Publicerat Februari 5, 201016 yr Har lovat hålla ett föredrag kring eftersök framöver. Har väl en del material men behöver lite ideer om vad folk vill höra.. Eftersöks ämnet skulle kunna bli hur stort som helst. Måste på nått vis sålla lite.. Har ju filmer, bilder och tänkte ha lite äckliga skottplatsdetaljer med. Ta med jyckarna o ev ha bringseluppvisning med wachteln. O Plottfia kan ju va med bara för att visa att en grishund inte behöver va typ.. ett moster.. Man kanske skulle köra en liten "röd tråd" från unghund till färdig eftersökhund. Har ju rätt mycket filmsnuttar o bilder osv kring Blackie. hmm.. börjar bli nervös... Allstå va vill man höra, eller få ut som åhörare av ett föredrag?
Publicerat Februari 5, 201016 yr Jag har väldigt mkt förslag men slutar snart jobbet, så jag skall försöka hinna skriva ihop lite funderingar i kväll , Men förhoppningsvis hinner du få in massa förslag innan så jag slipper skriva så mycket..
Publicerat Februari 5, 201016 yr Har lovat hålla ett föredrag kring eftersök framöver.Har väl en del material men behöver lite ideer om vad folk vill höra.. Eftersöks ämnet skulle kunna bli hur stort som helst. Måste på nått vis sålla lite.. Har ju filmer, bilder och tänkte ha lite äckliga skottplatsdetaljer med. Ta med jyckarna o ev ha bringseluppvisning med wachteln. O Plottfia kan ju va med bara för att visa att en grishund inte behöver va typ.. ett moster.. Man kanske skulle köra en liten "röd tråd" från unghund till färdig eftersökhund. Har ju rätt mycket filmsnuttar o bilder osv kring Blackie. hmm.. börjar bli nervös... Allstå va vill man höra, eller få ut som åhörare av ett föredrag? Var & När ? //B
Publicerat Februari 5, 201016 yr Författare Var & När ?//B Lite knepigt..., jag kommer få betalt och då räknar iallafall jag det som reklam om jag informerar om var o när. /Niklas
Publicerat Februari 5, 201016 yr Lite knepigt..., jag kommer få betalt och då räknar iallafall jag det som reklam om jag informerar om var o när./Niklas Aj då. Län ?
Publicerat Februari 5, 201016 yr Har lovat hålla ett föredrag kring eftersök framöver.Har väl en del material men behöver lite ideer om vad folk vill höra.. Eftersöks ämnet skulle kunna bli hur stort som helst. Måste på nått vis sålla lite.. Har ju filmer, bilder och tänkte ha lite äckliga skottplatsdetaljer med. Ta med jyckarna o ev ha bringseluppvisning med wachteln. O Plottfia kan ju va med bara för att visa att en grishund inte behöver va typ.. ett moster.. Man kanske skulle köra en liten "röd tråd" från unghund till färdig eftersökhund. Har ju rätt mycket filmsnuttar o bilder osv kring Blackie. hmm.. börjar bli nervös... Allstå va vill man höra, eller få ut som åhörare av ett föredrag? Kontakta Studiefrämjandet om de kan arrangera dina föreläsningar runt om kring i landet. De kan säkert hjälpa till finansiellt. Sedan har de ju kontakterna för att kunna marknadsföra föreläsningen. Om det kostar åhörarna en hundring eller två gör nog inget..! Jag var just på en sådan föreläsning i höstas där ämnet var vargen. Föreläsaren var en erfaren rovdjursspårare som jobbat ideellt för grimsö/ skandulv. Han har följt bla Ulrik, i ulriksbergsreviret, i 11 år Föreläsaren var 110% neutral kring ämnet. Just det tyckte jag gjorde honom mer trovärdig än många andra som föreläser om just samma sak.
