Publicerat Februari 1, 201016 yr Jag tror att jag har fått en bonde att i alla fall fundera på att kontraktsodla ärtor/spannmål för förädling till ensilage. Jaktsidan är ju ett hav av kunskap så jag undrar om det finns några som provat. Vilka blandningar kan anses lämpligast samt i vilken mängd man ska blanda de olika ingredienserna?
Publicerat Februari 1, 201016 yr Jag tror att jag har fått en bonde att i alla fall fundera på att kontraktsodla ärtor/spannmål för förädling till ensilage. Jaktsidan är ju ett hav av kunskap så jag undrar om det finns några som provat. Vilka blandningar kan anses lämpligast samt i vilken mängd man ska blanda de olika ingredienserna? Traditionellt i mitt område kör vi med korn/ärt blandning, 50/50 fördelning. I vissa områden passar det bättre med havre beroende på vilken typ av jord det är. Men detta vet bonden... Problemet kan ju vara att få grödan att passera mjölkmognadsstadiet, grisarna brukar ta sin ranson då Men det finns ju botemedel mot detta... Du kan ju hängna in grödan Eller be några kompisar att vakta.... Lycka till
Publicerat Februari 1, 201016 yr Har ett gäng norr om mej som säljer viltfoder.. http://www.runarsson.se/foder.html De kör tydligen vete/ärtor som de balar, sett hur det ser ut där grisarna röjt en sån där bal och jo.. det var poppis Nassarna både åt och sov i balarna faktistk. Om inte annat så slå en signal till dem och fråga, Stefan Runarsson har jag träffat x många och han är jävligt trevlig och bra! Mvh!
Publicerat Februari 1, 201016 yr Jag kommer exptrimenta lite mer sorter nästa år Ev försöka sälja ensilage med ärtor och havre, samt spannmål bara jag hittar tork testa googla viltfoder hr sett nån sida med massa olika mixer
Publicerat Februari 1, 201016 yr Jag har prövat med både ärt/havre och ärt/korn Det jag har märkt på djuren är att rådjuren och hjortarna verkar gladare för ärt/havren än korn/ärter men detta ensilage är grisarna helt tokiga i !! Djuren vill gärna ha ett rätt så blött ensilage!!
Publicerat Februari 1, 201016 yr Författare Flera fina tips men jag tar gärna många fler! Som det verkar så har just denna bonde inga problem med grisar i odlingarna så förhoppningsvis hinner allt bli lagom moget och balat innan grisarna får tillgång till godsakerna. Bra detdär med vad rådjuren gillar också för självklart är dom också välkomna att äta.
Publicerat Februari 1, 201016 yr När det gäller ensilage är det mycket torrsubstansen (%TS) som är avgörande, mindre vad det egentligen är i balen. Det är ganska viktigt att man låter spannmålen bilda kärna, men utan att mogna. Ärtor är förstås ännu mera smakligt men lite svårare att odla. Jag använder nu ren kornensilage till klövviltet, mycket omtyckt av allt på 4 ben.
Publicerat Februari 1, 201016 yr Jag tror att jag har fått en bonde att i alla fall fundera på att kontraktsodla ärtor/spannmål för förädling till ensilage. Jaktsidan är ju ett hav av kunskap så jag undrar om det finns några som provat. Vilka blandningar kan anses lämpligast samt i vilken mängd man ska blanda de olika ingredienserna? Jag har haft "moget/jäst" kornensilage under den kalla perioden och det har varit väldigt populärt. Luktar väldugt mycket. Ibland så drygar jag ut det med renfor från Granngården. Jag bytte till en torrare variant nu senast men den är inte alls lika populär. Byter tillbaka till det mognare snart igen och lagrar det andra tillsvidare...