Publicerat Februari 5, 201016 yr hur förvarar ni blod så att det inte koagulerar? Vad har ni för erfarenheter av att använda annat än vilt-blod? Vi ska slakta en häst i em och då får jag ju chans till rätt mycket blod... Men vill ju inte att hunden ska tro att det är skadad häst hon ska söka.....
Publicerat Februari 5, 201016 yr Har tagit rätt på nötblod några gånger. Man måste var med direkt vid "stickningen" med hink och visp. ¨Vispa runt i hinken och plocka bort klumpar direkt, bra om det inte kyls av för fort. Häll upp i lagom förpackningar och frys in det då det svalnat. Finns säkert någon mer här som har bättre fix och trix med att ta rätt på blod. Nog för att hundarna nån gång i unga år smitit in i kohagen och tyckt det var kul men är det jakt så jagar de de vilt de ska. Du behöver nog inte var orolig att hunden ska jaga häst. / ekebo
Publicerat Februari 5, 201016 yr hur förvarar ni blod så att det inte koagulerar?Vad har ni för erfarenheter av att använda annat än vilt-blod? Vi ska slakta en häst i em och då får jag ju chans till rätt mycket blod... Men vill ju inte att hunden ska tro att det är skadad häst hon ska söka..... när ni sticker hästen och tömmer på blod i hinken så rör om hela tiden tills det svalnar av, annars koagulerar det, sen är det ju barar att frysa in.
Publicerat Februari 5, 201016 yr har blodet i plastflaskor i frysen. låter det tina ett dygn ungefär och sedan fryser jag om det som inte går åt. Köper nötblod i affären och använder och än har hon inte gått på nötspår iallafall