Publicerat Februari 5, 201016 yr Har lovat hålla ett föredrag kring eftersök framöver.Har väl en del material men behöver lite ideer om vad folk vill höra.. Eftersöks ämnet skulle kunna bli hur stort som helst. Måste på nått vis sålla lite.. Har ju filmer, bilder och tänkte ha lite äckliga skottplatsdetaljer med. Ta med jyckarna o ev ha bringseluppvisning med wachteln. O Plottfia kan ju va med bara för att visa att en grishund inte behöver va typ.. ett moster.. Man kanske skulle köra en liten "röd tråd" från unghund till färdig eftersökhund. Har ju rätt mycket filmsnuttar o bilder osv kring Blackie. hmm.. börjar bli nervös... Allstå va vill man höra, eller få ut som åhörare av ett föredrag? Skottplats undersökning tjatas det alltid om på kurserna men ingen har några bra bilder på olika skottplatser utan man antas fantisera ihop en bild av hur det kan se ut. Så bra bilder och material runt det är viktigt. Det är aldrig fel att visa hur mycket tid det verkligen går åt i och med att man ska få fram en bra hund. Sen att man inte kan bryta eftersöken för att man psykiskt redan har gett upp, tja du förstår nog vad jag menar. Jag tror inte att alla har klart för sig hur mycket timmar det kan gå åt utan tror att man går med hund i lina ett par hundra meter för att sedan se det som omöjligt eller oskadat djur. Försöka sälja in tanken och medvetenheten att det kan gå ett par tre timmar mitt i natten när man skjutit på en gris som man trodde stod bra till. /Lasse
Publicerat Februari 5, 201016 yr Författare Kontakta Studiefrämjandet om de kan arrangera dina föreläsningar runt om kring i landet. De kan säkert hjälpa till finansiellt. Sedan har de ju kontakterna för att kunna marknadsföra föreläsningen.Om det kostar åhörarna en hundring eller två gör nog inget..! Jag var just på en sådan föreläsning i höstas där ämnet var vargen. Föreläsaren var en erfaren rovdjursspårare som jobbat ideellt för grimsö/ skandulv. Han har följt bla Ulrik, i ulriksbergsreviret, i 11 år Föreläsaren var 110% neutral kring ämnet. Just det tyckte jag gjorde honom mer trovärdig än många andra som föreläser om just samma sak. Tack för tipset, iofs så finns de ju redan en del gubbs som far land o rike runt o föreläser i ämnet. Jag har nog inte riktigt den tiden o lever ju på nått annat. Sen är redan involverad i Studieförbundet vuxenskolan.
Publicerat Februari 5, 201016 yr Författare Skottplats undersökning tjatas det alltid om på kurserna men ingen har några bra bilder på olika skottplatser utan man antas fantisera ihop en bild av hur det kan se ut. Så bra bilder och material runt det är viktigt.Det är aldrig fel att visa hur mycket tid det verkligen går åt i och med att man ska få fram en bra hund. Sen att man inte kan bryta eftersöken för att man psykiskt redan har gett upp, tja du förstår nog vad jag menar. Jag tror inte att alla har klart för sig hur mycket timmar det kan gå åt utan tror att man går med hund i lina ett par hundra meter för att sedan se det som omöjligt eller oskadat djur. Försöka sälja in tanken och medvetenheten att det kan gå ett par tre timmar mitt i natten när man skjutit på en gris som man trodde stod bra till. /Lasse Bra bilder, Har jag väl en del men jag tänkte ta med mig benflis, rörben, taggutskott, maginnehåll, lever, lunga osv.. göra små gottiga vilttallrikar...
Publicerat Februari 5, 201016 yr Bra bilder, Har jag väl en del men jag tänkte ta med mig benflis, rörben, taggutskott, maginnehåll, lever, lunga osv..göra små gottiga vilttallrikar... Ännu bättre, vi skulle ta vara på en del av mjälten på skjutna älgar och rådjur förra året och en kom dragandes med en bit lunga Så jag är säker på att inte alla vet hur ex rörben ser ut. Taggutskott har jag tex bara sett närjag styckar inte annars så det är skitbra. Lottar du ut tallrikarna sen till fikat /Lasse
Publicerat Februari 5, 201016 yr Författare Lottar du ut tallrikarna sen till fikat /Lasse Den som vill ha får givetvis ta, antar att de blir slagsmål om tallrikarna...
Publicerat Februari 5, 201016 yr Kunde ju vara bra att ta upp problemen vid trafikeftersök. Som dåligt uppmärkta olycksplatser. Och avsaknaden av tecken från skadan vid olycksplatsen. Sen gäller det ju alltid att förklara att en eftersökshund är så mycket mer än en hund som kan spåra i lina.
