Publicerat Januari 30, 201016 yr har preecis fått hem grytpejlen o ska ut senast nästa helg o släppa ner Blandterriern i gryt för första gången. lite nervös e man ju... men jag har kört henne i konstgryt innan o då har hon skött sig bra. e d nåt speciellt man ska tänka på första gångerna man ska jaga gryt. man e ju lite nervös då man ska släppa ner ögonstenen i ett hål i backen, d jag i huvudsak e rädd för är att hon ska fastna. men d händer ju väldigt sällan vad jag har förstått? skulle va tryggt o ha en rutinerad grytjägare me första gångerna men har ingen sådan i bekantskaps-kretsen. men d ordnar sig nog, Mvh Mackis
Publicerat Januari 30, 201016 yr har preecis fått hem grytpejlen o ska ut senast nästa helg o släppa ner Blandterriern i gryt för första gången. lite nervös e man ju... men jag har kört henne i konstgryt innan o då har hon skött sig bra.e d nåt speciellt man ska tänka på första gångerna man ska jaga gryt. man e ju lite nervös då man ska släppa ner ögonstenen i ett hål i backen, d jag i huvudsak e rädd för är att hon ska fastna. men d händer ju väldigt sällan vad jag har förstått? skulle va tryggt o ha en rutinerad grytjägare me första gångerna men har ingen sådan i bekantskaps-kretsen. men d ordnar sig nog, Mvh Mackis Det är nog inget att tänka så mycket på. För ska man ha en grythund så är det bara att släppa och hoppas på det bästa.
Publicerat Januari 30, 201016 yr vars bor du?? vill hunden ner är det bara njuta, annars är det bara låta den mogna,tips är kolla så pejlen är igång innan du släpper och alltid ha med spadar utifall du måste gräva,om det tex ligger en grävling eller så kör hårt och låt oss höra hur det gått/gick
Publicerat Januari 30, 201016 yr Författare vars bor du??vill hunden ner är det bara njuta, annars är det bara låta den mogna,tips är kolla så pejlen är igång innan du släpper och alltid ha med spadar utifall du måste gräva,om det tex ligger en grävling eller så kör hårt och låt oss höra hur det gått/gick vackra Roslagen(Norrtälje)
Publicerat Januari 30, 201016 yr vackra Roslagen(Norrtälje) vackert vet jag inte med stenigt finns nog 3-4 på sidan som bor nära dig som jagar som kanske ger sig till känna och kan hjälpa till! troligen kommer jag vara neråt mars månad om det ännu är intressant
Publicerat Januari 30, 201016 yr Författare skulle ju vara skönt med en rutinerad kille med sig. risken för hjärtinfarkt e väl hög ändå då hunden e som en unge för mig. men gryt-jakt e nog bra för henne. hon behöver avreagera sig lite för att bibehålla sin sociala kompetens. har kört henne i tränings-gryt i skogs-tibble o andra gången jag va där fixa hon alla nål-ögon o hyllan. visade både bra tecken som sprängare o förliggare sa dom. en annan e ju nybörjare o fatta ju in te så mycket o va bara glad att hon skällde grävling ju. hon e 3 år o driver allt vilt ovan jord i 1-15min. men jaktsäsongen e ju så kort i och med att hon driver rå-djur ju..
Publicerat Januari 30, 201016 yr skulle ju vara skönt med en rutinerad kille med sig. risken för hjärtinfarkt e väl hög ändå då hunden e som en unge för mig. men gryt-jakt e nog bra för henne. hon behöver avreagera sig lite för att bibehålla sin sociala kompetens. har kört henne i tränings-gryt i skogs-tibble o andra gången jag va där fixa hon alla nål-ögon o hyllan. visade både bra tecken som sprängare o förliggare sa dom. en annan e ju nybörjare o fatta ju in te så mycket o va bara glad att hon skällde grävling ju. hon e 3 år o driver allt vilt ovan jord i 1-15min. men jaktsäsongen e ju så kort i och med att hon driver rå-djur ju.. okej var som dubbla budskap dom gav där men visst grytjakten är nog bland det roligaste man kan syssla med då snön och vädret ej är ok för stövar jakt,men 1augusti till 15mars samt skyddsjakter på bondgårdar är juh rätt hyffast för få bort den värsta jakt ivern.. som sagt lär jag dyka ner över under mars månad och finns juh tid för jaga med stövare då så brukar bli bra tillfällen för grythunden då,annars är det sällan dom ligger i gryt om man inte vill åt grävling
Publicerat Januari 30, 201016 yr har preecis fått hem grytpejlen o ska ut senast nästa helg o släppa ner Blandterriern i gryt för första gången. lite nervös e man ju... men jag har kört henne i konstgryt innan o då har hon skött sig bra. e d nåt speciellt man ska tänka på första gångerna man ska jaga gryt. man e ju lite nervös då man ska släppa ner ögonstenen i ett hål i backen, d jag i huvudsak e rädd för är att hon ska fastna. men d händer ju väldigt sällan vad jag har förstått? skulle va tryggt o ha en rutinerad grytjägare me första gångerna men har ingen sådan i bekantskaps-kretsen. men d ordnar sig nog, Mvh Mackis [/quotI Int skall du oroa dej att den fastnar...Har varit med på flera tusen djurt i gryt o endast en gång har hunden fastnat...+ de att de händer sällan med när ej hundarna e så vana med grytjakt...sällan de pressar sej så mycket att de skulle fastna då...Så de e nog bara att släppa ner med gott humör o positivt tänkande....skit jakt på dej
Publicerat Februari 1, 201016 yr ett litet tips är att du bara använder grytpejlen där det går att gräva, för går det inte att gräva så gör pejlen att risken för att hunden fastnar blir större.
