Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

UV jävel

Featured Replies

Publicerat

Håller oxå på att reka stång, bryr kråkorna sig om ifall stången är av alu eller plast?

• Svar 51
  • Visningar 10k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare
Håller oxå på att reka stång, bryr kråkorna sig om ifall stången är av alu eller plast?

Vet ej, det beror nog på hur omgivningen ser ut, men jag är av den uppfattningen att kråkor är ganska smarta så skall uven upp i ett träd så skulle jag inte använda något konstgjort material.

MEN jag är verkligen inte rätt man att svara på kråkjakts frågor..

Publicerat

Jag har o har alltid använt mig av en duschdrapperi-stång längst ut/upp.

Denna har ja iof klätt i armens gröna näsduk (sydda remsor) som även går ner ngr meter på aluminiumstången inunder.

Dvs ja trär drapperistången över alu stången o sen går gardinen ner.

De bästa ja kunde komma på då jag började o de har funkat så bra att ja fortsatt med det.

Lätt att hissa.

Publicerat

Det slog mig just att jag plockat tre fasaner varav två var hönor den senaste tiden men jag var korkad nog att inte spara på fjädrarna. Detta trots att jag bestämt mig för att pimpa mig en egen uv :lol:

Lyckas jag få till ett så bra resultat som Waxin så är jag mer än nöjd. Snyggt jobb!

Förresten, visst finns det en tråd som handlar om "fulaste uven"?

Jag tror jag har en vinnare. Bengtadjävelen har pratat om en uvbulvan som han gjort själv, men jag har inte haft nöjet att få beskåda spektaklet förrän igår. Det var fanimej det fulaste jag någonsin sett. Tyvärr hade jag så svårt att hålla mig för skratt då han stolt visade sitt hemmabygge att jag glömde föreviga skapelsen. Men det ska jag absolut göra nästa gång jag får chans.

Dagisbarn hade lätt gjort den snyggare. Såg ut som en blandning mellan en amerikansk fotboll och en gårdshöna. Den var blank av allt lim och endast klädd i några få fjädrar. Inser nu att jag verkligen måste ta en bild på fanskapet ;)

Återkommer i ärendet, fast då i rätt tråd.

Sorry att jag delvis spammat din tråd Waxin...

Publicerat
  • Författare
Det slog mig just att jag plockat tre fasaner varav två var hönor den senaste tiden men jag var korkad nog att inte spara på fjädrarna. Detta trots att jag bestämt mig för att pimpa mig en egen uv :lol:

Lyckas jag få till ett så bra resultat som Waxin så är jag mer än nöjd. Snyggt jobb!

Förresten, visst finns det en tråd som handlar om "fulaste uven"?

Jag tror jag har en vinnare. Bengtadjävelen har pratat om en uvbulvan som han gjort själv, men jag har inte haft nöjet att få beskåda spektaklet förrän igår. Det var fanimej det fulaste jag någonsin sett. Tyvärr hade jag så svårt att hålla mig för skratt då han stolt visade sitt hemmabygge att jag glömde föreviga skapelsen. Men det ska jag absolut göra nästa gång jag får chans.

Dagisbarn hade lätt gjort den snyggare. Såg ut som en blandning mellan en amerikansk fotboll och en gårdshöna. Den var blank av allt lim och endast klädd i några få fjädrar. Inser nu att jag verkligen måste ta en bild på fanskapet ;)

Återkommer i ärendet, fast då i rätt tråd.

Sorry att jag delvis spammat din tråd Waxin...

All Spam är välkommet för det betyder att någon/några läser tråden.

För övrigt kanske vi ska fixa en bildtråd för våra uvar, både vackra, fula ,gammla , nya.

/Waxin

Publicerat
Har du någon gissning på vad som gick fel?

Vädret?

Uv stången var lite kort så uven såg ut att sitta i grantoppen och inte en halvmeter ovanför som jag sett de flesta göra?

Eller var det bara fel dag och lite tidigt på sässongen.

Tror som du att det var vädret. Ligger de på höjd så krävs rätt mycket retning för att lura dem. De skiter ofta även i äkta uv så att säga. Tror att MID-tutan hade givit några fler skottchanser men oavsett så hade det inte blivit bra.

På stortippen som jag jagar på ibland finns en skön snubbe som har en antennmast i aluminium. Var skeptisk till den men lånade den en gång och sköt 30+ så det fungerar uppenbarligen. Min strävan är dock alltid att använda gran, det känns bättre och jag slipper nojja på att stången kan se onaturlig ut.

För övrigt kanske vi ska fixa en bildtråd för våra uvar, både vackra, fula ,gammla , nya.

