Publicerat Februari 5, 201016 yr En kompis hittade ett rådjur idag. Huvud och en frambog var borta. Är det lo eller räv som varit framme? Själv tror jag nog på räv.
Publicerat Februari 5, 201016 yr Enligt utbildarna på LO spårar kursen jag var på i höstas så är det båg att Lo djuret äter av huvudet utan de äter av den delen på kroppen som innehar mest kött, dvs låren och sadeln. Räven borde ju inte vara dummare men jag tror på räv hur som. Syns det inga spår runt djuret som kan ge vägledning? /Lasse
Publicerat Februari 5, 201016 yr Är nog rätt säker på att det är räv. Har hittat ett par rådjur här med huvudet borta o här finns inga lodjur.
Publicerat Februari 5, 201016 yr Lodjuren brukar kunna gnaga av skallen bland de första de gör. Så de är väll troligt att de är de.. Men sen kan du ju se om attacken på djuret är riktat mot halsen då är de oxå ett teckan på att de är katt som varit framme..
Publicerat Februari 5, 201016 yr Ingen regel utan undantag ! Men oftast så är det räven som biter bort huvud eller annat stycke från rådjuret och tar med sig. Men bara för det så kan rådjuret mkt väl va slaget av ett lo ! (Fanns det inga spår som tydde på att det flykt/strid eller va redan djuret i fråga dött ?)
Publicerat Februari 5, 201016 yr Författare Jag har inte varit på platsen. Men det syntes inga spår där, har ju snöat mycket under veckan. Kan ju även vara ett självdött rådjur som någon ätit av sen.
Publicerat Februari 7, 201016 yr Var var detta? För dom såg två lodjur mellan Berg och Tolg i sommras.
Publicerat Februari 7, 201016 yr Har ju varit en katt som snurrat under hela året runt Ramkvilla o norr över.. En granne hittade ett rådjur som räven tagit. Den hade börjat att bita i nosen och sedan hade den bitit främst i halsen.. Men som ngn sa, tror det biter o äter var de kommer åt
Publicerat Februari 7, 201016 yr Författare Var var detta? För dom såg två lodjur mellan Berg och Tolg i sommras. Mellan Asa och Lammhult. Det går rätt mycket rykten om sedda lodjur i de trakterna. Så där finns säkert lo.
Publicerat Februari 7, 201016 yr Författare Var var detta? För dom såg två lodjur mellan Berg och Tolg i sommras. Mellan Asa och Lammhult. Det går rätt mycket rykten om sedda lodjur i de trakterna. Så där finns säkert lo.
Publicerat Februari 7, 201016 yr Mellan Asa och Lammhult. Det går rätt mycket rykten om sedda lodjur i de trakterna. Så där finns säkert lo. Ja det gör säkert det, för det var en stor och en liten de såg i sommras.
Publicerat Februari 15, 201016 yr Hej allihopa! Blev precis medlem här.. men det var jag som hittade rådjuret. jag kan lägga upp en bild på det så ser ni hur det ser ut, men jag tror nog det är räven som varit framme. Men jag är inte säker.
Publicerat Februari 15, 201016 yr man sku kunna tro det var en "trofejägare" kanske var han ute efter bogmontage:lol: Hej allihopa! Blev precis medlem här.. men det var jag som hittade rådjuret. jag kan lägga upp en bild på det så ser ni hur det ser ut, men jag tror nog det är räven som varit framme. Men jag är inte säker.
Publicerat Februari 16, 201016 yr man sku kunna tro det var en "trofejägare" kanske var han ute efter bogmontage:lol: haha, ja men det är nog inte så mycket till trofe på en get skulle jag tro
Publicerat Februari 16, 201016 yr Författare haha, ja men det är nog inte så mycket till trofe på en get skulle jag tro Har glömt att fråga. Är det något kvar av geten eller är den uppäten?
Publicerat Februari 16, 201016 yr Har glömt att fråga. Är det något kvar av geten eller är den uppäten? nej halva är nästan kvar, men jag flyttade den lite för den låg bara 10 meter från där jag forar rådjuren. Men det är någon räv vid den ibland. Försökte locka lite på räv innan men det kom ingen. Har inte sett något lo slag på nysnön än iaf.