Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hur vet jag vilken modell jag har?

Featured Replies

Publicerat

Har en husqvarna 30-06. Nr på den är 170 773 så det borde vara en 54-55

Hur vet jag vilken modell det är?

1600 eller 1640?

/Stefan

post-4603-1265144024_thumb.jpg

post-4603-1265144083_thumb.jpg

post-4603-1265144131_thumb.jpg

Publicerat

1640 tillverkades 1953-1967 vet ja men vet inte när de gjorde 1600an, om de tillverkades samtidigt!?

Publicerat

Är det inte så att 1600 är "hundförar" modellen av 1640?

Med andra ord lite kortare pipa.

Publicerat
Är det inte så att 1600 är "hundförar" modellen av 1640?

Med andra ord lite kortare pipa.

Det verkar stämma...

Hittade denna länken och den stora skillnaden verkar vara just piplängden.

http://www.skydevaaben.com/allhvamodels/info.xml

Publicerat
Det verkar stämma...

Hittade denna länken och den stora skillnaden verkar vara just piplängden.

http://www.skydevaaben.com/allhvamodels/info.xml

Skönt då har man inte blivit helt senil än utan lite minne finns det kvar. :lol:

Riktigt kul läsning det där, nu fick man sin HVA fetish tillfredställd för den närmaste tiden. :)

Publicerat
  • Författare

Tackar för svaren. Då ska jag mäta pipan i morgon.

Någon som vet var man kan hitta kolv till denna skapelse?

Är lite felriktad rekyl i denna för mig.

Alt om någon har någon bild eller mall på en omgjord kolv.

Ska prov skjuta den imorgon för att se om förändringen jag gjort nu hjälpt något.

Obs ej färdig på denna bild

/Stefan

post-4603-1265149061_thumb.jpg

Publicerat

"Bandyklubban" är nog felriktad för de flesta när man kommer uppåt i kaliber.

Funkar utan problem i min 6,5a men när man kliver upp till 30-06 så blir den ganska obekväm, sen så är ju anläggningen ganska långt från optimal med kikare man skulle gärna ha en export modell med monte carlo istället.

Är du beredd att lägga ner lite jobb på kolven vilket du ser ut att vara så gör Jonny Boberg grovfrästa kolvar, finns både som rak och monte carlo i valnöt eller laminat.

Publicerat

Tittar man på bilderna så ser det ut som pipan är av std längd dvs 1640, vilket också indikeras av det bakre siktet - den korta modellen hade normalt sett ett amerikainspirerat sikte ställbart i höjd.

De kortare modellerna hade också ett tillägg i modellnumret tex 1607 för en i 30-06.

Tänkt på att ta ner näsan på den ombygda kolven annars blir det svårt att få ut slutstycket samt att om kolvkammen blir rakare så blir kyssarna mer som smekningar..

//K9

Publicerat

Snyggt jobb med kolven, kan nog bli riktigt bra :D

Publicerat
  • Författare

Har mätt pipan nu och den var 60 cm samt märkt med nitro och en stämpel som såg ut som Lj.

har funderat vidare lite på om jag ska bygga om den ännu mera.

Tror ni det blir någon större skillnad om jag lyfter den som på bilden?

/Stefan

post-4603-1265230539_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare
"Bandyklubban" är nog felriktad för de flesta när man kommer uppåt i kaliber.

Funkar utan problem i min 6,5a men när man kliver upp till 30-06 så blir den ganska obekväm, sen så är ju anläggningen ganska långt från optimal med kikare man skulle gärna ha en export modell med monte carlo istället.

Är du beredd att lägga ner lite jobb på kolven vilket du ser ut att vara så gör Jonny Boberg grovfrästa kolvar, finns både som rak och monte carlo i valnöt eller laminat.

Jo den e ju inte direkt bekväm.

Har kikat upp lite med grovfräst nu, men ska nog prova att göra om denna först om det går.

Har även funderat på om man skulle ge sig på att göra nytt från skratch. Men det får bli ett senare projekt isf.

/Stefan

Publicerat
  • Författare
Tittar man på bilderna så ser det ut som pipan är av std längd dvs 1640, vilket också indikeras av det bakre siktet - den korta modellen hade normalt sett ett amerikainspirerat sikte ställbart i höjd.

De kortare modellerna hade också ett tillägg i modellnumret tex 1607 för en i 30-06.

Tänkt på att ta ner näsan på den ombygda kolven annars blir det svårt att få ut slutstycket samt att om kolvkammen blir rakare så blir kyssarna mer som smekningar..

//K9

Som den e nu så är det inget problem att få ut slutstycket, har hela 1 mm kvar när slutstycket är ute. <_<

Sen är den ganska så smal i framkant så den smiter förbi på sidan.

Är tvungen att ha den så långt fram pga att siktet sitter lite långt fram, men det ska åtgärdas med ett annat sikte så småningom

/Stefan

Publicerat
  • Författare
Snyggt jobb med kolven, kan nog bli riktigt bra ^_^

Tackar.

Förhoppningsvis så blir jag nöjd tillslut. <_<

Publicerat

Tjena!

Jag tycker helt klart att du kan fimpa av lite undertill, försök att få kolvkammen att inte luta alls alternativt att få den luta framåt istället så du inte får rekylslag i kindbenet.

Givetvis bäddar du stocken så lådan inte rör sig och skapar sprickor. :rolleyes:

/Robban

Publicerat
  • Författare
Tjena!

Jag tycker helt klart att du kan fimpa av lite undertill, försök att få kolvkammen att inte luta alls alternativt att få den luta framåt istället så du inte får rekylslag i kindbenet.

Givetvis bäddar du stocken så lådan inte rör sig och skapar sprickor. :mad:

/Robban

Har ritat på lite på den nu, och ska förhoppningsvis fimpa den imorgon, hittar jag bara matrialet så blir det limning med.

Stocken har tyvärr redan spruckit, men ska limma den med PU lim så ska den nog hålla.

/Stefan

Publicerat

Jag skulle nog vilja påstå att det är en 1640 du har. Pipan och lådan ser då identisk ut med min! =)