Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

rikoschetter, lätt vs tung kula

Featured Replies

Publicerat

hej,

om jag drar iväg en lätt kula ganska horisontellt utan direkt kulfång så "verkar det lättare att en 9.1 g blyspetskula studsar lättare än en 22.6-grammare.

det var för en tid sedan jag provade dels en 6,5 och en 45:a där givetvis det senare kom ett kulfång som tog studsen.

Det var märkbart svårt att få 45/70n att komma upp igen från marken, den plöjer och plöjer (ibland flera meter!) tills den kommer igenom grässvålen medans 6,5:an gärna i hälften (grovt räknat) av fallen vände vid markytan och kom upp igen och in i vallen.

har ni andra funderat kring detta? det ligger ev lite i linje med fysiken förklaringar med tröghetsmoment och tyngd men det är teori.

Kalle

Publicerat
hej,

om jag drar iväg en lätt kula ganska horisontellt utan direkt kulfång så "verkar det lättare att en 9.1 g blyspetskula studsar lättare än en 22.6-grammare.

det var för en tid sedan jag provade dels en 6,5 och en 45:a där givetvis det senare kom ett kulfång som tog studsen.

Det var märkbart svårt att få 45/70n att komma upp igen från marken, den plöjer och plöjer (ibland flera meter!) tills den kommer igenom grässvålen medans 6,5:an gärna i hälften (grovt räknat) av fallen vände vid markytan och kom upp igen och in i vallen.

har ni andra funderat kring detta? det ligger ev lite i linje med fysiken förklaringar med tröghetsmoment och tyngd men det är teori.

Kalle

Hejsan

Tar förgivet att det är en bygel med rörmagasin du har & då är det normala att kulan är flatnosad till skillnad från 6,5:an .

Det borde kunna göra en skillnad dessutom så bör ju den inre trögheten vara större i en tyngre kula .

//Lasse

Publicerat
  • Författare
Hejsan

Tar förgivet att det är en bygel med rörmagasin du har & då är det normala att kulan är flatnosad till skillnad från 6,5:an .

Det borde kunna göra en skillnad dessutom så bör ju den inre trögheten vara större i en tyngre kula .

//Lasse

så kan det ju vara. det är inte lite skillnad milt uttryckt. 45/70n är således den jag föredrar då det är drevjakt för det känns som en säkrare kaliber. jaja säger jag till alla er som tänker "inga skott lossas i farliga riktningar" föt mycket kan hända, det behöver inte vara mitt fel.

som en OT kommeentar har jag dessutom upptäckt att om jag skjuter på en sten med en hemgjuten kula så blir det ingen studs, kulan går i miljoner småbitar då, medan det är ett lokomotiv i alla andra avseenden.

kalle

Publicerat

Studs beror på ett par olika saker men genrellt kan man säga:

Bly studsar mer än mantlat

Låg fart studsar mer än hög fart

Korta kulor studsar mer än långa

Vad gäller materialet man skjuter i så....

Så är lera det minst studsande, sten, trä och is är de västa....

Sedan kommer vinkel kula/mål, och då är det som man kan anta, 90grader ger minst stund, under 45 ger regelmässigt studs.

Så sett till studsens drottningen 22LR har den bara en serlös konkurent: Brenneke slugs.....

/T

Publicerat

en meter släpp - fyra centimeter i studs. :rolleyes::blush::wub:

....förlåt. kunde bara inte låta bli. :wub:

Publicerat
en meter släpp - fyra centimeter i studs. :wacko::angry:B)

Haha vilka plommon :lol: :lol: :lol:

Nu sitter man väl här ett tag och kollar på dem klippen

Richochet till huvudet

• 2 weeks later...
Publicerat

jag jagar mkt vid folk vid mina ensamjakter jag har för mig för det mesta. när jag kan använder jag varmintkulor.

minsta lilla träff i ja något så blir kulan som en truppmina. bara flyger material åt alla håll ( vilket betyder att dom är jäkligt små och i sin tur lätta = borde rimligtvis tappa farten grymt snabbt )

sen är det ju svårt o köra på de konceptet på en grisjakt men när jag kan o jagar sånt som går att skjutas med dessa kulor så använder jag alltid dom.

min lilla ide om det hela.

mvh