Publicerat Januari 27, 201016 yr Hej på er! Vänder mig till er för att få råd och för att få höra eran röst angående Aimpointets vara eller icke vara på ett eftersöks/hundförarvapen. Som en del av er säkert sett så sabbade jag ett läge på en monstergalt här om dagen pga att jag glömmt tända punkten i mitt Aimpoint sikte. Så nu gror tankarna igen! Har tre alternativ som ni ska få rösta på. Alternativ 1 Behålla Aimpointet och satsa pengarna på att skaffa en större hjärna för att minnas att slå på punkten. Alternativ 2 Sälja Aimpoint siktet och satsa på ett Leupold 2-7x33 som jag får billigt som fan av en polare. I så fall blir detta eventuellt fast monterat på bössan. Alternativt i snabbfästen för att få tillgång till dom inte allt för goa öppna riktmedlen. Alternativ 3 Sälja Aimpoint siktet och för dessa pengarna satsa på ett par riktigt bra öppna riktmedel från Recknagel - Antingen RÄZ eller Skeleton. Och sedan uppe på toppen slänga på mitt gamla Hertel 2,5x20 i Warne snabbmontage så man kan slänga på det när man blir satt på pass och när man går eftersök. Mina tankar går såhär, rätt eller fel? Aimpoint i kombination med lågt IQ = bränner chanser på stora grisar = obra. Aimpoint i kombination med lampa på eftersök = kan bli problem då punkten kan vara lagom starkt lysande när du går ut på kvällen för att lite senare när skottläget kommer vara bländande. Lågförstorande kikarsikte i kombination med lampa på eftersök = helrätt Öppna riktmedel i kombination med lampa på eftersök = fungerar hurdå? Så säg vad ni tycker och tänker om mitt tyckande och hur jag ska göra i min förvirring. MVH/Jocke
Publicerat Januari 27, 201016 yr Hej på er!Vänder mig till er för att få råd och för att få höra eran röst angående Aimpointets vara eller icke vara på ett eftersöks/hundförarvapen. Som en del av er säkert sett så sabbade jag ett läge på en monstergalt här om dagen pga att jag glömmt tända punkten i mitt Aimpoint sikte. Så nu gror tankarna igen! Har tre alternativ som ni ska få rösta på. Alternativ 1 Behålla Aimpointet och satsa pengarna på att skaffa en större hjärna för att minnas att slå på punkten. Alternativ 2 Sälja Aimpoint siktet och satsa på ett Leupold 2-7x33 som jag får billigt som fan av en polare. I så fall blir detta eventuellt fast monterat på bössan. Alternativt i snabbfästen för att få tillgång till dom inte allt för goa öppna riktmedlen. Alternativ 3 Sälja Aimpoint siktet och för dessa pengarna satsa på ett par riktigt bra öppna riktmedel från Recknagel - Antingen RÄZ eller Skeleton. Och sedan uppe på toppen slänga på mitt gamla Hertel 2,5x20 i Warne snabbmontage så man kan slänga på det när man blir satt på pass och när man går eftersök. Mina tankar går såhär, rätt eller fel? Aimpoint i kombination med lågt IQ = bränner chanser på stora grisar = obra. Aimpoint i kombination med lampa på eftersök = kan bli problem då punkten kan vara lagom starkt lysande när du går ut på kvällen för att lite senare när skottläget kommer vara bländande. Lågförstorande kikarsikte i kombination med lampa på eftersök = helrätt Öppna riktmedel i kombination med lampa på eftersök = fungerar hurdå? Så säg vad ni tycker och tänker om mitt tyckande och hur jag ska göra i min förvirring. MVH/Jocke Trijicon 1-4x24 med röd triangel kanske kan vara nåt? (om du vill ha rött vill säga) http://www.trijicon.com/user/parts/product...mp;categoryID=5
Publicerat Januari 27, 201016 yr Trijicon var jag också inne på, eller så slår du på rödpunkten du har när du pluggar i patroner, så mycket ström drar de inte, men kolla in trijicon en ACOG ligger högt på önskelistan, kör annnars uteslutande med öppna riktmedel.
Publicerat Januari 27, 201016 yr jag skulle sälja aimpointen och köpa en kvalitets holograf sikte istället =)
Publicerat Januari 28, 201016 yr Författare hmmm! Detta blev inte lätt. Apersson och Pertan är inne på fel spår med Trijicon siktet. Det får max gå + - 0 om jag säljer mitt Aimpoint då jag är mitt upp i att pipa om min S&L också och den ompipningen är första prioritering. Jag får fundera ett tag till och invänta lite fler komentarer. Jag vet inte men personligen känns alternativ 1 inte helt rätt då jag missat mitt livs galt pga belysningen i Aimpointet. MVH/Jocke
Publicerat Januari 28, 201016 yr Ett 2-7x33 med grova riktmedel tyska 4an tex i kombinatiom med vanliga enkla Öppna riktmedel i stål typ tikka 695 där man ev tar upp siktesskåran och fasar sidorna så bladet blir smalare. enklare och billigare blir det inte.
