Publicerat Februari 2, 201016 yr Det fanns en artikel i nån jakt tidning för några år sedan om viltvårdsåtgärder och där tipsade dom om att man kunde ha på gödning på blåbärsris för kraftigare tillväxt. är det nån som känner till vilken sorts gödning som man kan använda? eller vet var man hittar artikeln.
Publicerat Februari 2, 201016 yr Det fanns en artikel i nån jakt tidning för några år sedan om viltvårdsåtgärder och där tipsade dom om att man kunde ha på gödning på blåbärsris för kraftigare tillväxt. är det nån som känner till vilken sorts gödning som man kan använda? eller vet var man hittar artikeln. vanlig aska funkar bra.
Publicerat Februari 2, 201016 yr Utan att titta i literaturen är min kvalificerade gissning att du bör tillföra kväve. Vanlig N28 bör duga alldeles utmärkt. Jag vågar inte rekomendera någon giva utan att djupare studera böckerna i bokhyllan, men håller du dig under 150kg/ha kommer du inte att övergödsla.
Publicerat Februari 2, 201016 yr Att gödsla blåbärsris där det växer i skogen tror jag är lite att kasta pärlor åt svin. Blåbärsris växer där inget annat växer bra av just en anledning, det är ganska speciella förhållanden i dom biotoperna. Genom att tillföra konstgödsel tror jag man skapar en miljö där annat katar på sig bättre, exempelvis gräs och andra örter som kväver blåbären. Men detta kommer från en lantbruksnisse som mig, så det är en ödmjuk teori, kanske förväxlar jag det med lingonrisbiotopen som är väldigt näringsfattig. 150kg N/ha som N28, är rätt dyrt att bredsprida på blåbärsris, det är iaf ett som är säkert. Testa i mindre skala, tillväxten sätter väl igång runt slutet av april. Så fort vårfloden är över kan du gödsla. På förädlade blåbärsbuskar på friland är emellertid kväve ett fundament, men jag tror inte det var det trådskaparen menade.
Publicerat Februari 2, 201016 yr Om man ska gödsla för att få bär så ska man inte enbart tillsätta kväve... Är jag inte helt fel ute så tror jag att det borde funka bra med vanligt trädgårdsgödsel som har Kväve-Fosfor-Kalium (?) (NPK) Och du bör inte ha så högt Kvävevärde. Enbart kväve sätter man på sånt man vill ha grönt, gräs... Jag skulle kunna tänka mig att du kan gödsla blåbär med samma gödsel som tex. Jordgubbar. Finns flera bra naturliga NPK-gödsel (inte konstgödsel). Chrysan, Benmjöl, Algomin osv...
Publicerat Februari 2, 201016 yr Med min skogsutbildning i ryggen borde jag kunna det här som rinnande vatten, men jag minns tyvärr inte helt. Mina antaganden är beräknade på normal gödsling i skogsmark. Viktigt att veta är vad du utgår ifrån. Om fältskitet är av blåbärstyp dvs, blåbär täcker mer än 50% av befintligt fältskikt bör du vara försiktig med gödselgivan så att inte blåbären konkurreras ut av mer kväveälskande gräs och örter. Har du däremot ett stort inslag av exempelvis lingon, kråkbär, ljung, odon, skvattram, rosling, tranbär mm. skulle jag tro att du kan gödsla ganska hårt innan du får så mycket kväve i backen att du får problem med gräs och örter. Normal giva vid gödsling av skog är 150kg N /ha (rätta mig om jag minns fel, det varierar givetvis med ståndort). Efter gödsling på rätt marker blir blåbärsriset ofta frodigt.
Publicerat Februari 2, 201016 yr http://www.jagareforbundet.se/dalarna/alvd...sv_j_nr_502.pdf se sid:41 .
Publicerat Februari 3, 201016 yr Kvävet är dyrt eftersom det är kopplat till oljepriset. Fullgödning typ NPK 21.3.10 kostar idag 3,15 kr/kg dvs 15 spänn per kilo N. ( i bulk, små volymer betydligt dyrare) 150kgN kostar således 2250 kronor. Det är många rundbalar med hösilage som jämförelse. Just gödsling av skogsmark är dessutom miljömässigt väldigt kontroversiellt då urlakningsproblemen är stora.
