Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bilder på våra spaniels!

Featured Replies

Publicerat
Slänger in lite bilder från gårdagens släktträff hos Ellen :-)

Tack Jens med familj!!!

Jättekul att ni kom ner! :blink:

Ellen var faktiskt lite trött i går kvälll... men bara lite :blush:

Hon har letat de andra hundarna i morse men kunde inte hitta dem.

• Svar 50
  • Visningar 17,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu är det tre år sedan min Ellen kom till världen Du får en extra jakt i helgen som present samt den sedvanliga vilt-tårtan efteråt för det är du värd!!! Senare i vår så är det dags för dig att s

• Skulle plåta hundarna i dag och i sedvanlig ordning gick det inte alls... Kollade i telefonen sen och hittade denna Fick zooma in en bra bit men den beskriver Nova ganska väl!

Posted Images

Publicerat
  • Författare
Jättekul att ni kom ner! :lol:

Ellen var faktiskt lite trött i går kvälll... men bara lite ;)

Hon har letat de andra hundarna i morse men kunde inte hitta dem.

Fler bilder kommer... Sitter just nu i trädgården o kikar på de små efter en fotograferingsrunda. Du kommer att få mail så fort vårt besök har dragit sig hemmåt. Ha d gött!!!

• 3 weeks later...
Publicerat

Nu har Nova anlänt!

Här är en bild för er som inte läser jaktdagböckerna...

nova1.jpg

Jättemysig liten busig sak som har mycket att upptäcka :rolleyes:

Publicerat

Ah, vilken liten goding! :rolleyes: Lycka till med nyförvärvet! ;)

Publicerat

Hade en tös som träna sin hund här hemma idag,jag fotade.

post-429-1282588869_thumb.jpg

• 2 weeks later...
Publicerat

Så här kul är det att ha fått en lillasyster :rolleyes:

ellen-nova2.jpg

De sover så sött tillsammans på nätterna och bara busar på dagarna!

Publicerat

JessyJuno.bmp

De två springer spaniels som jag jagar med:) Den vänstra är min och den högra är min lillasysters, de är kullsyskon:)

post-4403-1283582388_thumb.jpg

Jessy vill alltid åka med när det vankas körning, åka pulka är också skitskoj :)

post-4403-1283582696_thumb.jpg

Gamla spanielmodern, på bilden 14 år, tyvärr dog hon i somras 14 ½ år gammal :P

• 2 months later...
Publicerat

min lilla raket

post-429-1291229615_thumb.jpg

Publicerat

Hej hej...

Jag ska lägga upp bilder på min lilla piraya... det kommer lite senare då jag knappt har en bild på honom just nu...

Men jag har en liten undring...

Vad jagar ni med era spaniels och hur???

Jag har tänkt använda min till mestadels sök men även drivande jakt, då föräldrarna är skalldrivande så borde det gå få min lille till att driva med skall...

bra skall det har han, det har han bevisat flera gånger redan både på katterna och ungarna.

vad jag förstått så är spaniels relativt återhållsamma med skallet så det bådar ju gott att han gärna skallar... tycker jag...

David

Publicerat

Finns skalldrivande linjer och även givetvis plusindivider som kvittrar på trots tysta föräldrar..

Men en sån här jycke är väl en formidabel slaskhund? Min funkar väl till det mesta även om hans sök när vi kör klöv inte är så där hysteriskt kul. Men han är överjävlig på änder och och fått luttrade gotlänningar att lyfta på ögobrynen när vi jagat kanin.

Sen är det jävligt sociala och trevliga jyckar!

Mvh!

Publicerat
Finns skalldrivande linjer och även givetvis plusindivider som kvittrar på trots tysta föräldrar..

Men en sån här jycke är väl en formidabel slaskhund? Min funkar väl till det mesta även om hans sök när vi kör klöv inte är så där hysteriskt kul. Men han är överjävlig på änder och och fått luttrade gotlänningar att lyfta på ögobrynen när vi jagat kanin.

Sen är det jävligt sociala och trevliga jyckar!

