Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

England våren 2009

Featured Replies

Publicerat

Söndag

Flyg från Göteborg till London där hyrbilen väntade. 3 timmars bilfärd på vänster !! sida senare är vi framme i östra England inte långt från gränsen till Wales. Efter en liten telefonkontakt hittar vi hem till vår värd och blir installerade i vår stuga. Pratar med värden / jaktguiden ( kallar honom B hädanefter ) en bra stund och det verkar lovande. Åker in till närmsta stad för att bunkra lite pilsner och annat godis. En öl på altanen och sedan efter en snabb dusch ner till den lokala puben för kvällsmat. Enkelt och gott. Inte det bästa stället enligt B men det funkar. Finns ett ställe till en bit bort men då måste vi ge oss ut och köra och vem vill det?

Måndag

Kaninjakt med iller står på schemat idag så efter en stadig engelsk frukost ger vi oss iväg i B:s lagom skitiga och inrökta pickup. Provat ut varsin hagelbössa som nog ska passa. Bra men väl använda grejor. Jag börjar med en winchesterbock som passar riktigt bra.

Framme vid ett större gods får vi med oss jakteleven på godset och hans tre vita illrar. Åker ut i marken och börjar gå utmed de häckar som avdelar alla åkrar i landskapet där det finns gott om kaninhål. Bra väder men en lite kylig vind.

Två man på ena sidan häcken och en på den andra och ner med en iller i hålet. Jag ser inget men plötsligt smäller det två skott från lillebrorsan. Bom, bom. Eller nästan i alla fall. Enligt B var det träff men den gick ner igen. Snart samma sak på min sida. Nästa kanin lyckas jag få säkringen i ett mellanläge och inget skott blir avlossat. Grytpejl fram vid nästa hål och både min och brorsans första skammade kaniner plockas fram då illrarna har tagit de. Jakteleven är otroligt duktig på att hitta exakt var illrarna är.

Några hål längre fram lyckas jag få iväg en hel radda skott efter en kanin som går ner igen men nästa får jag att volta i ett fint sidoskott. Den första ligger i nedgången till grytet.

Lillebrorsan ( O hädanefter ) och jag byter bössa och jag får en italiensk bock av något udda märke som glappar rejält och har dubbeltryck. Vi får se. Lunch som består av godis och kaffe. Mums.

post-1713-1264755148_thumb.jpg

Efter lunch börjar kompisen ( W ) att komma igång och beretta 20:an börjar jobba. 2 kaniner voltar omgående. 1 kanin rusar upp i gräset framför mig och voltar i skottet. Tyvärr är den borta när vi kommer fram. Förmodligen har den repat sig och kravlat ner i det närmsta hålet som är under en stor ek. Inget någon vill gräva under så inga illrar släpps i detta hål.

Mellan två remsor med majs hittar vi även en del råttor och jag lyckas sänka en. Alltid något.

Fortsätter i samma tempo och då dagen börjar lida mot sitt slut har vi lyckats få 22 kaniner och en råtta! Känner att man har träningsvärk i högerarmen efter att ha stått i färdigställning nästan hela dagen. Ölen på altanen känns riktigt välförtjänt idag. Idag är vi ensamma på puben och sedan en tidig reträtt.

post-1713-1264755571_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

post-1713-1264755705_thumb.jpg

Så här glad kan man vara även om man har lite träningsvärk i armarna.

Publicerat
  • Författare

Tisdag

Duvjakt. Enligt B så fuskar vi idag men det gör inget. Samma gods som igår och nu hamnar vi på två olika ställen. W ensam och O och jag vid samma ställe vid nerslagen majs. Det är detta som är själva fusket. Majs för skydd för fasanerna som slås ner några dagar innan man ska jaga duva. Godis för fåglarna som har mest raps att välja på annars. Man måste vara god vän med någon gamekeeper för att få tillfälle att jaga på denna majs då de sparar detta för sig själva eller sina vänner.

Hos mig och O kommer duvorna i rätt stora flockar men de flesta slår rätt bra på bulvanerna och snurran. Vi skjuter dock riktigt dåligt, framförallt jag. Ska man nu skylla på något så har jag problem med en lins. Höger. Skit. Skulle tagit ut den i natt men var för lat. Dumt.

post-1713-1264755970_thumb.jpg

Hos W smäller det konstant under dagen. Hos oss börjar skyttet rätta till sig och fler och fler duvor ligger framför oss på majsen. Har aldrig sett duvor droppa på detta viset från en inflygning på 100 meters höjd och så bara lägger de ihop vingarna över snurran och går rätt ner. Framåt lunch är det riktigt varmt, förmodligen över 10 grader och ingen vind. Hur skönt som helst.

Vid tretiden avtar strecket rätt omgående för att vid halv fyra vara helt slut. Vi plockar ihop skjutna fåglar och utrustning innan W och B dyker upp. På vår lilla majsåker har vi lyckats få ner 59 fågel och W har gjort det otroliga och fixat en ”Red Letter Day” med hela 130 skjutna duvor samt 4 kråkor. Det visar sig att duvorna har kommit in hela tiden i smågrupper så han har inte varit utanför gömslet på hela dagen.

