Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vargliknande hund och vargjakt?

Featured Replies

Publicerat

Jag råkar ha en hund som till mångt och mycket har ett varglikt utseende. En blandis. Hade inte ena örat inte ställt sig, och svansen varit rakt bakåt lite oftare hade det varit svårt att på avstånd se att det inte var en liten varg.

Nu var det ju ingen vargjakt här uppe i Norrbotten, men jag fick ändå några tankar om att vara försiktig med hunden. Och nyss, när jag kollade i en tråd om vargjakt och såg bilder blev jag lite kall i magen. Inte för att jag skulle vara emot vargjakten, det är jag inte generellt, utan bara för att det fällda djuret var så otroligt likt min lillkille att det var lite läskigt.

Så jag frågar er andra som har hund som liknar en varg, och kanske rent av bor i områden där det huserar varg och var tilldelat varg på licensen iår:

* Kände ni någon oro?

* Höll ni hunden inne extra mycket, eller är oron för vargen under resten av året större?

Kanske en dum och sentimental fråga, men jag blev nyfiken =)

Publicerat

Intressant fråga..

Jag vet att i Dalarna så var det en skytt som hade varg på 20 meter men höll inne med skjutandet då han fick för sig att det var just en hund.

Mvh!

Publicerat

som såhär fulltallvar finns det väl hairdye som är lämpliga för hund ? det skulle iallafall ta bort tvivel direkt då en varg kommer springande med en rosa slingad svans eller nåt liknande :/

då kan man iallafall lite dämpa oron ifall nån jägaer med STG attitude inte skjuter den för det är en klar hund.

Publicerat

Man kan väl klä hunden i något rosa eller neongrön? Kanske skriva HUND på västen också?

Publicerat

Jag kan inte se varför en vargliknande hund ska vara i skogen själv.

Nu kan de ju smita och liknande men annars borde det inte vara något problem.

/Lasse

Publicerat

Vem släpper en hund under pågående vargjakt?

För övrigt så finns det ju massor av bra reflexhalsband och västar.

Publicerat
Vem släpper en hund under pågående vargjakt?

Tänkte just detsamma.. :D

Publicerat

Jag släpper aldrig (numera) mina hundar utan reflexväst & det är definitivt inte varglika .

De kan visserligen smita men ändå.

En annan sak är att det är inte så svårt som man tror att se skillnad på hund & varg för den / de som har viss hundvana.

Det har ju även passkyttar.

Första gången man ser varg så slår det en, de har ett annat rörelse schema än hundar .

//Lasse

Publicerat

Det där med reflexhalsband/väst är inte dumt, jag har faktiskt det på vorstern nästan jämt när vi traskar i skogen eftersom han alltid är lös och springer som ett jojo runt mig.

Både som en säkerhetsgrej och för att han lätt kamoufleras. (börjar man bli gammal och se dåligt kanske? <_< )

Publicerat
Det där med reflexhalsband/väst är inte dumt, jag har faktiskt det på vorstern nästan jämt när vi traskar i skogen eftersom han alltid är lös och springer som ett jojo runt mig.

Både som en säkerhetsgrej och för att han lätt kamoufleras. (börjar man bli gammal och se dåligt kanske? <_< )

Då är du ensam om att börja bli det .

Publicerat
Då är du ensam om att börja bli det .

Vilken tur då. :ph34r:

Publicerat
Vilken tur då. :D

Det skulle faktiskt vara "Då är jag inte ensam om att bli det" har tydligen blivit så gammal att jag inte klarar av att hålla isär du & jag .

Publicerat
Det skulle faktiskt vara "Då är jag inte ensam om att bli det" har tydligen blivit så gammal att jag inte klarar av att hålla isär du & jag .

Haha, jag tyckte väl formuleringen var skum. ^_^

Publicerat

Jag var en gång i blekinge på jakt och vi var tillsagda att skjuta alla rävar vi såg.

Problemet var att två av hundarna vi jagade med var ganska röda och ingen tordes skjuta räv den dagen!

Nej, på med reflexvästar eller motsvarande så behöver man inte tvivla om hunden kan misstolkas av någon anledning.

Jag har alltid reflexväst på min spaniel när vi jagar för att säkerställa att ALLA verkligen ser henne...

Publicerat
Man kan väl klä hunden i något rosa eller neongrön? Kanske skriva HUND på västen också?

Säg inte det högt, för då kommer alla vargkramare springa ut i skogarna och försöka klä vargarna i rosa till nästa års vargjakt!

Publicerat
Säg inte det högt, för då kommer alla vargkramare springa ut i skogarna och försöka klä vargarna i rosa till nästa års vargjakt!

bättre idé skrik ut det högt så kommer dom blir lättare att se ;)

Publicerat

Jag vill dock se dem försöka få på rosa västar på vargarna medans de säger -"ingen varg har skadat en människa på över 100 år" ;)