Publicerat Januari 28, 201016 yr Vid eftersök så har jag använt öppna, rödpunkt och 1-4 sikte. Ser egentligen ingen praktisk skillnad på rödpunkt och lågförstorande ihop med lampa. För mig funkar det lika bra. Däremot så har jag ingen bössa med bara öppna riktmedel för tillfället och det är för att mitt skytte med öppna blir så slarvigt. (bara pekar) Men det kan väl inte vara så svårt att starta rödpunkten när man laddar bössan? Eller hur jävla glömsk är du?
Publicerat Januari 28, 201016 yr Alternativ 1 utan tvekan. Har tagit för vana att slå på rödpunkten när bössan tas ur skåpet och inte stänga av förren det åker in igen på kvällen. Kan ibland behöva justera intensiteten i punkten beroende ljusförhållandet ute. Använder själv en aimpoint micro och tycker det är suveränt, bägge ögon öppna, bra överblick över situationen, och bara man ser var punkten är så blir det rätt. ( är ju inte alltid det blir det perfekta anlägget i en snabb eftersökssituation). / ekebo
Publicerat Januari 28, 201016 yr Författare Många bra svar och argument! Då jag är bland de allra snabbste på sidan på att göra slag i saken och därför har jag nu bytat bort mitt Aimpoint mot ett Leupold 2-7x33 och sedan ska jag fixa till finishen på de öppna som sitter på bössan så blir det nog bra. Men det kan väl inte vara så svårt att starta rödpunkten när man laddar bössan? Eller hur jävla glömsk är du? Vad tror du min första tanke var när där inte var någon punkt? Precis! "Hur jävlar glömsk är man igenteligen?" och bara man ser var punkten är så blir det rätt. ( är ju inte alltid det blir det perfekta anlägget i en snabb eftersökssituation). Detta var nog det bästa argumentet för rödpunkt i hela tråden! Men nu har jag bytt och jag vill inte dra mig ur affären utan jag genomför den och skulle det krångla så får jag väll byta igen. Svårare än så är det inte vi bytar trots allt jämnt. Aimpoint 7000 mot Leupold, alltså förlorar jag inga pengar på det. MVH/Jocke
Publicerat Januari 28, 201016 yr hmmm! Detta blev inte lätt.Apersson och Pertan är inne på fel spår med Trijicon siktet. Det får max gå + - 0 om jag säljer mitt Aimpoint då jag är mitt upp i att pipa om min S&L också och den ompipningen är första prioritering. Jag får fundera ett tag till och invänta lite fler komentarer. Jag vet inte men personligen känns alternativ 1 inte helt rätt då jag missat mitt livs galt pga belysningen i Aimpointet. MVH/Jocke Nu när du missat ditt livs galt pga aimpointet så kanske du lärt dig läxan och fortsätter med att alltid kolla om det är på alt att du inte vrider av det utan tar för vana att byter batteri inför varje säsong:) Batteri tiden är ju så pass lång på de där så det går att ha dem på i fem å med samma batteri om jag inte mins fel:) Annars är ju öppna riktmedel inte helt fel heller...
Publicerat Januari 28, 201016 yr Har själv missat min livs älg med snö fulla kikarsiktet och jag har skjutit två älgar med snö fulla aimpointet:)
Publicerat Januari 28, 201016 yr Har själv missat min livs älg med snö fulla kikarsiktet och jag har skjutit två älgar med snö fulla aimpointet:) skjuter själv rätt som det är med förtejpad rödpunkt för att reta gubbarna med kikarsikten
Publicerat Januari 28, 201016 yr Surt sa räven... /L Har själv missat min livs älg med snö fulla kikarsiktet och jag har skjutit två älgar med snö fulla aimpointet:)
Publicerat Januari 28, 201016 yr Hej på er!Vänder mig till er för att få råd och för att få höra eran röst angående Aimpointets vara eller icke vara på ett eftersöks/hundförarvapen. Som en del av er säkert sett så sabbade jag ett läge på en monstergalt här om dagen pga att jag glömmt tända punkten i mitt Aimpoint sikte. Så nu gror tankarna igen! Har tre alternativ som ni ska få rösta på. Alternativ 1 Behålla Aimpointet och satsa pengarna på att skaffa en större hjärna för att minnas att slå på punkten. Alternativ 2 Sälja Aimpoint siktet och satsa på ett Leupold 2-7x33 som jag får billigt som fan av en polare. I så fall blir detta eventuellt fast monterat på bössan. Alternativt i snabbfästen för att få tillgång till dom inte allt för goa öppna riktmedlen. Alternativ 3 Sälja Aimpoint siktet och för dessa pengarna satsa på ett par riktigt bra