Publicerat Februari 1, 201016 yr Författare kanske finns nån rutinerad grytjägare i närheten av norrtälje som har lust o följa me en nybörjare ut o jaga gryt för första gången? självklart kan ni ta med egen hund då jag inte ens vet om min går ner. skulle vara skönt med lite rutin med sig till gryten ju..... mvh mackis
Publicerat Februari 2, 201016 yr kanske finns nån rutinerad grytjägare i närheten av norrtälje som har lust o följa me en nybörjare ut o jaga gryt för första gången? självklart kan ni ta med egen hund då jag inte ens vet om min går ner.skulle vara skönt med lite rutin med sig till gryten ju..... mvh mackis norrtälje har inte jag så långt till e bara å skicka ett PM så hör jag av mig
Publicerat Mars 1, 201016 yr Författare så tog jag o polarn oss i kragen o for iväg ut me lillan för två helger sedan o kollade av lite gryt. tredje grytet vi spårade fanns det nattfärska både in o ut-spår. så vi släppte lös odjuret hon börja söka av gångarna o stanna till vid en av öppningarna o titta frågande på husse. husse säger då TA FAN med ett väsande tonläge. svisssch sa d o hon for ner i underjorden full skallgivning o buller o bonk o duns. efter 35min kom hon upp för att sedan gå ner i 20min till. provade o pejla o märkte då att d stod stilla mesta delen av tiden flyttade sig nån meter hit o dit. efter andra svängen koppla jag henne o åkte hem o duscha av henne. 2 rispor på nos-ryggen va d enda. trodde d skulle va mer då man hörde att dom rök ihop duktigt emellanåt. sen paus en helg. O nu i Helgen Blev man en mäkta stolt Husse. vi gick till ett stort klipp-gryt o såg mycke rävspår. Släppte Hyndan ca 40m från grytet o hon for rätt in bland klippsrevorna o yla o skrek som en tok. in under en storsten o där va tydligen räven för fullt ös o buller o bång o efter 8 min fram o tillbaka under klippstenarna kommer räven som ett skott med en rödbrun Blandterrier ca halvmetern efter sig=omöjligt o skjuta. sen drev hon den ovan jord i ca 10min i en halvmeter snö. otroligt kul me klippgryt ju. Hörde hunden hela tiden trots 50cm snö o att man stog ca 40m från grytet. duktigt adrenalin bygdes upp då ju. Efter detta gryt gick vi till ett stort jord-gryt med mycket spår. men där låg d fast i 25min på ca 3m djup sen va hon upp lufta o låg fast 35min lite längre bort på ca 3m igen. djävligt nöjd men jävlar va nervös man e första gångerna man släpper men GRYT-BITEN har man blivit, Ska bli kul o se hur hunden utvecklar sig. vill helst att hon ska spränga räven. d e därför jag inte gräver. polarn har ju en unghund finn-stövare också, kan bli ett bra team
Publicerat Mars 2, 201016 yr så tog jag o polarn oss i kragen o for iväg ut me lillan för två helger sedan o kollade av lite gryt. tredje grytet vi spårade fanns det nattfärska både in o ut-spår. så vi släppte lös odjuret hon börja söka av gångarna o stanna till vid en av öppningarna o titta frågande på husse. husse säger då TA FAN med ett väsande tonläge. svisssch sa d o hon for ner i underjorden full skallgivning o buller o bonk o duns. efter 35min kom hon upp för att sedan gå ner i 20min till. provade o pejla o märkte då att d stod stilla mesta delen av tiden flyttade sig nån meter hit o dit. efter andra svängen koppla jag henne o åkte hem o duscha av henne. 2 rispor på nos-ryggen va d enda. trodde d skulle va mer då man hörde att dom rök ihop duktigt emellanåt.sen paus en helg. O nu i Helgen Blev man en mäkta stolt Husse. vi gick till ett stort klipp-gryt o såg mycke rävspår. Släppte Hyndan ca 40m från grytet o hon for rätt in bland klippsrevorna o yla o skrek som en tok. in under en storsten o där va tydligen räven för fullt ös o buller o bång o efter 8 min fram o tillbaka under klippstenarna kommer räven som ett skott med en rödbrun Blandterrier ca halvmetern efter sig=omöjligt o skjuta. sen drev hon den ovan jord i ca 10min i en halvmeter snö. otroligt kul me klippgryt ju. Hörde hunden hela tiden trots 50cm snö o att man stog ca 40m från grytet. duktigt adrenalin bygdes upp då ju. Efter detta gryt gick vi till ett stort jord-gryt med mycket spår. men där låg d fast i 25min på ca 3m djup sen va hon upp lufta o låg fast 35min lite längre bort på ca 3m igen. djävligt nöjd men jävlar va nervös man e första gångerna man släpper men GRYT-BITEN har man blivit, Ska bli kul o se hur hunden utvecklar sig. vill helst att hon ska spränga räven. d e därför jag inte gräver. polarn har ju en unghund finn-stövare också, kan bli ett bra team Kul med unghundens första steg i grytjaktskarriären! Fortsätt så ska du se att det blir bättre för varje gång! Grytjakten är som du nu har förstått starkt beroende framkallande! Lycka till!