Publicerat Februari 5, 201016 yr Hej! Började fundera lite kring det här med grythundsjakt, då jag inte har någon jätteerfarenhet av denna jaktform. Jag har haft förmånen att få medverka vid grävlingsjakt med erfarna grythundar och grytjägare för ett par år sedan via kompisars kompisar. Intressant jaktform då man inte behövde stå och frysa några längre stunder , även om jag kan förstå de som tycker att det kan liknas vid hemfridsbrott. Dessa riskerar jag dock nog inte att stöta ihop med på denna del av forumet. När man snackar om ovanjordsjakt så finns det alltid arealrekommendationer för olika typer av hundar (drivande i vart fall). Det jag funderade på var egentligen hur många gryt man bör ha tillgång till för att man ska ge hunden en ärlig chans att utvecklas till en duktig grythund? Hur ofta finner ni det lönt att släppa hunden i samma gryt? Är det någon skillnad för någon av ovanstående frågor beroende på om hunden ska användas som sprängare eller förliggare? MVH Alias
Publicerat Februari 5, 201016 yr Hej!Började fundera lite kring det här med grythundsjakt, då jag inte har någon jätteerfarenhet av denna jaktform. Jag har haft förmånen att få medverka vid grävlingsjakt med erfarna grythundar och grytjägare för ett par år sedan via kompisars kompisar. Intressant jaktform då man inte behövde stå och frysa några längre stunder , även om jag kan förstå de som tycker att det kan liknas vid hemfridsbrott. Dessa riskerar jag dock nog inte att stöta ihop med på denna del av forumet. När man snackar om ovanjordsjakt så finns det alltid arealrekommendationer för olika typer av hundar (drivande i vart fall). Det jag funderade på var egentligen hur många gryt man bör ha tillgång till för att man ska ge hunden en ärlig chans att utvecklas till en duktig grythund? Hur ofta finner ni det lönt att släppa hunden i samma gryt? Är det någon skillnad för någon av ovanstående frågor beroende på om hunden ska användas som sprängare eller förliggare? MVH Alias Jag personligen känner att jag har för få gryt att jaga i. Gryten finns säkert någonstans men jag vet inte av dem. Jag har kanske 10 st inprickade på mina marker. men är det snöfritt så går jag ju igenom dem på nån timme om ingen är hemma (som det oftast är). Jag önskar jag hade typ 50 gryt. Då tror jag att man kunde bedriva en hyfsat vettig jakt, men det är ju bara en uppskattning! Många av gryten är ju inte aktiva hela tiden. Har du jagat i ett gryt så bör det ju gå ett tag innan man släpper där igen men det beror nog mycket på viltet också. I nåt gryt jag jagat i i finland så har det varit nya mårdhundar bara nån vecka efterr förra släppet. /Micke
Publicerat Februari 5, 201016 yr Hej!Började fundera lite kring det här med grythundsjakt, då jag inte har någon jätteerfarenhet av denna jaktform. Jag har haft förmånen att få medverka vid grävlingsjakt med erfarna grythundar och grytjägare för ett par år sedan via kompisars kompisar. Intressant jaktform då man inte behövde stå och frysa några längre stunder , även om jag kan förstå de som tycker att det kan liknas vid hemfridsbrott. Dessa riskerar jag dock nog inte att stöta ihop med på denna del av forumet. När man snackar om ovanjordsjakt så finns det alltid arealrekommendationer för olika typer av hundar (drivande i vart fall). Det jag funderade på var egentligen hur många gryt man bör ha tillgång till för att man ska ge hunden en ärlig chans att utvecklas till en duktig grythund? Hur ofta finner ni det lönt att släppa hunden i samma gryt? Är det någon skillnad för någon av ovanstående frågor beroende på om hunden ska användas som sprängare eller förliggare? MVH Alias Beror nog på var i landet man bor & jagar också. Där det finns mycket grävling brukar man inte ha några jättebekymmer med att skapa jakttillfällen åt hundarna. Där jag bor (Härnösand) finns inte mycket grävling så trots att vi har rätt många gryt till förfogande så är det inte ofta vi har turen att hitta något inne. Ska man jaga räv bör man nog ha en Stövare till förfogande, annars blir det inte mycket jakt då rävarna inte är särskilt grytbundna.