Helt fantastiskt. Ännu en välförtjänt öl på altanen.

post-1713-1264756149_thumb.jpg

Mitt å brorsans resultat.

Publicerat
  • Författare

Onsdag

Idag jagar vi duva utan fusk. Det vill säga på höstraps. Det visar sig vara svårare då duvorna inte är så förtjusta i raps utan äter det mest för att det är det som finns. Å andra sidan finns det rätt många fält så de kan flytta runt en del. W hamnar vid ett fält och O och jag vid ett annat med några 100 meter emellan. Här sitter en hel del duva när vi kommer då man inte börjar så tidigt med duvjakt på morgonen. Runt 9-tiden är vi riggade och klara och de första duvorna kommer in riktigt fint omgående och skyttet stämmer idag. Strax ligger 6 duvor framför oss varav en riktigt fin double som jag var riktigt nöjd med. Efter detta händer det dock inte mycket då duvorna verkar ha dragit vidare. 1 duva till ramlar hos oss och när B kommer tillbaka vid 2-tiden för att kolla till oss svär han högt.

Tyvärr blir det så här på raps i februari men man ser ju på rapsen att här har varit gott om duvor. Jag har aldrig sett ens älgbetad höstraps som har varit så här nerbetad. Vet en del bönder här hemma som hade fått spel om deras raps såg ut på detta viset. Man förstår att skyddsjakten behövs.

post-1713-1264756355_thumb.jpg

I England räknar man med att det finns 3 miljoner par duvor som sätter i sig 50 kg foder var per år. Det blir en del. Här idkas ju verkligen skyddsjakt också då det är helt andra regler än hemma. Inga hundar att apportera med, inget rantande i onödan efter vingade fåglar under jakten. B berättar att på sommaren plockar man bara in de fåglar som hamnar uppe på liggsäd för annars förstör man för mycket gröda när man ska leta upp fågeln. Det är bättre att de får ramla ner och försvinna mellan stråna bara. På ärtor och bönor skyddsjagar man vid sidan om bara för att där går ju inte att varken sprida massa duvor eller ge sig ut och gå eller apportera utan att förstöra mer än duvorna hade gjort. B berättar att danskar och svenskar är mest hopplösa på att de ska ha med all fågel hem och är ute och springer omkring hela tiden för att samla in och avliva skadade. Enligt B avlivar man skadad fågel med bössan inne från gömslet och går inte det skiter man i det eller tar hand om det när man är klar.

Efter ytterliggare någon timmes resultatlös väntan bryter vi för att åka till några skogsdungar där duvorna tar nattkvist för att vänta på de där istället. När vi ska kolla igenom den ena dungen efter fjädrar och skit så de verkligen bor där får jag syn på ett rävhuvud mellan två trädstammar invid en liten å. Springer som en idiot och räven känner sig förmodligen hårt trängd för den kastar sig i ån och upp på andra sidan men där är det stopp. En riktigt go kärnträff får räven att volta och sedan bli stilla. B är överförtjust ”cause he hates those fuckers”.

O och jag ställer oss här och W och B går vidare till nästa dunge. Duvorna kommer in riktigt fint här och någon timme senare har O och jag fått ihop 14 duvor till. Dags för den där ölen på altan kanske? Dagens totala resultat är 30 duvor och en räv. Inte världens bästa duvjakt men det kan man ju inte ha varje dag.

Publicerat
  • Författare

Torsdag

Vi börjar innan frukost med att ställa oss i skogkanterna runt B:s putandtake-sjö för att se om några duvor lämnar skogen bakom oss för att ge sig ut på fälten. Duvorna håller sig undan men O börjar med att skjuta en räv som kommer smygande, jag lyckas få ner en kråka och W plockar en kanin. Ingen dum halvtimme innan frukost.

Ägg å bacon för att sedan lasta släp och fyrhjuling för en kortare tur in i Wales där vi släpper B och W på ena sidan ett berg medans O, jag och B:s son kör runt. Lite spännande att köra B:s pickup med släp på dessa smala vägar som går rätt brant upp och ner. Som tur är får jag inget möte.

