Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Blackies säsongsavslutning i Dur !

Featured Replies

Publicerat

Tänkte delge er dagens grisjakts story..

Ska ju förhoppningsvis inte släppa Blackie mer denna säsongen, hon är rätt sliten nu o behöver semester så i helgen blir det jakt med andra hundar.

Åkte över läns gränsen idag.

Vi va 3 gubbar och släppte jycken där de va massa grisslag.

De andra 2 hade tagit pass o jag strök kopplet. Tiken drov iväg men sin vana trogen vände hon efter en hundra meter kom tillbaka o kollade mig o tjoade rakt ut.

Vände på tassen o så gick hon ifatt grisarna. Oooooouuuuuuoooo, Klassiskt kontakt. Låter så überhäftigt..

Fast det va ju en bra bit bort, gick inte speciellt fort o nu hade det vänt mot där jag stod på pass.

Blev fast ståndskall 130 m från mig i en granplantering.

Verkade inte vilja flytta sig, vi bestämde över radion att jag skulle försöka gå in.

Massor av snö hänger ju i träden så jag valde att följa hyggeskanten en bit.

Snön gick till knäna o plumsa i med de va rätt lättgånget, är ju lössnö.

Vek in planteringen när det va som närmast ståndet. Solen hade jag i ryggen. Lyckades komma in så jag såg jycken några m fram.

Ställde jag mig på bägge knäna så hittade jag en liten lucka där jag såg strax över hundens huvud lite av grisen. Ett o annat utfall o lite rörelse men grisen hamnade på samma ställe.

Rätt vackert, solen letade sig in precis i luckan så det riktigt glänste i skinkan på grisen. Jo jag hade konstaterat att de måste va lite av skinkan jag såg, förutsatt att inte knorren sitter där fram… :D

Nu va det lite kyligt om knäna. Satta mig på röven istället, riktigt mös o mådde toppen av o se hur jycken jobbade.

Ibland in på någon meter o sen retur o nya försök. Vore mycket bättre om hon stod still o skällde… men skådespelet va läckert där under granarna o solstrålarna som trängde ner.

Hmm. Får nog försöka hitta någon annan vinkel så jag kan komma till skott. Som de va nu så såg jag ingen gris när skinkan försvann o huden retierade.

Såg ut som en större sten framför grisaröven också.

Hasade mig lite åt sidan o ser att jag nog kunde få en lucka o bättre sikt lite längre in under närmsta gran, Kasar halvliggandes på rygg in under grenverket med fötterna före.

Jävlar vad snö det trängde upp under jackan i ryggslutet… blev snabbt kallt som faen om senan som håller upp ardennerröven.. -_-

Men nu är jag bara ett par meter från hunden o ser grisen lite bättre uppför slänten framför hunden. Kikaren åkte av innan jag kom in i snöhavet så nått finlir o peta in kulan blir de inte.

Halvligger fortfarande o siktar på nasse, ser nu lite av fronten men får inte riktigt klarhet i vad som är vad.

Då gör grisen ett utfall mot hunden o jag är ju typ där också, kan inte få på ett skott rakt framifrån, men när lillgalten vinklar och drar efter hunden som retirerat åt höger från mig räknat så svingar jag med o han blir på plats ett par meter bort, sköt av ryggen ovanför lungorna tror jag.

Han sparkade rätt bra så jag satte en kula till bakom örat.

post-348-1264782999_thumb.jpg

Markerade platsen på GPSen och lät nasse ligga o tog jycken o gick mot upptaget, kom på inlöpan och kopplade loss.

30 sekunder senare så, oooouuuuoooooo kontakt igen.. B)

Nu va det 20 meter från polaren som hade show en stund innan de gick loss.

Jag passade på inlöpan men det drog ut mot polare nummer 2.

post-348-1264783043_thumb.jpg

Blev stånd igen en hundra meter från honom, Tyckte att det va hans tur o försöka gå in o skjuta så vi andra 2 tog pass.

Hade lite tid o leka med kameran..

Vid flaggen ligger Blackies 14:onde gris denna vinter o vid "dog" va det stådskall...

post-348-1264783117_thumb.jpg

När han va inne på ståndet så gick det loss o 2 grisar passerade honom i rask takt. Ett skott han han få på men det visade sig att de va bom bakom o lite lågt.

Hittade kulbanan i snön och vi följde löpan en 7-800m ut till den större vägen som Blackie passerat med bägge grisarna för en stund sen.

Inget hittade vi som tydde på träff, grisarna höll ihop också o jycken hängde på i en-två kilometer.

Otroligt nog släppte hon självmant o kom tillbaka i löpan, är rätt övertygad om att hon är rätt sliten, klofästerna har tagit mest stryk av det hårda föret som varit ett tag.