Publicerat Februari 3, 201016 yr http://www.jagareforbundet.se/dalarna/alvd...sv_j_nr_502.pdfse sid:41 . Detta var väl sot och inte aska. Jag gissar att det var meningen att det svarta sotet skulle ackumulera värmen på våren och på så sätt smälta snön snabbare för att djuren ska komma åt växtligheten under samt för att denna växtlighet ska komma igång att växa snabbare, inte att växtligheten skulle bli frodigare. Vad det gäller kvävegödsling så har Skogsstyrelsen föreskrifter och råd för spridning, tror de finns på www.svo.se MVH Alias
Publicerat Februari 3, 201016 yr Detta var väl sot och inte aska. Jag gissar att det var meningen att det svarta sotet skulle ackumulera värmen på våren och på så sätt smälta snön snabbare för att djuren ska komma åt växtligheten under samt för att denna växtlighet ska komma igång att växa snabbare, inte att växtligheten skulle bli frodigare.Vad det gäller kvävegödsling så har Skogsstyrelsen föreskrifter och råd för spridning, tror de finns på www.svo.se MVH Alias aska funkar som gödsling. http://www.kristineforsvvo.se/viltvard.html läs längst ner på sidan: På vårvintrarna så har vi provat med att slå ut aska på snön. Detta för att påskynda snösmältningen i solexponerade lägen. Askan har även en gödslande effekt på marken. läs mer här: http://www.google.se/#hl=sv&source=hp&...301927146677d64
Publicerat Februari 5, 201016 yr aska funkar som gödsling.http://www.kristineforsvvo.se/viltvard.html läs längst ner på sidan: På vårvintrarna så har vi provat med att slå ut aska på snön. Detta för att påskynda snösmältningen i solexponerade lägen. Askan har även en gödslande effekt på marken. läs mer här: http://www.google.se/#hl=sv&source=hp&...301927146677d64 Tror att vi missförstod varandra, det jag menade med påpekandet var bara skillnaden på sot och aska. Att aska kan ha en gödande verkan håller jag med dig om. Detta är dock en sanning med viss modifikation. Vad det gäller skogsgödsling så brukar man hävda att det på fastmarkjordar så gott som alltid är kvävet som är den begränsande faktorn medan det på organiska jordar (typ torvmarker) ofast är mineralnäringsämnen såsom forsfor och kalium som är begränsande för tillväxten och dessa förekommer rikligt i aska. Dessa mätningar gäller dock stamvedstillväxt. Det skulle dock inte förvåna mig om växterna i fältskiktet blev mer smakliga för viltet av ett högre mineralnäringsinnehåll, även om jag betvivlar att tillväxten skulle öka nämnvärt. MVH Alias
Publicerat Februari 5, 201016 yr Instämmer med MKJ. Kortsiktigt kan man få en positiv effekt på vissa marker, men långsiktigt löper man stor risk att gräs tar över. Det blir allt större brist på bärris genom ett intensifierat skogsbruk; var rädda om det som finns och gödsla det lämpligen inte. I och med att det blir smakligare, så länge det nu finns, kommer det dessutom betas hårdare även under de delar av året då viltet normalt äter annat. Och då blir det mindre att krafsa fram udner snön när det verkligen behövs... Skogsgödlsing kräver dessutom som nämnts i en hel del fall tillstånd och det finns även annars maxgivor.
Publicerat Februari 11, 201016 yr så ni menar om man gödslar tex en hink med aska på bär riset så måste man söka tillstånd !? tror att ni har blandat ihop stor skalig skogsgödsling med gödsling av några m2 blåbärsris tror inte nån vettig jägare håller på med hektars gödsling. och isåfall måste ju alla som kastar ut aska från tex öppen spisen söka tillstånd det låter ganska långsökt men om det stämmer så får man väll snart inte göra upp en brasa i skogen på backen utan man måste ta med sig grillen ut i skogen.
Publicerat Februari 24, 201016 yr Finns det något annat en gödsling som man kan förbättra mängden blåbärsris/blåbär med? Jag funderar närmast på om det kan vara gynnsamt med att gallra så att mer solljus når backen?