Publicerat Februari 2, 201016 yr Hej alle. Jeg har skudt min förste galt 100kg og vil gerne ta vare på beterne. Jeg har hört at man skal fylle dem med noget ( lim ) så de ikke spräkker ? Er der nogen her som har lidt tips på dette ? Takker på forhånd
Publicerat Februari 2, 201016 yr Jo, man kan visst fylla dom med smältlim. Sedan kan man också lacka dom med trälim, så får dom en fin finnish utan att vara för blanka. Välj gärna en mörk träplatta, det är mycket snyggare än dom ljusa i t.ex. ek. Var väldigt försiktig när du lossar dom, så dom inte spricker redan då innan du fått i smältlimet. Lycka till, och glöm inte att visa bilder när det är klart. Så här blev mina, men jag lämnade in dom. Det kostade 400 kr inkl. materalet...
Publicerat Februari 2, 201016 yr Parafin som man smälter i kokande vatten och sedan häller ner i betarna. Peta gärna med en smal ståltråd samtidigt så du inte har en luftficka längst ner i beten. När det torkat, limmar du ihop betarna ända mot ända i en rund fin form som matchar skölden. Jag brukar ta lite trälim på betarna och smörja in det så betarna blir vita. Dagen efter polerar jag betarna tills de blir skinnande blanka och det lilla trälim som finns kvar funkar som en slags förstärkning mot sprickor. Jag fäster betarna med silicon på skölden så de inte spricker om de rör sig/krymper. Parafin köper man i livsmedelshandeln. Kostnad= inte många ören ! Lycka till !
Publicerat Februari 2, 201016 yr Författare Oyy.. de var jätte snygge Godt tips med den svarte platten også. takk ps. gerne flere billeder
Publicerat Februari 3, 201016 yr Jag fyllde mina med industrisilikon (eg badrumssilikon) då någon sa att parafinet kan krympa med tiden. sedan satte jag också fast dom med silikonet under betarna mot plattan.
Publicerat Februari 3, 201016 yr Författare Jag fyllde mina med industrisilikon (eg badrumssilikon) då någon sa att parafinet kan krympa med tiden. sedan satte jag också fast dom med silikonet under betarna mot plattan. Den var veldig snyg, den også
Publicerat Februari 8, 201016 yr Författare Her er så resultatet... jeg ser nu også at mine ikke er så store som jeres på bilderne Men det ble bra syntes jeg
Publicerat Februari 8, 201016 yr Men det blev ju riktigt bra. Jag tycker om färgsättningen på vildsvinsbetar, påminner om sån där choklad i form av snäckor.
Publicerat Februari 24, 201016 yr Hej alle.Jeg har skudt min förste galt 100kg og vil gerne ta vare på beterne. Jeg har hört at man skal fylle dem med noget ( lim ) så de ikke spräkker ? Er der nogen her som har lidt tips på dette ? Takker på forhånd Hei tillsamma! (tyvär i tysk - men titta på bilderna) Diese Methode haben ich mal von einem Restaurator für vermurkste Keilerwaffen abgeschaut. Die Keilerwaffen mit Holzleim, Holzkitt oder sogar mit Kerzenwachs zu füllen sollten eigentlich der Vergangenheit angehören und helfen nun überhaupt nicht sich die Waffen als Erinnerung an ein Jagderlebnis zu erhalten. Da man nicht gleich beim ersten mal eine perfekte Arbeit abliefern kann, empfehle ich mit kleinen Überläuferwaffen anzufangen, die man sonst vielleicht gar nicht aufsetzen würde. Nach ein paar Versuchen wird´s dann auch klappen und man erhällt zur Bereicherung der Throphäenwand ein paar schöne Erinnerungen. Die Bretter kann man auf der Rückseite mit den Angaben der Erlegung und Gewicht und Kal. usw. versehen. Ich habe von Anfang an schwarze schlichte Brettchen genommen weil die Waffen durch den dadurch entstehenden Kontrast sehr gut wirken. Das ganze wird auch nicht teuer da der Epoxydharz in einem Modellbaugeschäft günstig zu erwerben ist. Zum Befüllen der Waffen nehme ich Harz der in 24 Std. aushärtet und zum zusammenkleben der Waffen, wie auf den nachfolgenden Bildern zu sehen und für das Alu-Eichenblatt nehme ich Harz der in 5 Min. aushärtet. 1. nach dem Auskochen der K-Waffen diese mind. 24 Std. in einem Glas Wasser unter beifügen von etwas Spülmittel entfetten. Danach ein paar Tage vorsichtig und langsam trocknen (am besten im Keller) denn bei zu schnellem trocknen auf beispielsweise eines Heizkörpers können die Waffen reißen. 2. Danach mit einem Tesa-Gewebeband an der Öffnung umwickeln sodaß der Epoxydharz nach dem Einfüllen ca. 1cm aus dem Zahn herausragt. (siehe Bild) nach dem Aushärten das Tesaband entfernen und die Enden so beschleifen das beide Zähne aneinander geklebt werden können. 3. Nach dem zusammenkleben der Zähne die Harzstelle beschleifen und durchbohren für die Schrauben zum befestigen auf dem Brett. Die Bohrlöcher ansenken damit der Schraubenkopf verschwindet und die Löcher so groß bohren das man die Schrauben locker reinstecken kann. Werden sie zu klein gebohrt, wird das Harz da aufbrechen. 4. Dann nach dem fixieren der Zähne auf dem Brett auch für die Schrauben im Brett vorbohren. Die Zähne so anordnen das sie aussehen wie eine Blume. Danach das Alu-Eichenblatt anpassen und aufkleben. Fertig ist die Trophäe. Sieht doch gar nicht so übel aus - oder? Und an der Wand, wenn man genug davon geschossen hat sieht das ganze dann so aus: Viel Spass beim Sauenansitz und anschließender Bearbeitung und ordentlich Waidmannsheil wünscht StorGalt
Publicerat Mars 2, 201016 yr Författare Tak så mycket " Stor Galt ", dette var veldig informative bilder ( kan ikke tysk ) og snygge trofäer.
Publicerat Mars 2, 201016 yr http://translate.google.com/translate?hl=e...6%23entry400007 översättning av sidan bara att skrolla ner till texten ( dock undermålig översättning)