Så det känns som Blackies säsong avslutades i Dur o jag fick skjuta sista grisen själv på stånd för galningen, så j-vla nöjsamt!

Lite korvgrillning som avslut på en fin dag i strålande solsken.

post-348-1264783098_thumb.jpg

Fast det skulle ju blivit 15 grisar i vinter om han inte skjutit så j-vla illa...o de kommer han få höra ett tag, kan jag lova.. ;)

Men…. Det hinns nog med något eftersök också framöver….

Tack Blackie för en fantastisk säsong!

Mvh/ Din Husse ;):D

Publicerat

Är bara att gratulera till en jävligt bra hund. Senaste månaderna verkar hon ju ha funkat kanon.

Däremot har jag nog inte samma åsikt som du om uppträdandet på ståndet. Jag vill att hunden ska jobba väldigt rörligt och inte stå still och skälla när det gäller gris.

Publicerat

Grattis till en strålande säsong, är ju inget tvivel om att du fått fram en kanon hund!

Bara "lite" avis :D

Publicerat
  • Författare
Däremot har jag nog inte samma åsikt som du om uppträdandet på ståndet. Jag vill att hunden ska jobba väldigt rörligt och inte stå still och skälla när det gäller gris.

jo de e ju sant.. men jag jämför med Raja när hon va som bäst så gick knappt en ståndad gris ifrån henne.

Hon stod still o lät bli grisen om grisen stod, rörde den sig så nöp hon till den direkt.

För o sen låta bli den när den stod igen osv.

Blackie vill gärna komma lite närmare hela tiden.. men va faen de funkar o jag e nöjd, åtmindstonde idag :D

Publicerat
jo de e ju sant.. men jag jämför med Raja när hon va som bäst så gick knappt en ståndad gris ifrån henne.

Hon stod still o lät bli grisen om grisen stod, rörde den sig så nöp hon till den direkt.

För o sen låta bli den när den stod igen osv.

Blackie vill gärna komma lite närmare hela tiden.. men va faen de funkar o jag e nöjd, åtmindstonde idag :huh:

jo det har du ju rätt i. När grisen står still ska inte hunden röra den . Men de kan ju ändå jobba rörligt.

Publicerat

Avslut i DUR! Jo jag tackar ja :huh:

Kul att det blev en till gris även om det var nära att det blev 2

/Lasse

Publicerat

För jävla härlig hund, måste vart en jävla utveckling på lokomotivet! Tycker mig minnas dina dubier om du skulle ta dig an denna Jänkare eller ej, och vad du isåfall skulle kunna fostra den till för typ av hund, med facit i hand så tycker jag du sitter med en kanonjycke :D

Ser redan fram mot dina storys från kommmande säsong!

mvh.

Publicerat

Ge Blackie en kram från oss,

fan va bra arbetat av er båda.

/Christian

Publicerat

Bara att stämma in i gratulationerna...som jag tidigare sagt, dina jakter med Blackie överensstämmer tämligen exakt med mina egna förhoppningar om att det skulle gå och få till en grisstövare för fåmansjakt. Får se hur det blir framöver....

Bra jobbat med hunden förresten, även jag kommer i håg dina dubier...i huvudsak till eftersök... :D

Publicerat

Fasiken siket team ni är!!!!

Bara att grattulera!

Bra och intressant berättat dom vanligt, dina jakt- och eftersöksberättelser har ett grymt läsvärde.

Önskar er lycka till under nästa sesong.

Publicerat

Grattis verkar verkligen vara en toppen hund

Ge henne en kra m från mig med

Mvh Fredden

Publicerat
  • Författare

Tack!

Måste bara revidera storryn lite.... Säsongsavslutet blev visst idag..

Blev en gris till för Blackie idag.

Den sköt jag på ståndskall o de va ett "kontroll-sök"

Sköts på en årsgris men vi hittade inget som tydde på träff men släppte ändå på tåget för o försäkra oss..

Jepp! den ställdes o jag gick in o sköt.

Fast jag tror nog den va oskadd innan min plugg.

post-348-1264955482_thumb.jpg

Hm.. börjar fundera på om vi är för effektiva..

Publicerat

Fy va skoj, efter dina skriverier så känns det som man är lite polare med blackie :D

Mvh!

Publicerat
  • Författare

JO jag vet.. de e allt lite :D o skriva så in i ...

hmm.. lite nördig är man nog.. :wacko:

Fast man vet ju inte hur länge man har minnet i behåll.. :D

Publicerat

Det är bara att grattulera till ett lyckat ekipage!!

Du kan absolut inte skriva för mycket, det är garanterat fler än jag som sitter trollbundna och läser era storys :D

Publicerat
Det är bara att grattulera till ett lyckat ekipage!!

Du kan absolut inte skriva för mycket, det är garanterat fler än jag som sitter trollbundna och läser era storys :D

+1

lätt att skaffa sej idoler här