Publicerat Februari 1, 201016 yr Många säger att man ska släppa hunden i ett lätt gryt första gången. Hur ser ett lätt gryt ut ?
Publicerat Februari 1, 201016 yr personligen tycker jag att dom bästa gryten att börja släppa vid är under lador elr konstgryt som man kan öppna grytan på.
Publicerat Februari 1, 201016 yr Många säger att man ska släppa hunden i ett lätt gryt första gången. Hur ser ett lätt gryt ut ? Det ser du inte, eller man kan se det, beror på. Men tro mig undantag finnes! Helst rekommenderar jag dig att börja i ett känt gryt, som nån annan jagat i förr. Minimera risken att få uppleva onödiga överraskningar. Inget är dock aldrig säkert med grytjakt, eller inte för den delen med nån annan jakt heller. Ett jakthundsliv sitter tyvärr ganska löst, om det så sig vill. Typ vad du kan se, -->klippgryt. Kan leda till problem för den rutineraste hund, undvik sådana. Bäst att att hålla sig till jordgryt, och ha pejlutrustningen i skick. Känna en rutinerad grytjaktskompis eller två. Verktyg å vilja. Då kommer du långt tror jag utan problem! Viktigast tror jag inte är att grytet är superlätt för unghunden(såklart kan man ju göra även det), utan att man aldrig riskerar någo hundar med att själv trampa för djupt!
Publicerat Februari 1, 201016 yr Nummer 1 är att släppa hunden! Så hunden får utvecklas och jobba. Stora stengryt (skrotsten mm) t.ex. är/kan vara besvärliga för en hund men en hund lär sig alldrig gå i dom om man endast släpper i lätta sandgryt. Något som jag kanske tycker är viktigare är viktigare är att när man släpper i djupa jordgryt/sandgryt eller besvärligare stengryt så kan det vara bra att hunden är utvilad så man inte redan kört halva dagen. Samma kan även gälla Husse =)
Publicerat Februari 1, 201016 yr det beror ju på om du har en förliggare elr spränare och vad för ras det är, och på hur gammal den är. det är ju lite induviduellt vad som är ett lätt gryt för just din hund.