Mvh!

Jo den sociala biten är det viktigaste i mitt fall och den finns det är ingen tvekan om det...

Ang jakt så är det som sagt sök som är prio 1 och det verkar falla honom väl i smaken... tränar lite smått med köttbullar och dyl och jag kan säga att så fort selen kommer på så är det som att slå om en strömbrytare... sniffningarna blir med ens mycket mer intensiva och han blir mer skärpt...

Sen har jag ju förhoppningar att han ska driva rå, hare och älg, men även kunna lyfta kaniner.

Kaninjakt tycker jag är väldigt trevligt och jag har tillgång till perfekt mark för det ändamålet... hästhagar med massor av små stenrösen och stengärden plus att bonden har en hel hög med ensilagebalar uppställda där kaninerna frodas.

Hur gammal bör hunden vara innan man börjar jaga med honom...

Han är 22 veckor idag...

Kan man testa honom framåt början på nästa år?

Isåfall bara låta honom gå på utan att verkligen jaga...

David

• 3 weeks later...
Publicerat

Här kommer lite bilder på mitt snömonster...

Det måste vara en av de härligaste raser som finns, otroligt tillgiven och social.

Det är svårt att inte älska dem.

David

post-4065-0-85258800-1292672023_thumb.jp

post-4065-0-55193000-1292672053_thumb.jp

post-4065-0-40163600-1292672082_thumb.jp

post-4065-0-75988100-1292672118_thumb.jp

post-4065-0-40053400-1292672213_thumb.jp

post-4065-0-27540400-1292672241_thumb.jp

Publicerat
  • Författare

Fina blder o grattis till ett bra rasval. ESS är riktigt trevliga vovvar!

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag har nu börjat bli lite bekymrad över min lille...

Det är som så att han är väldigt osäker och nästan rädd när det kommer någon han inte känner, inte som andra valpar som rusar fram och vill hälsa med en gång...

Detta är väl till viss del positivt då han inte rusar på folk hals över huvud men jag kan tycka att han är lite väl försiktig...

Tex så vågade han inte gå ut i hallen när katten lekte med något på golvet, han såg inte vad som hände men han hörde det och satt vid mina fötter och tittade oroligt ut mot hallen, jag försökte få honom att gå och kolla vad det var men han rörde sig inte ur fläcken utan bara stirrade ut mot hallen.

Sen hittade jag ett dött rådjur i skogen igår och idag var jag upp med hunden så han skulle få testa att spåra riktigt vilt men när vi började närma oss och han vindade in rådjuret så blev han plötsligt väldigt osäker...

Jag fick i det närmaste knuffa fram honom till rådjuret och då började han väldigt försiktigt nosa på det och efter en liten stund så bekom det honom inte...

Han har under hösten spårat mina egna spår och där visat ett stort intresse och ett jävla driv, men det är ju en doft han känner igen...

Det jag är mest orolig för är att han fortsätter att vara rädd och då inte utveckla något intresse till varken spår eller drivande jakt.

Vad tror ni lite mer erfarna spanielägare, kommer det lösa sig av sig självt eller kan jag göra något för att han ska "gaska upp" sig och bli lite tuffare och mer frammåt.

Tacksam för all hjälp och synpunkter...

David

Publicerat

Jag har nu börjat bli lite bekymrad över min lille...

Det är som så att han är väldigt osäker och nästan rädd när det kommer någon han inte känner, inte som andra valpar som rusar fram och vill hälsa med en gång...

Detta är väl till viss del positivt då han inte rusar på folk hals över huvud men jag kan tycka att han är lite väl försiktig...

Tex så vågade han inte gå ut i hallen när katten lekte med något på golvet, han såg inte vad som hände men han hörde det och satt vid mina fötter och tittade oroligt ut mot hallen, jag försökte få honom att gå och kolla vad det var men han rörde sig inte ur fläcken utan bara stirrade ut mot hallen.