öppna riktmedel från Recknagel - Antingen RÄZ eller Skeleton. Och sedan uppe på toppen slänga på mitt gamla Hertel 2,5x20 i Warne snabbmontage så man kan slänga på det när man blir satt på pass och när man går eftersök. Mina tankar går såhär, rätt eller fel? Aimpoint i kombination med lågt IQ = bränner chanser på stora grisar = obra. Aimpoint i kombination med lampa på eftersök = kan bli problem då punkten kan vara lagom starkt lysande när du går ut på kvällen för att lite senare när skottläget kommer vara bländande. Lågförstorande kikarsikte i kombination med lampa på eftersök = helrätt Öppna riktmedel i kombination med lampa på eftersök = fungerar hurdå? Så säg vad ni tycker och tänker om mitt tyckande och hur jag ska göra i min förvirring. MVH/Jocke
Publicerat Januari 28, 201016 yr Hej på er!Vänder mig till er för att få råd och för att få höra eran röst angående Aimpointets vara eller icke vara på ett eftersöks/hundförarvapen. Som en del av er säkert sett så sabbade jag ett läge på en monstergalt här om dagen pga att jag glömmt tända punkten i mitt Aimpoint sikte. Så nu gror tankarna igen! Har tre alternativ som ni ska få rösta på. Alternativ 1 Behålla Aimpointet och satsa pengarna på att skaffa en större hjärna för att minnas att slå på punkten. Alternativ 2 Sälja Aimpoint siktet och satsa på ett Leupold 2-7x33 som jag får billigt som fan av en polare. I så fall blir detta eventuellt fast monterat på bössan. Alternativt i snabbfästen för att få tillgång till dom inte allt för goa öppna riktmedlen. Alternativ 3 Sälja Aimpoint siktet och för dessa pengarna satsa på ett par riktigt bra öppna riktmedel från Recknagel - Antingen RÄZ eller Skeleton. Och sedan uppe på toppen slänga på mitt gamla Hertel 2,5x20 i Warne snabbmontage så man kan slänga på det när man blir satt på pass och när man går eftersök. Du verkar ha tänkt till. Aimpoint på hundförarbössa/eftersöksjakt är nog perfekt. Micron har 50.000 timmar batteritid! Ha det tänt! Från" ljushuvet" Mina tankar går såhär, rätt eller fel? Aimpoint i kombination med lågt IQ = bränner chanser på stora grisar = obra. Aimpoint i kombination med lampa på eftersök = kan bli problem då punkten kan vara lagom starkt lysande när du går ut på kvällen för att lite senare när skottläget kommer vara bländande. Lågförstorande kikarsikte i kombination med lampa på eftersök = helrätt Öppna riktmedel i kombination med lampa på eftersök = fungerar hurdå? Så säg vad ni tycker och tänker om mitt tyckande och hur jag ska göra i min förvirring. MVH/Jocke
Publicerat Januari 28, 201016 yr Författare Nu har jag varit och gjort slag i saken. En bekant fick mitt Aimpoint och jag fick hans Leupold 2-7x33 som jag slängde i i ett par snabbfästen. Om kikaren mot all förmodan skulle bli full med snö så tar det bara en sekund max att "knäcka" ner kikarsiktet på sidan. Bilder kommer senare under kvällen i tråden. MVH/Jocke
Publicerat Januari 28, 201016 yr Hej. Går själv med hund(älgjakt), bytte både bössa å sikte i somras, skaffade ett aimpoint micro. Är väldigt ovant att skjuta utan förstoring tycker jag... ..funderar oxå på att skaffa mig ett kikarsikte med snabbfästen så man kan byta om man har lust...
Publicerat Januari 28, 201016 yr Författare Hej. Går själv med hund(älgjakt), bytte både bössa å sikte i somras, skaffade ett aimpoint micro. Är väldigt ovant att skjuta utan förstoring tycker jag... ..funderar oxå på att skaffa mig ett kikarsikte med snabbfästen så man kan byta om man har lust... Ska som sagt ge det ett försök. Blir det inte riktigt bra så får man prova något nytt. Det finns folk som lever på att byta in, köpa och sälja kikarsikten, vapen m.m MVH/Jocke
Publicerat Januari 28, 201016 yr hmmm! Detta blev inte lätt.Apersson och Pertan är inne på fel spår med Trijicon siktet. Det får max gå + - 0 om jag säljer mitt Aimpoint då jag är mitt upp i att pipa om min S&L också och den ompipningen är första prioritering. Jag får fundera ett tag till och invänta lite fler komentarer. Jag vet inte men personligen känns alternativ 1 inte helt rätt då jag missat mitt livs galt pga belysningen i Aimpointet. MVH/Jocke jag hade ett 9000 och det slog jag på i augusti och slog av efter älg jakten var slut.