Publicerat Januari 28, 201016 yr Jag köpte mig för ett par månader ett fint exemlar av en Sako vixen A1 222 R. En bra bössa som jag tror kommer bli min favorit i vapenskåpet för en lång tid framöver. Bössan kommer mestadels att användas till rävjakt men även till bäver och som reserv till fågel. Räv jagas på lock men även från vakkoja. Piplängden är 58 cm låda - mynning. Efter en del funderingar har jag bestämt mig för att kapa lite i pipan med föjlande resultat. * Omkröning av pipan, som det är nu är det inte mycket till kröning. * Få bort hålen från de fasta riktmedlen som aldrig kommer att skruvas på igen. * Få en redan smidig bössa ännu smidigare, uppskattat i vakkojan. * Gänga pipan för redan befintlig ljuddämpare. Om jag kapar precis vid hålet för det fasta riktmedlet så rör det sig om 5-6 cm bort. Är det någon som kan dela med sig av erfarenheter av detta, jag skulle gärna vilja veta hur mycket jag tappar i utgångshastighet osv. Kanske ska jag kapa mer eller mindre? Kom med synpunkter !! Mvh/ Andreas
Publicerat Januari 29, 201016 yr Författare Inga synpunkter tydligen. Men vad har ni för piplängder på era 222:or? Är det någon som har erfarenhet av hur 222R funkar i kortare pipor? Mvh/ Andreas
Publicerat Januari 29, 201016 yr 222 jobbar med snabba krut så ner till 50 cm ska inte va nåt problem.
Publicerat Januari 29, 201016 yr jag har haft en sako helstock den hade 47cm pipa och den höll hastigheten i kronograf , med lapua ammo
Publicerat Januari 30, 201016 yr Författare Det låter bra grabbar! Då verkar det inte som att jag behöver oroa mig för att kapa. Mvh/Andreas
Publicerat Januari 30, 201016 yr Det låter bra grabbar! Då verkar det inte som att jag behöver oroa mig för att kapa.Mvh/Andreas Hej andreas jag har gjort exakt som du beskriver dvs kapa bakom 2:a skruvhålet. Jag blev mkt nöjd, ett kortare och smidigare vapen som sköt ännu tätare efter kapningen. vad gäller hastigheter har jag ej mätat men med en 3,6 g lapua i 938 m/s så är kulbanan med +4 på 100 så ger det ca 3 under på 200, vilket jag är mkt tillfreds med. /m
Publicerat Januari 30, 201016 yr Författare Hej andreasjag har gjort exakt som du beskriver dvs kapa bakom 2:a skruvhålet. Jag blev mkt nöjd, ett kortare och smidigare vapen som sköt ännu tätare efter kapningen. vad gäller hastigheter har jag ej mätat men med en 3,6 g lapua i 938 m/s så är kulbanan med +4 på 100 så ger det ca 3 under på 200, vilket jag är mkt tillfreds med. /m Tack för bra svar, det blir kapning inom ett par veckor och återkommer då med resultat. Mvh/ Andreas