Publicerat Februari 1, 201016 yr Känns lite som att vorsthe tråden står lite stilla?? Inget som händer?? Såg Anders landins filmer nyligen, mkt bra tyckte jag. Nått som jag tänkte till lite på var att jag inte ser riktigt den där farten o glädjen i apporteringen om man skulle jämnföra med en labbe ex. Var på ett vatten prov med vorshte o kan ju inte säga att man blev imponerad av farten eller glädjen men dock höga betyg blev det. då var det elit prov!! Enda momentet där det var bra med fart o man såg att hundarna tyckte det var skitkul var eftersöksprovet med räven, där blev det drag.... Kan någon förklara hur era hundar fungerar o ser ut när dom arbetat o inte ser kuvade ut??? hjälp?? mvh
Publicerat Februari 1, 201016 yr Tror inte att du kan dra paralellen så skarpt mellan labbe(eller övriga retrievers) och vorsteh! Jag har själva båda vorsteh och retirever, och personligen upplever inte jag att vorstrana är mindre glada i apporteringen, visst dom har lägre svansföring och ofta en tydligare gräns att korsa när dom skall lämna av, den gränsen är dock lätt övervunnen med lite "retrieverstrategi", och jag anser absolut inte att dom verkar kuvade. Vad jag sett inom vorstehvärlden är att det läggs väldigt lite kraft på annat än grunderna i apporteringen, och att det är skillnad på vatten och räv är jo ganska enkelt, kan förklara det genom hur jag sett och fått beskrivet träning... Fågel ofta väldigt höga krav ganska tidigt på att hunden skall hantera och lämna av på ett bestämd sätt när jag tränat med andra vorstehägare och fått dom ned på knän och ta emot hunden istället för viltet samt busa lite med viltet ibland och andra gångar bara lägga det åt sidan har dom fått en helt annan fart och villighet Med räven är det inte samma "prestige" som med fågeln, här ses det nästintill positivt om hunden visar lite "killerinstinkt" Så det är inte så konstigt om dom 2 momenten skiljar sig Retrievern ligger du jo en helt annan träning på och nöter momenten om och om igen då bla avlämningar.
Publicerat Februari 10, 201016 yr den gränsen är dock lätt övervunnen med lite "retrieverstrategi", Vad är det för "strategi"? Som du förklarar längre ned med att ta hunden, kanske busa lite ibland osv, eller syftar du på något annat? Har ett 10v korthår som både gillar att hämta och bära (än så länge) så jag kör lite kravlös spontanapportering i den utsträckning som går (har inte helt befäst inkallningen än) och då lägger jag ofta in bus och kamp för att han ska vilja komma till mig hellre än att gå undan och lägga sig och tugga.. I övrigt: det här är min första hund, och jag har insett hur svårt det är att inte gå för fort fram! Fler som har småknodd hemma?
Publicerat Mars 7, 201016 yr Främst syfter jag till sättet att ta emot hunden när den skall komma in med apporten. Lek o bus kan vara ett sätt att göra avlämningerna mer positiva, men bara något så enkelt som att gå ned på knä eller vika sidan till kan göra mycket. Vad jag ofta sett är att man står helt stel och för hunden lite dominant, när sedan hunden är inom håll är det apportföremålet det fokuseras på. Vad jag då syfter till är att retrieverfolk ofta pratar om att ta emot hunden istället för apporten, dvs sätt dig ned och låt den komma upp i famnen och skit i om den slänger apporten där. Det grundar då i momentträning där du kör inlämningar och avlämningar var för sig och kopplar ihop det när det fungerar. Jag försöker undvika att kampa med apporten med mina hundar men busar eller klappar om dom utan att bry mig om apporten, det gör jag främst för att undvika att öka på bytesmedvetenheten.