Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Beslutsångest

Featured Replies

Publicerat

Jag ska köpa mig en kikare till min "andrabössa" en 6,5x55:a ska ha den till toppjakt och att locka räv tänkte jag, möjligen kanske en backup till älgbössan nån gång.

Nu till "bekymret", jag var ganska säker på att skaffa mig en nikon fieldmaster 6-18x40 efter att skummat internet och läst övervägande positiva saker om den, jag har även funderat på bushnell 5-15x50 just för att den har större ljusinsläpp ( och hiskeligt tung, med okularjusterad parrallax) men jag kanske tänker fel där?

Vad annat i den prisklassen kan vara en bra kikare för mig?

De dyrare tyskarna är tyvärr inte aktuella, just för budgetens skull...

Hjälp mig gärna med en för och emot lista.

Publicerat
Jag ska köpa mig en kikare till min "andrabössa" en 6,5x55:a ska ha den till toppjakt och att locka räv tänkte jag, möjligen kanske en backup till älgbössan nån gång.

Nu till "bekymret", jag var ganska säker på att skaffa mig en nikon fieldmaster 6-18x40 efter att skummat internet och läst övervägande positiva saker om den, jag har även funderat på bushnell 5-15x50 just för att den har större ljusinsläpp ( och hiskeligt tung, med okularjusterad parrallax) men jag kanske tänker fel där?

Vad annat i den prisklassen kan vara en bra kikare för mig?

De dyrare tyskarna är tyvärr inte aktuella, just för budgetens skull...

Hjälp mig gärna med en för och emot lista.

Kolla över trijicons sikten också

Dom har helt underbar belysning och bra optik

Publicerat
  • Författare

Dom spräcker nog budgeten dom med tyvärr, belysning behöver jag inte känns det som.

Publicerat
  • Författare

Fieldmaster:

+ pris

+ sidoparallax

+ vikt

- 40mm objektiv

kvalitet??

Elite 5-15x50:

+ 50mm objektiv

+ kvalitet

- snortung (680gram, varför så tung?)

Kan Burris 6,5-50x50 vara nåt? Läste i en gammal test i vapentidningen att den fick kritik för justeringsrattarna till riktmedlet.

Weaver grandslam 6-20 hur är dom?

Publicerat
Du kan hitta bra sikten på blocket för rimliga priser

http://www.blocket.se/uppsala/Trijicon_5_2...ca=23_5&w=3

Vad har du för budget annars?

Här är ett sikte som en på forumet säljer, riktigt fint sikte: http://www.blocket.se/halland/Zeiss_Conque...ca=23_5&w=3

vilket fint sikte du länkade till. det priset åker ner lite då folk inte förstår att man redan räknat med att dom vill pruta ^_^

Buckmaster/fieldmaster är ett riktigt trevligt sikte tycker jag iaf om man ser mot priset. är det annars 3200serien du syftar på? vet inte hur dom är förutom att dom får ganska bra betyg, dock kinkiga med hur man plaserar ögat.

mvh

Publicerat

bushnell elite 4200 eller 6500 , dom ska vara bra har jag fått förklarat några gånger, eller dugliga till när det är lite sämre ljus, inte våldsamt dyra heller