Publicerat Februari 5, 201016 yr Författare Kunde ju vara bra att ta upp problemen vid trafikeftersök. Som dåligt uppmärkta olycksplatser. Och avsaknaden av tecken från skadan vid olycksplatsen. Sen gäller det ju alltid att förklara att en eftersökshund är så mycket mer än en hund som kan spåra i lina. Du e klok du Björn. Hade ett möte med gubbarna som e med i NVR i byn. Många års erfarenheter samlade där. En med 50 år i bagaget, nu med Borderterrier som spårhund, frun hans hundförare o han skytt. Funderar mest på hur han gör med grisarna eller för den delen älgarna. Men att försöka ha någon ide annat än de han kommer med är stört omöjligt. Han typ skällde på rak arm ut alla som inte körde med öppna riktmedel. Utan att ämnet ens kom upp... Ska försöka få till nån träff med skjutning tänkte jag.. men det va lite tvärnit bland gubbarna kan man väl säga.. De misstänker direkt att de skulle handla om petning eller det ska kollas hur de skjuter, suck... skiter ju fullkomligt i det o de skjutningar vi haft innan så markerar man själv o ingen annan ser hur man skjuter. Spårade visst ur lite.. Vi måste nog försöka få upp ögonen för att det inte räcker med enbart spårare även om i princip alla eftersök bör börja med spårning.
Publicerat Februari 5, 201016 yr Var uppe hos KJ i Ludvika när han var som aktivas och körde eftersök en helg. Han hade lagt ner mycket jobb på hur det funkar samlat på sig olika kropps delar både mjuk delar och olika ben bitar som vi skulle lista ut var ifrån dom kom. Fejkade skottplatser olika scenarier om vad som kan hända under eftersökets gång. Testa mörker skytte med siluetter av en gris som for upp framför en när man smög mot ett fejkat stånd skall på en skadad gris han hade en bandspelar på med hund skall som rullade samtidigt som man smög samtidigt fanns det ett par siluetter av hund med så det gällde att vara uppmärksam när skottet gick så man inte fick en hund i skott linjen helt plötsligt. Sköt genom ris och kvistar för att se hur olika kalibrar beter sig när det är lite ris och grenar i vägen. Och en hel del olika fråge formulär och en hel del andra saker som var väldigt lärorika. Tyvärr hade jag en hel del info i dator men det försvann efter ett dator haveri. Men kolla med KJ han kan ha sparat något sen dess han hade visst över till någon annan sysselsättning. Lasse
Publicerat Februari 5, 201016 yr Författare Var uppe hos KJ i Ludvika när han var som aktivas och körde eftersök en helg. Han hade lagt ner mycket jobb på hur det funkar samlat på sig olika kropps delar både mjuk delar och olika ben bitar som vi skulle lista ut var ifrån dom kom. Fejkade skottplatser olika scenarier om vad som kan hända under eftersökets gång. Testa mörker skytte med siluetter av en gris som for upp framför en när man smög mot ett fejkat stånd skall på en skadad gris han hade en bandspelar på med hund skall som rullade samtidigt som man smög samtidigt fanns det ett par siluetter av hund med så det gällde att vara uppmärksam när skottet gick så man inte fick en hund i skott linjen helt plötsligt. Sköt genom ris och kvistar för att se hur olika kalibrar beter sig när det är lite ris och grenar i vägen. Och en hel del olika fråge formulär och en hel del andra saker som var väldigt lärorika. Tyvärr hade jag en hel del info i dator men det försvann efter ett dator haveri. Men kolla med KJ han kan ha sparat något sen dess han hade visst över till någon annan sysselsättning.Lasse inte vet jag vem som kläckte ideerna med bandspelare osv men det va ungefär det upplägget vi hade när KJ va hos mig o vi hade lite pyssel i samband med en avslutning på nån etikkurs. De va skitkul. Nu är ju sånt stört omöjligt i en föreläsningssal.. Tänk dig rubrikerna i kvällspressen..
