Publicerat Januari 30, 201016 yr Hej alla! Jag tänkte börja förbereda för bockjakten redan nu ! Jo jag undrar om det är så bra som en del säger att locka bockar med tex. en såkallad Buttalo? Vilken lockpipa är bäst tycker ni? Buttalo, Nordic Roe eller sån där pipa man blåser i? Mvh!!
Publicerat Januari 30, 201016 yr Buttolo funkar fint. Jag har haft en förmåga att glömma den i bilen eller stugan, men då funkar en näverremsa finfint. Enda kruxen med nävern är att det brukar ta ett par pip innan jag "stämt in mig" på den. Å då låter man ju som en jädra kråka.
Publicerat Januari 30, 201016 yr Hur funkar det att locka utanför brunstsäsong? Har en nordik roe pipa som jag testblåst i lite då jag sett rådjur på långt håll och alla har verkat intresserade men ingen har kommit närmare så undrar lite om det är någon som haft bra lockjakt under t ex vårjakten på bock?
Publicerat Januari 30, 201016 yr Nordic Roe alla dagar i veckan för mig, har aldrig gillat Buttolon någe vidare. Att locka före och efter brunsten brukar vara ett lotteri, för det mesta rätt meningslöst då bockarna inte verkar vara intresserad av att ta en fight när det ändå inte vankas nån "belöning" efteråt..
Publicerat Januari 31, 201016 yr Har aldrig provat nordic roe, så där kan jag inte uttala mig. Buttolon gillar jag för att man kan göra många olika läten med rätt "pitch".
Publicerat Januari 31, 201016 yr Ska ju gå och locka med grässtrå också inget ja själv kan men tänkte försöka testa å få något ljud ur ett grässtrå så fort de finns gräs och sen testa om man får in något rådjur
Publicerat Januari 31, 201016 yr Jag kör också med buttalo och tycker att den fungerar aldeles utmärkt! Det jag fick göra med min för att få ett bättre läte var att täppa till dom två hålen på sidorna. Före och efter brunst funkar det inte, däremot om man bara är lite sen så kan det komma en yngre bock som hoppas på lyckan.
Publicerat Januari 31, 201016 yr Författare Ja nu har jag beställt en lockpipa Hoppas att det kommer att funka fin fint att använda den :D
Publicerat Februari 9, 201016 yr Buttolo har funkat kanon för mig, grässtrå funkar ju bra oxå vid glömska av pipan.
Publicerat Februari 17, 201016 yr buttolo har funkat bra för mig med, sköt ett par bockar som jag lockade in med den förra året. Sen har jag en pipa i trä också men med den har jag inte lyckats locka in någon bock med ännu men det kommer kanske
Publicerat Mars 27, 201016 yr Har aldrig testat buttolon men jag har kört en del med den där träpipan med en skruv på och vi kommer ganska bra överens!! Sköt tre bockar under den gångna säsongen på lock!! tilll nästa säsong ska jag köpa nordic roe och träna på den. farsan har en men han släppte den inte till mig förrän efter brunsten dock tycker jag den låter riktigt bra!!
Publicerat Juni 23, 201016 yr Har aldrig testat buttolon men jag har kört en del med den där träpipan med en skruv på och vi kommer ganska bra överens!! Sköt tre bockar under den gångna säsongen på lock!! tilll nästa säsong ska jag köpa nordic roe och träna på den. farsan har en men han släppte den inte till mig förrän efter brunsten dock tycker jag den låter riktigt bra!! Hur använder du träpipan??? Har en sån men får inte till de
Publicerat Juli 30, 201016 yr Jag har prövat både buttolon och Nordik Roe och den sista fungerar bättre! Jag och farsgubben har lurat bockar med båda, men Nordik Roe är vassare, helt klart! Chanserna att lyckas ökar med Nordik Roe! Som exempel stack farsan och jag ut och lockade rådjur från bilen i hemtrakterna. Vi såg ett rådjur på en åker som blev skrämd av bilen, pappa lyckades få den att stanna med buttolon men så mycket mer än så hände inte, men när jag började använda Nordik Roe började den svara direkt och snart hördes rådjurskall åt alla håll och kanter. En bock kom bara några meter från bilen. Kort och gott, buttolon är en enkel nybörjarpipa, men Nordik Roe är mer effektiv om man bara övar lite! Finns en instruktionsfilm av PA Åhlén, minns inte vad den heter, men den är väldigt bra.