B:s son, O och jag smyger uppför detta ”berg” som är täckt med ek och bok. Inget lätt företag att försöka smyga då det ligger rätt mycket löv på marken. Efter ett tag får vi syn på tre hjortar nedanför oss men de har upptäckt att något är fel så de drar vidare i inte alltför hög fart. Vi avvaktar en stund för att sedan smyga vidare. Kommer på ytterliggare en flock hjortar men det är alldeles för tätt för att skjuta.

post-1713-1264756598_thumb.jpg

Efter en stund kommer B och W knallande över berget men de har inte mött några hjortar. Väl nere från berget går vi en liten vända från parkeringen där B får syn på en hjort som ligger och vilar uppe i en tät backe. W och sonen smyger fram och då upptäcker de fler hjortar varav en hind ställer sig fritt efter en stund. Det enda jag ser är en vit mage som rullar nerför berget en stund efter skottet. Lastning, illbaka in i England och iväg till nästa skogsdunge där W och O får varsitt pass och jag smygjagar genom dungen tillsammans med sonen. Precis när vi går in smäller ett skott från O. En liten dovhind har smugit upp vid de och stannat under en del ris. B säger ”shoot” och O säger att han ser inte vilket håll den står på men B menar att med 300 winchester magnum så går den ingenstans ändå så Lillebror skjuter. Den drar iväg genom riset och är borta. Innan vi kommer fram till de får jag syn på en räv som jag snabbt får in i siktet och trycker av. Räven rusar öven en kulle och är väck. På andra sidan kullen står O och B i pass och de berättar sedan att först small det, sedan kom det en räv och när O höjde bössan mot den så voltade den och dog innan han hann trycka av. Rätt effektfullt. Min smäll från ”trippletwo” satt där den skulle. Lillebrors hjort låg inte långt från skottplatsen den heller. O första dov är bärgad.

Nästa dunge får O och jag varsitt pass och W smyger med sonen. De kommer över en liten höjd och får syn på en flock hjortar varav W skjuter en gammal hind omgående. Resten av flocken drar åt vårt håll och kommer efter en stund smygande till O som fäller ytterliggare en hind. De hade riktning mot mig men vänder i skottet. Bagger. Those sneaky basteds.

Nästa två skogspartier är tomma sånär som på en räv som smyger förbi mig men jag viskar till B:s son om jag ska skjuta den men han tycker vi ska vänta på hjort och låta den gå. Då det sen visade sig att det inte fanns någon hjort inne skulle jag skjutit men det är alltid lätt att vara efterklok. Hemma släpper man ju ingen räv precis.

Ännu en fantastisk jaktdag som avslutas med öl på altanen. Bara hemresan som återstår. Faen vad kvickt det går när man har roligt.

Totalt resultat på 3 mans och 4 dagars blandad jakt i England ger 23 kaniner, 1 råtta, 219 duvor, 5 kråkor, 3 rävar och 4 dovhjortar, dvs 255 vilt.

Man kan ha det sämre.

post-1713-1264756768_thumb.jpg

Lillebrorsans hjort.

Detta var en litet urklipp ur min dagbok från förra årets jaktresa till England.

Publicerat

Man blir faktiskt lite lätt avundsjuk. <_<

Publicerat
  • Författare
Man blir faktiskt lite lätt avundsjuk. <_<

Just det, det gäller att trigga lite så alla ni andra kommer iväg. Kul är det.

Just denna resa googlade jag runt lite och hittade en engelsman som sålde jakt. Ringde och kollade och det vara bara att komma över. England är ju ett civiliserat land och ett begripligt språk så man behövde ju inte göda något jaktresebolag.

B var uppenbarligen inte ute efter att lura oss då vi bestämde datum och jakt sen sa han att vi betalade i efterhand om vi var nöjda. Perfekt.

Det var lite nervöst när vi åkte om B skulle finnas i verkligheten också och vad han skulle erbjuda men det blev jättebra. Hade vi blivit blåsta så var det ju inte mer än flygbiljetterna och hyrbilen vi hade förlorat.

Så kom iväg bara.

Publicerat

Det är ju onekligen uppenbart att ni hade riktigt roligt!

Det är roligt och intressant när du tar dig tid att beskriva med både målande text och kompletterande bilder, det är väldigt bra skrivet och intressant!

Jag undrar (om man får fråga sådant) i vilken härad en sådan här resa ligger prismässigt? Upplägget är ju helt underbart även om jag förstod att det kändes vanskligt till en början.

riktigt bra och intressant!

/Kalle

Publicerat
  • Författare

Vi var tre man som åkte och delade på allt. Jag höll i kassan så delade vi det i tre delar när vi kom hem.

Totalt kostade det 12000 svenska kronor per skalle inklusive allt, flyg, hyrbil, jakt, boende, mat, ammo, dryck etc.

Publicerat
Vi var tre man som åkte och delade på allt. Jag höll i kassan så delade vi det i tre delar när vi kom hem.

Totalt kostade det 12000 svenska kronor per skalle inklusive allt, flyg, hyrbil, jakt, boende, mat, ammo, dryck etc.

det var inte farligt. ni hade planerat det väl och kommer då billigt undan med flyg mm men det är inte farligt mycket pengar. det kunde kostat 5000 mer och jag hade nog tyckt det varit acceptabelt.

Jag kan inte annat än verkligen erkänna att ni haft bra skoj för pengarna, hur fick du alla de duvorna genom tullen :D

nä, jag bara fånar mig. Återigen, kul att du skrev ner det så bra!

/Kalle