan bara en gissning att det fungerar så efter att testat alla knep på SMK 70gr. i din PPC utan framgång. Jag kör med min banladdning på jakten den gör 900 meter trodde det skulle vara på gränsen men tycker det fungerat toppen men har inte skjutit några riktigt korta skott i vinter men ser inga explosions artade tendenser så det fungerar men snabbare är nog inte att rekommendera tror jag. Synd att lapua inte gör 80 grainskulor. Jag ska testa 90 grainarna men bössan verkar inte gilla tyngre kulor om man inte har en rejäl bänk att ta stöd på. Bara jag får tid med den nya kolven ska det testas.
Publicerat Januari 30, 201016 yr Synd att lapua inte gör 80 grainskulor. Jag ska testa 90 grainarna men bössan verkar inte gilla tyngre kulor om man inte har en rejäl bänk att ta stöd på. Bara jag får tid med den nya kolven ska det testas. Dem gör en 77gr. men har kompisar som använt den till fågel och den är betydligt mera explosiv.