Bara att klippa och klistra Waxin, knock yourselfe out :o

http://www.svenskjakt.se/blogg/Default.asp...h=&pid=1647

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Det gick inge bra att klippa och klistra :o

Jag har en sådan där gummibälg som gör ett ganska naturtroget Distress call men inte ens det hjälpte

Publicerat

Bra jobb med Uven blev grymmt bra.

Mvh

Publicerat
All Spam är välkommet för det betyder att någon/några läser tråden.

/Waxin

Tack vare den här tråden så pimpade jag upp en oxå. Prexis färdig :rolleyes:

post-4233-1265838413_thumb.jpg

Publicerat

Den va snygg mr. snok

Gillade skarpt dunet på klorna ;) där kråkan skall bindas fast.

Frågan e bara..... tycker kråkorna om den? :huh::rolleyes:

Ser att du inte markerat ögonbrynen så skarpt.

Hjälpte mkt för atraktionen på min då jag markerade dem mer.

Bara ett tipps!

Publicerat
Den va snygg mr. snok

Gillade skarpt dunet på klorna :D där kråkan skall bindas fast.

Frågan e bara..... tycker kråkorna om den? ;)^_^

Första jakten har jag ju ingen kråka att binda fast :D

Ser att du inte markerat ögonbrynen så skarpt.

Hjälpte mkt för atraktionen på min då jag markerade dem mer.

Bara ett tipps!

Råger det, ska försöka få till ngt mer markerande där

Publicerat

Den uven såg giftig ut ^_^

Publicerat

Den ser grymt bra ut den Uven, blir spännande att se ditt resltat. Glöm inte att rapportera er gemensamma framgång!

• 1 month later...
Publicerat

är det någon som vet vart man kan köpa fjädrar till sin uv eller få tag i på annat sätt innan lördag? vill klä den innan helgen.

Publicerat

Svårt.. Kolla om du kan köpa något apporteringsvilt, med lite tur så kanske du hittar en fasanhöna eller två samt någon/några rapphönor?

Mvh!

Publicerat
är det någon som vet vart man kan köpa fjädrar till sin uv eller få tag i på annat sätt innan lördag? vill klä den innan helgen.

Skulle oxå haft tag på lite fjädrar till uven?

Publicerat
Skulle oxå haft tag på lite fjädrar till uven?

här en adress som dom har fjädrar. jag ska nog beställa därifrån. www.pandurohobby.se/ gå in på den och sök på fjädrar så kommer det upp. lite svårt att hitta annars.

Publicerat
här en adress som dom har fjädrar. jag ska nog beställa därifrån. www.pandurohobby.se/ gå in på den och sök på fjädrar så kommer det upp. lite svårt att hitta annars.

Ska kika där jag med

Publicerat

Tror faktiskt att första bästa välsorterade fiskebutik med flugbindningsmaterial håller lägre priser på fjäder.

Bara att kolla.

Men de va ett gäng år sen jag köpte bindmaterial. :D

Publicerat
Det tog ett tag men nu kommer äntligen en bild på Uven.

Är mottaglig på kritik....(så länge den är possitiv)

Vad söt den är... :D

//Fitzo

Publicerat
  • Författare
Vad söt den är... :huh:

//Fitzo

Öh tack Putte, vadå söt förresten den ska ju se arg ut, eller.

Hittade en bild på dig och gjorde den så lik jag kunde :)

Publicerat
Öh tack Putte, vadå söt förresten den ska ju se arg ut, eller.

Hittade en bild på dig och gjorde den så lik jag kunde <_<

Ha ha... Djävlas lite bara ;) Den ser fan riktigt ond ut. Hoppas du får ner dom ordentligt. Ska du ut nåt i helgen?

Mvh. Fitzo

Publicerat
  • Författare
Ha ha... Djävlas lite bara :blush: Den ser fan riktigt ond ut. Hoppas du får ner dom ordentligt. Ska du ut nåt i helgen?

Mvh. Fitzo

Nä lill-frugan är på fylleslag på östersjön, fixar barnvakt på lördag, ska på 40års kalas. iochförsig på jaktmarken, men kan se dumt ut med systemkassen i ena handen och bössan i den andra.

Publicerat

Lånar tråden och kastar ut ett par bilder på mitt konststycke :lol: (Ironi)

Nya ögon kommer att beställas inom kort.

post-977-1269105265_thumb.jpgpost-977-1269105271_thumb.jpg

Publicerat
post-977-1269105265_thumb.jpg

Jag vet att det är lördag, men ser inte uven lite väl onykter ut?