Sen hittade jag ett dött rådjur i skogen igår och idag var jag upp med hunden så han skulle få testa att spåra riktigt vilt men när vi började närma oss och han vindade in rådjuret så blev han plötsligt väldigt osäker...

Jag fick i det närmaste knuffa fram honom till rådjuret och då började han väldigt försiktigt nosa på det och efter en liten stund så bekom det honom inte...

Han har under hösten spårat mina egna spår och där visat ett stort intresse och ett jävla driv, men det är ju en doft han känner igen...

Det jag är mest orolig för är att han fortsätter att vara rädd och då inte utveckla något intresse till varken spår eller drivande jakt.

Vad tror ni lite mer erfarna spanielägare, kommer det lösa sig av sig självt eller kan jag göra något för att han ska "gaska upp" sig och bli lite tuffare och mer frammåt.

Tacksam för all hjälp och synpunkter...

David

Blev han utsatt för extremt starka känslor som liten?

Både bra och dåliga känslor kan vara farliga om de är för starka på valpar. (dvs man skall inte bli för glad första gången de apporterar vilt eller man skall vara lite återhållsam med skäll när de gör någonting riktigt korkat när de är små)

Jag har riktigt aktiva hundar som bara backar på doften av gris, vilket jag har sett till, så jag har inte riktigt samma problem men när Ellen var valp så blev hon biten av en kaja och det satte temporära spår. Jag fick henne att släppa det problemet genom att sluta jaktträningen i några månader och bara ha bus :wub:

Det viktigaste man skall göra är att vara den starka ledaren och inte göra någon stor affär av hans rädsla inför honom. Kanske du kan avleda rädslan för katten om det finns en köttbulle på andra sidan som lockar mer än vad katten skrämmer?

Hur är resten av kullen?

Krisar det så skulle jag ta det lugnt med viltkontakter för tillfället och i stället träna apporter, stadgeträning, lydnad och bara busa och springa resten av tiden tills han blir lite större :wub:

Publicerat

Blev han utsatt för extremt starka känslor som liten?

Både bra och dåliga känslor kan vara farliga om de är för starka på valpar. (dvs man skall inte bli för glad första gången de apporterar vilt eller man skall vara lite återhållsam med skäll när de gör någonting riktigt korkat när de är små)

Jag har riktigt aktiva hundar som bara backar på doften av gris, vilket jag har sett till, så jag har inte riktigt samma problem men när Ellen var valp så blev hon biten av en kaja och det satte temporära spår. Jag fick henne att släppa det problemet genom att sluta jaktträningen i några månader och bara ha bus :wub:

Det viktigaste man skall göra är att vara den starka ledaren och inte göra någon stor affär av hans rädsla inför honom. Kanske du kan avleda rädslan för katten om det finns en köttbulle på andra sidan som lockar mer än vad katten skrämmer?

Hur är resten av kullen?

Krisar det så skulle jag ta det lugnt med viltkontakter för tillfället och i stället träna apporter, stadgeträning, lydnad och bara busa och springa resten av tiden tills han blir lite större :wub:

Ja jag försöker mana på honom och uppmuntra honom till att undersöka själv men han är som sagt lite osäker i början...

katten är han inte rädd för, de leker hur bra som helst men det var bara det att han inte såg katten utan bara hörde ett ljud han inte visste vad det var och blev då orolig och osäker...

Jag har inte pratat med uppfödarna om det så jag vet inte hur resten av kullen är men föräldrarna var väldigt frammåt, jagade bla gris...

När vi skulle välja valp så valde vi den lugnare av de två som var kvar pga att han mest skulle vara en familjehund...

Vi har inte haft särskillt många kontakter alls med vilt än, han brukar vara med när jag avlivar nötskrikor som fastnat i fällan och då är det större problem att hålla honom på lite avstånd...

Alla säger att det där försvinner när han blir äldre och det hoppas jag ju att det gör men jag vill göra allt jag kan för att det verkligen inte blir något som blir kvar och hämmar honom...

Kan det kanske bli bättre om man låter han komma i kontakt med mer både levande och döda vilt?