Publicerat Februari 5, 201016 yr Beror nog på var i landet man bor & jagar också. Där det finns mycket grävling brukar man inte ha några jättebekymmer med att skapa jakttillfällen åt hundarna. Där jag bor (Härnösand) finns inte mycket grävling så trots att vi har rätt många gryt till förfogande så är det inte ofta vi har turen att hitta något inne. Ska man jaga räv bör man nog ha en Stövare till förfogande, annars blir det inte mycket jakt då rävarna inte är särskilt grytbundna. Å har man då en hund som inte borde träffa grimbart så blir jakttillfällena ännu färre /Micke
Publicerat Februari 5, 201016 yr Författare Å har man då en hund som inte borde träffa grimbart så blir jakttillfällena ännu färre /Micke Du tänker en hund som har klippkort hos veterinären eller? Om så är fallet, menar du att en sådan hund ska jaga flyende vilt (räv) snarare än frontande (grävlig)? Ni som har mårdhund på era marker, agerar denna mer som grävlingen snarare än som räven? MVH Alias
Publicerat Februari 5, 201016 yr Du tänker en hund som har klippkort hos veterinären eller?Om så är fallet, menar du att en sådan hund ska jaga flyende vilt (räv) snarare än frontande (grävlig)? Ni som har mårdhund på era marker, agerar denna mer som grävlingen snarare än som räven? MVH Alias På fråga A svarar jag - exakt! På fråga B svarar jag, ja jag känner det i alla fall och det skall inte vara enpipor heller På fråga C svarar jag - har inte tillräckligt med erfarenhet att säga bu eller bä. Men den ligger mer i gryt än räv! /Micke
Publicerat Februari 5, 201016 yr Å har man då en hund som inte borde träffa grimbart så blir jakttillfällena ännu färre /Micke Ja precis! Själv funderar man på om man ska flytta sig några mil söderut. Jag å jyckarna gillar ju grimbart
Publicerat Februari 8, 201016 yr Vill säga att min hund fått utvecklas till sitt yttersta denna sessong. Å det har jag haft som mål att han varje vecka/helg skall ha någon grytkontakt med räv eller grävling. 27 grävlingar och 9 rävar hittils. Antal gryt är kanske svårt att säga hur många man borde ha tillgång till. På ojagade bra grävlings marker verkar det finnas grävling i 2 av 3 gryt medans här hemma kanske man hittar grävling i 1 av 20-30 gryt. jag skjuter inte mycket på mina egna marker utan det som räknas är att turnéa runt till dit det finns gryt. marker med mycket räv kan kanske kan ge 1 räv per 10 gryt på en sessong, gissningsvis, utan stövare.
Publicerat Februari 9, 201016 yr Min erfarenhet är att det aldrig är brist på gryt för den som vill jaga och har en bra hund. Även om man har 5 på egna marken, är chansen överhängande att samtliga grannar välkomnar en med öppen famn att nyttja deras också. Därför är man inte speciellt markberoende när det kommer till grythundens behov. Lite social kompetens hos ägaren är däremot att föredra. Finns stora markägare som lämnar ut hela grytjaktsrätten, antingen gratis, eller så betalar de för att få det avklarat.
