Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Locka Råbock!

Featured Replies

Publicerat

Hej alla! Jag tänkte börja förbereda för bockjakten redan nu :D! Jo jag undrar om det är så bra som en del säger att locka bockar med tex. en såkallad Buttalo? Vilken lockpipa är bäst tycker ni? Buttalo, Nordic Roe eller sån där pipa man blåser i?

Mvh!!

Publicerat

Buttolo funkar fint. Jag har haft en förmåga att glömma den i bilen eller stugan, men då funkar en näverremsa finfint. Enda kruxen med nävern är att det brukar ta ett par pip innan jag "stämt in mig" på den. Å då låter man ju som en jädra kråka.

Publicerat

Hur funkar det att locka utanför brunstsäsong? Har en nordik roe pipa som jag testblåst i lite då jag sett rådjur på långt håll och alla har verkat intresserade men ingen har kommit närmare så undrar lite om det är någon som haft bra lockjakt under t ex vårjakten på bock?

Publicerat

Nordic Roe alla dagar i veckan för mig, har aldrig gillat Buttolon någe vidare.

Att locka före och efter brunsten brukar vara ett lotteri, för det mesta rätt meningslöst då bockarna inte verkar vara intresserad av att ta en fight när det ändå inte vankas nån "belöning" efteråt.. :D

Publicerat

Har aldrig provat nordic roe, så där kan jag inte uttala mig. Buttolon gillar jag för att man kan göra många olika läten med rätt "pitch".

Publicerat

Ska ju gå och locka med grässtrå också ^_^ inget ja själv kan men tänkte försöka testa å få något ljud ur ett grässtrå så fort de finns gräs och sen testa om man får in något rådjur :lol:

Publicerat

Jag kör också med buttalo och tycker att den fungerar aldeles utmärkt!

Det jag fick göra med min för att få ett bättre läte var att täppa till dom två hålen på sidorna.

Före och efter brunst funkar det inte, däremot om man bara är lite sen så kan det komma en yngre bock som hoppas på lyckan.

Publicerat
  • Författare

Ja nu har jag beställt en lockpipa :D Hoppas att det kommer att funka fin fint att använda den :D:D

• 2 weeks later...
Publicerat

Buttolo har funkat kanon för mig, grässtrå funkar ju bra oxå vid glömska av pipan.

• 2 weeks later...
Publicerat

buttolo har funkat bra för mig med, sköt ett par bockar som jag lockade in med den förra året. Sen har jag en pipa i trä också men med den har jag inte lyckats locka in någon bock med ännu men det kommer kanske :lol:

• 1 month later...
Publicerat

Har aldrig testat buttolon men jag har kört en del med den där träpipan med en skruv på och vi kommer ganska bra överens!! Sköt tre bockar under den gångna säsongen på lock!! tilll nästa säsong ska jag köpa nordic roe och träna på den. farsan har en men han släppte den inte till mig förrän efter brunsten dock tycker jag den låter riktigt bra!!

Publicerat
  • 2 months later...
Publicerat
Har aldrig testat buttolon men jag har kört en del med den där träpipan med en skruv på och vi kommer ganska bra överens!! Sköt tre bockar under den gångna säsongen på lock!! tilll nästa säsong ska jag köpa nordic roe och träna på den. farsan har en men han släppte den inte till mig förrän efter brunsten dock tycker jag den låter riktigt bra!!

Hur använder du träpipan??? Har en sån men får inte till de :)

Publicerat

Tack för tipset, han ska jag nog ta och lyssna lite till till.

• 1 month later...
Publicerat
Tack för tipset, han ska jag nog ta och lyssna lite till till.
Publicerat

Jag har prövat både buttolon och Nordik Roe och den sista fungerar bättre! Jag och farsgubben har lurat bockar med båda, men Nordik Roe är vassare, helt klart! Chanserna att lyckas ökar med Nordik Roe! Som exempel stack farsan och jag ut och lockade rådjur från bilen i hemtrakterna. Vi såg ett rådjur på en åker som blev skrämd av bilen, pappa lyckades få den att stanna med buttolon men så mycket mer än så hände inte, men när jag började använda Nordik Roe började den svara direkt och snart hördes rådjurskall åt alla håll och kanter. En bock kom bara några meter från bilen.

Kort och gott, buttolon är en enkel nybörjarpipa, men Nordik Roe är mer effektiv om man bara övar lite! Finns en instruktionsfilm av PA Åhlén, minns inte vad den heter, men den är väldigt bra.