Igår visade jag honom rådjuret på förmiddagen och det var ju som sagt lite oroligt i början men släppte lite eftersom.

När jag var ut och rastade honom i gårkväll så satt det förmodligen en kanin på gårdsplanen och han blev väldigt intresserad och rusade ner dit men följde aldrig efter utan bara nosade runt där han sett den...

Bra tecken?

David

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Det viktiga när hunden är rädd eller osäker är att inte förstärka beteendet. Det kan man t.ex. göra genom att försöka övertyga hunden fram till "faran". Det bästa är oftast att ignorera det hunden reagerar på, gå förbi eller fram o ställa sig vid det "farliga" inte prata med den och låta hunden komma fram i sin egen takt för att sedan få tid att avreagera helt.

Det vi försöker med våra hundar är att byta ut rädsla/osäkerhet mot undergivenhet. En undergiven hund är lätt att komma in på och blir då påverkbar.

Tänk på att hundar lever i nuet och att i princip allt går att ändra på om man trycker på rätt knappar. Det gäller bara att hitta dom.

• 6 months later...
Publicerat

Bild från eftermiddagens träning

post-429-0-65147600-1315338986_thumb.jpg

• 3 months later...
Publicerat

Lite bilder på min gamle

post-429-0-30411700-1325268364_thumb.jpg

post-429-0-45052800-1325268385_thumb.jpg

Publicerat

Här är några färska på min yngsta, Nova.

nova-lovestad.jpg

nova-fox.jpg

nova-hare2.jpg

• 3 weeks later...
Publicerat

Nu är det tre år sedan min Ellen kom till världen :wub:

spaniel1.png

Du får en extra jakt i helgen som present samt den sedvanliga vilt-tårtan efteråt för det är du värd!!!

Senare i vår så är det dags för dig att själv få valpar och du är i topptrim konditionsmässigt så det känns kanon!

Dessa tre åren här hemma har du varit ett underbart tillskott i familjen och du har enormt överseende till mina annorlunda barn samt är riktigt kul att jaga med.

Hoppas vi får många år tillsammans med både jakt och mysiga stunder hemma, men du kan väl lugna ner dig med katten lite :lol: Han vill ju inte leka med dig fast du inte verkar förstå det!

Kommer ihåg första kajan som du apporterade när du var 13 eller 14 veckor gammal, ja vi började lite tidigt du och jag, men vi har det riktigt ju riktigt bra!

Du har grymt bra lydnad och du lyssnar verkligen bra, fast den där bullen du snodde av Oscar i kväll på köksbordet hade du kunnat hoppa över... ditt lilla matvrak! :P

Trodde inte du skulle behålla din rang här hemma när Nova växte upp, och hon är ju en bra bit större än dig, men där har hon inte en chans!

För att vara född kattmänniska så har det visat sig att jag är ganska mycket hundmänniska också för något verkar jag ju göra rätt - utan att behöva muta er!

Snart får ni en ny hundgård också med en ny hundkoja som inreds med både golvvärme och gardiner, men det är du och syrran värda.

Grattis på födelsedagen min älskade Ellen!

• 4 months later...
Publicerat

Skulle plåta hundarna i dag och i sedvanlig ordning gick det inte alls...

Kollade i telefonen sen och hittade denna :lol:

da5f6cfaa38711e181bd12313817987b_7.jpg

Fick zooma in en bra bit men den beskriver Nova ganska väl! :P

• 2 months later...
Publicerat

Många stiliga jyckar!

Slänger upp en bild på min Spaniel, Abel. Inga av hans föräldrar har varit tränade i jakt så det är upp till bevis om träning och jaktinstinkterna fungerar.

532589_10150971227359538_2130237181_n.jpg

• 11 months later...
Publicerat

Iris vänjer sig vid vatten

Hälge och Alva

Alva tränar vattenapportering

Publicerat

Får väl lägga in en bild på vår odåga Linus, Country Sports Benelli, som även fungerar som svamphund när andan faller på.

post-14420-0-54195200-1373316884_thumb.j