Publicerat Februari 9, 201016 yr tror inte antal gryt spelar störst roll för hur bra hunden ska bli,utan hur mycket tid du lägger ner på rätt träning för just din hund,vissa hundar är färdiga jakthundar vid 1 år andra kräver mer,aldrig pressa en hund utan låta den bestämma tempot och så kommer du se hur många gryt i veckan du bör jaga av,, tror iaf det är svårt att ha 1 mark att ständigt jaga i,utan du bör ha ett par marker som vill bli av med grävling och rävar,ofta bra tider före och efter klövjakterna hos andra marker och med en bra hund behöver du ej fråga utan det kommer löpande,grytjägare är vi få av som jagar till 100% i gryt och med stövare,,
Publicerat Februari 9, 201016 yr Författare Tack till er alla som tagit sig tid att försöka lindra min okunskap! tror inte antal gryt spelar störst roll för hur bra hunden ska bli,utan hur mycket tid du lägger ner på rätt träning för just din hund,vissa hundar är färdiga jakthundar vid 1 år andra kräver mer,aldrig pressa en hund utan låta den bestämma tempot och så kommer du se hur många gryt i veckan du bör jaga av,,tror iaf det är svårt att ha 1 mark att ständigt jaga i,utan du bör ha ett par marker som vill bli av med grävling och rävar,ofta bra tider före och efter klövjakterna hos andra marker och med en bra hund behöver du ej fråga utan det kommer löpande,grytjägare är vi få av som jagar till 100% i gryt och med stövare,, First Clas! Vad är rätt träning som hjälper en hund vid grytjakten, bra grundlydnad och ffa in-/uppkallning kan ju hjälpa en som hundförare om man vill kunna styra jaktdagens längd. Det jag menade med min grundfrågeställning var att försöka förstå lite vad som kan krävas, i form av jktmöjligheter, för att låta hunden få tillgång till nog med viltkontakt för att kunna utvecklas. Jag bor själv i ganska skogsdominerade marker (andelen jordbruksmark ligger nog mellan 10-20% av arealen, resten är skog och impediment) och tycker inte att här verkar finnas så mycket grävling och räv (skjuts iof ganska mycket räv av en som åtlar frekvent i en grannby) och blev faschinerad över att en stor del av grytjägarna på forumet verkar bo norröver. Är lite sugen på en TJT som nästa hund, även om Strävhårstaxen alltid kommer att ligga mitt hjärta närmast. MVH Alias
Publicerat Februari 9, 201016 yr Tack till er alla som tagit sig tid att försöka lindra min okunskap!First Clas! Vad är rätt träning som hjälper en hund vid grytjakten, bra grundlydnad och ffa in-/uppkallning kan ju hjälpa en som hundförare om man vill kunna styra jaktdagens längd. Det jag menade med min grundfrågeställning var att försöka förstå lite vad som kan krävas, i form av jktmöjligheter, för att låta hunden få tillgång till nog med viltkontakt för att kunna utvecklas. Jag bor själv i ganska skogsdominerade marker (andelen jordbruksmark ligger nog mellan 10-20% av arealen, resten är skog och impediment) och tycker inte att här verkar finnas så mycket grävling och räv (skjuts iof ganska mycket räv av en som åtlar frekvent i en grannby) och blev faschinerad över att en stor del av grytjägarna på forumet verkar bo norröver. Är lite sugen på en TJT som nästa hund, även om Strävhårstaxen alltid kommer att ligga mitt hjärta närmast. MVH Alias alltså tiden och inte vara rädd att åka med dom tror jag gör mycket,jag åker nog runt 1500-2000mil med mina hundar i jakt och därför jag bor i Gällivare finns inte många grävlingar men har ändå stoppar det mig inte,skulle jag bo kvar där nere skulle jag åka mycket mera då det finns 1000tals mer gryt att jaga i...din jaktlust som sätter gränserna tjt och tax är fina hundar..får du en tjt med bra skärpa har du riktigt bra chanser till mycket jakt framöver..tax är grymma föreliggare även och grävlingar finns massor av neråt landet,och rävar utan stövare är lätt räknade.. sen träning har jag iaf aldrig satsat på konstgryten då jag haft långt dit samt inte kännt att det varit intressant nog,men ska göra det med min unghund jag har nu och ca 40mil till närmaste gjorde jag byggde ett eget som haft som träning då min hund var ovanligt seg startad..