Publicerat Februari 5, 201016 yr inte vet jag vem som kläckte ideerna med bandspelare osv men det va ungefär det upplägget vi hade när KJ va hos mig o vi hade lite pyssel i samband med en avslutning på nån etikkurs. De va skitkul.Nu är ju sånt stört omöjligt i en föreläsningssal.. Tänk dig rubrikerna i kvällspressen.. Det kan nog tänkas att det var vid det tillfället som ni kläckte fram dessa grejor. Var sugen på att haka på vid det tillfälle men hade tyvärr förhinder. Kommer på en Skureboare varför inte försöka ordna något till sommar och få med ett gäng glad forumister . Och göra något liknade för som du säger vi hade även skit kul i Ludvika. Lite jobb förstås mennnn som Tony sa just nu. Lasse
Publicerat Februari 5, 201016 yr Låter andra fylla i temat åt dig, tror inte jag har mycket att tillföra där utöver den kunskap du har. Dock kan jag kanske tillföra nåt i ämnet presentationsteknik. Har jobbat med att förmedla budskap till olika forum i 12 år, på flera språk, för många nationaliteter, i många ämnen och för väldigt skiftande publik, allt från bonddrängar till ministrar och riksmedia. (dom första vet som regel mest) Svårast är emellertid alltid att tala inför folk du känner, tillika lägga nivån efter åhörarnas förmåga att förstå, relatera och "ta in" budskapet, "det är svårt att bli påve i sin egen by" Dock blir jag fortfarande lite nervös precis innan, men det är bara bra då det håller en skärpt. Det är ungefär som att få lite puls innan man trycker av, den dag det inte händer slutar jag jaga. Är man bara bekväm i ämnet som du är behöver man inte så mycket bilder och framförallt inte bildtext, antar att du använder powerpoint? En tumregel är att kvalité är bättre än kvanatité när det gäller presentations material. Skickar jag upp en bild, påstående, graf etc vill jag ha runt 2-5 minuter att prata om den, mer skall inte avslöjas i brödtexten för då läser folk i stället för att lyssna. Tillika binder man inte upp sig vid scenen, man kan gå omkring, hämta saker typ sönderpangade mjältar. Det skapar en intressantare atmosvär och blir mer spontant. Se till att sprid lite grejer i lokalen. Det lönar sig alltid att vara fakta baserad och lagom självsäker, men man måste alltid vara beredd på att någon kan sätta en på pottan. Tror inte kommer vara ett problem för dig då du är väldigt kunnig i ämnet samtidigt som du har en ödmjuk approach till andras synpunkter. Men i slutet av dagen är du där för att du kan mycket och förmodligen mest om ämnet, den röda tråden, "initiativet", får man aldrig släppa i från sig enligt mig. Lätt gjort då det finns många självutnämda "experter" i ditt ämne. Att avbryta nån artigt men bestämt är ibland svårt. Har man en timme till förfogande skall man inte ha mer än 15 bilder och snacka runt, bättre att lämna en eventuell slot till frågor och andras erfarenheter om man skulle få tid över, men det är sällan så sker. Men att snabbspola halva presentationen bara för man kommer i tidsnöd är riktigt tråkigt och rent oproffsigt. Good luck!
Publicerat Februari 5, 201016 yr Författare Faen va gla jag är för alla tips Känner ett litet problem.. Jag kan tydligen använda hur mycket tid jag vill... O jag kan nog blarra på allt för mycke o länge när lågan väl är tänd.. Får väl sluta när folk börjar gäspa o kolla på klockan...
Publicerat Februari 5, 201016 yr Faen va gla jag är för alla tips Känner ett litet problem.. Jag kan tydligen använda hur mycket tid jag vill... O jag kan nog blarra på allt för mycke o länge när lågan väl är tänd.. Får väl sluta när folk börjar gäspa o kolla på klockan... gör först huvuddelen på en timme ungefär sen kan du ha ett par kortare fördjupningar på ca 30 min som du kan ta till om folket vill och har tid
Publicerat Mars 18, 201016 yr Författare Så var det överstökat... Gick nog rätt bra...hoppas jag.. Förutom datorjävlen som mitt i helt plötsligt slutade visa rörliga bilder i PC kanonen... Tror jag vet vad felet va.. lite snopet när man kört skiten frammåt o bakåt i en veckas tid för o se till att allt funkade.. Men vi missade inte så mycket, löste det via lite omvägar i windows h-vetet... Lite "vilttallrikar" han vi med oxå o så fet-wachteln som visade bringsel... Funkade väl sådär men så har hon inte tränats eller gjort det på ett år eller nått. Är ju lite överkurs o inget direkt behov med dagens GPS pejlar. Med tanke på det så va hon nog enastående även om hon försökte sno ett par mackor under tiden... O Plottfia som helt plötsligt fick focus på skärmen o muspilen som rörde sig.. Hmm.. den går nog jaga... tänkte hon ... Hade nog lite annorlunda ansiktsfärg emellanåt....
Publicerat Mars 18, 201016 yr Vaddå avgick tåget i åsynen av muspekaren? Måtte ha givit tillställningen en rätt realistisk prägel Mvh!
Publicerat Mars 19, 201016 yr Tror nog vi får bjuda in dig som föreläsare. Blir iallafall underhållande när du och jyckarna är på plats.
Publicerat Mars 19, 201016 yr Författare Kanske inte sån våldsam cirkus som jag ger sken av men nog va det en del glada miner när tåget går igång på filmerna...