Publicerat Februari 11, 201016 yr Författare First Clas Det du skrev om antal jaktmil bekräftar bara vad en norrlänning som jag känner sa: "I norrland räknar vi aldrig med några halvmil." Själv tycker jag det är långt att åka när man ska jaga i grannsocknen. Hur ser det ut med rovviltskärpan på sträv- kontra korthårstaxarna, jag tycker det verkar som att korthåren fortfarande visar mer intresse för t.ex. räv än vad strävhåren gör. Vad det sen gäller hundvalet så är egentligen jakt med drivande hund (ffa rådjursjakt) det som jag värdesätter mest så om det skulle bli en tax så skulle jag inte aktivt sträva efter att uppmuntra den till att gå i gryt. Om det däremot blir en TJT (mest med tanke på grisarnas intåg, som jag anser ibland gör taxarna till stövelslickare) så känns det fel att inte försöka starta hunden på jaktprov och då krävs väl att man gör grytdelen för att få den komplett meriterad (enligt Dogbase?). Får man inte fram en bra hund för jakt ovan jord så kan det ju kvitta, men om hunden fungerar vettigt så tycker jag att man har en skyldighet gentemot uppfödaren att ge hunden en chans att utvecklas och sedan att gå samtliga delar av jaktproven för att få en rättvisande blid av nedärvningen. Jag vet, det blev en inte helt genomtänkt mening ovan, även om hunden inte presterar bra ovan jord så bör den startas på jaktprov för att fastslå även detta, sen kan det ju hända att hunden fungerar bättre i gryt än ovan jord (vilket kan vara egenskaper man vill förstärka i andra linjer). En hund som jagar både ovan och under jord ger ju dessutom fler jakttillfällen. Hur lokaliserar man grävliggryt bäst om man bor i en del av landet som vissa vintrar saknar snö, rävgryten borde gå att lokalisera med hjälp av stövare och GPS-pejl, kanske att anse som fusk men troligen effektivt. MVH Alias
Publicerat Februari 11, 201016 yr Ja precis! Själv funderar man på om man ska flytta sig några mil söderut. Jag å jyckarna gillar ju grimbart flytta många mil då! finns gott om det i denne änden....
Publicerat Februari 11, 201016 yr flytta många mil då!finns gott om det i denne änden.... Ha ha... men ni har ju så kort grytsäsong! Åsså tycker jag grisar är lite läskiga
Publicerat Februari 11, 201016 yr First ClasDet du skrev om antal jaktmil bekräftar bara vad en norrlänning som jag känner sa: "I norrland räknar vi aldrig med några halvmil." Själv tycker jag det är långt att åka när man ska jaga i grannsocknen. Hur ser det ut med rovviltskärpan på sträv- kontra korthårstaxarna, jag tycker det verkar som att korthåren fortfarande visar mer intresse för t.ex. räv än vad strävhåren gör. Vad det sen gäller hundvalet så är egentligen jakt med drivande hund (ffa rådjursjakt) det som jag värdesätter mest så om det skulle bli en tax så skulle jag inte aktivt sträva efter att uppmuntra den till att gå i gryt. Om det däremot blir en TJT (mest med tanke på grisarnas intåg, som jag anser ibland gör taxarna till stövelslickare) så känns det fel att inte försöka starta hunden på jaktprov och då krävs väl att man gör grytdelen för att få den komplett meriterad (enligt Dogbase?). Får man inte fram en bra hund för jakt ovan jord så kan det ju kvitta, men om hunden fungerar vettigt så tycker jag att man har en skyldighet gentemot uppfödaren att ge hunden en chans att utvecklas och sedan att gå samtliga delar av jaktproven för att få en rättvisande blid av nedärvningen. Jag vet, det blev en inte helt genomtänkt mening ovan, även om hunden inte presterar bra ovan jord så bör den startas på jaktprov för att fastslå även detta, sen kan det ju hända att hunden fungerar bättre i gryt än ovan jord (vilket kan vara egenskaper man vill förstärka i andra linjer). En hund som jagar både ovan och under jord ger ju dessutom fler jakttillfällen. Hur lokaliserar man grävliggryt bäst om man bor i en del av landet som vissa vintrar saknar snö, rävgryten borde gå att lokalisera med hjälp av stövare och GPS-pejl, kanske att anse som fusk men troligen effektivt. MVH Alias funkar bra att hitta grävlingsgryt med hjälp av stövare och gpspejl bara släppa på nätterna i agusti... annars brukar inte gryten vara långt ifrån där man hittar mycket grävlings pottor...
Publicerat Februari 11, 201016 yr Ha ha... men ni har ju så kort grytsäsong! Åsså tycker jag grisar är lite läskiga Nej du! Stanna där du är och njut av den stundande Mårdhunsinvasionen!
Publicerat Februari 15, 201016 yr Nej du! Stanna där du är och njut av den stundande Mårdhunsinvasionen! då lär man få flytta till skåne då Norrläningar är snåla och inte släpper nått förbi
Publicerat Februari 24, 201016 yr Rent generellt så kan man leta grävlinggryt under senhösten, eller vårskaren....stigar, spår... Kolla runt gamla ängar med urdikningar där brukar det alltid vara grävt av nåt djur iallafall.... Där spanieljägare jagar morkulla typ...där finns det också ofta grävlinggryt....nu pratar vi norrbotten.