Publicerat Februari 6, 201016 yr Hej Har en bössa på lut för en billig peng men det är en spricka vid lådstjärten enligt säljaren. Hur allvarligt kan detta vara och behövs det åtgärdas. Förstår att det är svårt att säga och att det beror på men ändå... David
Publicerat Februari 6, 201016 yr En spricka i lådan tycker jag låter ganska allvarligt... "Vid" inte "i".... Och sprickor i lådstjärten ser jag som dels extremt osannolika dels ganska humoristiska - då måste man ha haft en jävla otur i en jävla massa led.... Så jag gissar på att det sitter i kolven :-). Men kolvsprickor kan bara vår herre uttala sig om innan man tittat efter, sprickor är tecken på att ngt inte står rätt till. Hur som måste man ha upp systemet ur lådan så att ställa diagnos och rätta till det underliggande felet - för sprickan är inte felet, den är symptomet. Ska du köpa bössan - ta höjd för en plastbäddning, som regel klarar man sig med en sådan och sedan limma sprickan. Men har man otur har gammal motorolja löst upp träet bakom och under lådan och då gör sin kolven bäst i baskaminen. /T
Publicerat Februari 7, 201016 yr Författare Då tror jag att jag avstår den affären... Tror inte säljaren är särskillt sugen på att låta en plocka ner hela bössan i delar för att kolla hur den mår... Tack för all hjälp David
Publicerat Februari 7, 201016 yr Det är ju bara två skruvar. Går på ett kick att ta isär. Skulle själv inte köpa en beggad bössa om inte säljaren lät mig skruva bort kolven för att kolla efter rost, kottar och annat jävulskap
Publicerat Februari 7, 201016 yr Det är ju bara två skruvar. Går på ett kick att ta isär.Skulle själv inte köpa en beggad bössa om inte säljaren lät mig skruva bort kolven för att kolla efter rost, kottar och annat jävulskap Håller med dig. Låter inte säljaren en pilla med bössan då är det något lurt och man bör kolla sig om efter ett annat liknande vapen. MVH/Jocke
Publicerat Februari 7, 201016 yr ok...DYRT??? Kring en tusing tror jag smeder vill ha för det. Ett par hundra om du gör det själv.
Publicerat Februari 8, 201016 yr Standard hva grej, den behöver plastas! Ja, i 9 fall av 10, det tionde är kolven upplöst av olja så det är meningslöst att plasta. Hur som måste skiten ur stocken och felet definieras innan köp. Vägrar säljaren så köper man den inte - hur enkelt som helst. Stocken river man av, kollar, sätter ihop på mindre än 5 minuter. Ta med en bra skruvmejsel när du kollar. /T
Publicerat Februari 8, 201016 yr Författare Nä då får det va. Det finns gott om andra bössor på marknaden... Tack för all hjälp... David ps. är det någon som har en hagelautomat som klarar skeetskott eller en bock till dito till salu så är detta av intresse.
Publicerat Februari 8, 201016 yr .........ps. är det någon som har en hagelautomat som klarar skeetskott eller en bock till dito till salu så är detta av intresse. Klarar skeet skotten gör typ allt nitroprovat med mindre choke än 3/4 som man kan in få i skotten i..... /T
Publicerat Februari 9, 201016 yr Författare Klarar skeet skotten gör typ allt nitroprovat med mindre choke än 3/4 som man kan in få i skotten i...../T Typ 1/2 choke då eller? Vad rekomenderar du för choke om man ska skjuta trapp, skeet och stig? David
Publicerat Februari 9, 201016 yr Typ 1/2 choke då eller?Vad rekomenderar du för choke om man ska skjuta trapp, skeet och stig? David Räkna med att stål ger minst ett steg trängre choke än bly, dvs 1/2 choke blir 3/4. Sedan är det bara att välja som om du valde för bly - men dra av ett chokesteg. För alla tre - kompromissen 1/2, men stigen lär egentligen behöva betydligt mer och skeet och trap kan man gott skjuta med 1/4..... /T
Publicerat Februari 9, 201016 yr Författare Räkna med att stål ger minst ett steg trängre choke än bly, dvs 1/2 choke blir 3/4.Sedan är det bara att välja som om du valde för bly - men dra av ett chokesteg. För alla tre - kompromissen 1/2, men stigen lär egentligen behöva betydligt mer och skeet och trap kan man gott skjuta med 1/4..... /T Skuter man stig med stål eller bly? Stämmer mina aningar så skjuter man väl all målskjutning med stål...? Om man skjuter med stål på stig så skulle man egentligen behöva 3/4 choke eller full och det innebär då att inte alla bössor klara det, har jag fattat rätt!? Men det funkar alltså gott med 1/2 choke, så valet av bössa spelar inte så stor roll i början... skulle ju iofs vilja ha möjligheten att skjuta slugg med den också, (vildsvin). David
Publicerat Februari 9, 201016 yr Skuter man stig med stål eller bly? Stämmer mina aningar så skjuter man väl all målskjutning med stål...?Om man skjuter med stål på stig så skulle man egentligen behöva 3/4 choke eller full och det innebär då att inte alla bössor klara det, har jag fattat rätt!? Men det funkar alltså gott med 1/2 choke, så valet av bössa spelar inte så stor roll i början... skulle ju iofs vilja ha möjligheten att skjuta slugg med den också, (vildsvin). David Jaktstig skjuts med bly blir väldigt otrevliga rikochetter (eller hur det nu stavas) med stålhagel på plåtfigurer.
Publicerat Februari 9, 201016 yr Författare Jaktstig skjuts med bly blir väldigt otrevliga rikochetter (eller hur det nu stavas) med stålhagel på plåtfigurer. Ok men trap och skeet då, är det stål då pga miljön? David
Publicerat Februari 9, 201016 yr Författare jäpp Är kanske ingen bra ide att skjuta stål i min gamla Merkel 8 s/s Frågan är om den håller i längden. David
Publicerat Februari 10, 201016 yr Är kanske ingen bra ide att skjuta stål i min gamla Merkel 8 s/sFrågan är om den håller i längden. David Den håller lika länge med stålpatroner som den håller med blypatroner...... /T
Publicerat Februari 10, 201016 yr Skuter man stig med stål eller bly? Stämmer mina aningar så skjuter man väl all målskjutning med stål...? Skeet & trap med stål, jaktstig än med bly. Men där krävs det som regel full för att man ska kunna garatera att man har tillräckligt med hagel i pappbiten. Där har du ditt problem. Om man skjuter med stål på stig så skulle man egentligen behöva 3/4 choke eller full och det innebär då att inte alla bössor klara det, har jag fattat rätt!? Och det blir som regel minst 3/4 med stål om du skjuter en stålpatron i pipa chokad 1/2 för bly..... Full för bly blir tossigt uselt som regel med stål - det skulle motsvara extra, extra full dvs 100%.....Och det blir som regel knappa cylinder av det om man "överchokar" stål - för träffbilderna ser ut som fan som regel, helt okontrollerbara. Den enda tillverkaren som fixar stål med ordentlig choke är Fabarm, men de har redigt långa choker och bössorna är ganska känsliga för ammunitionsvalet.... Men det funkar alltså gott med 1/2 choke, så valet av bössa spelar inte så stor roll i början... skulle ju iofs vilja ha möjligheten att skjuta slugg med den också, (vildsvin).David Gott vet jag inte, men som en kompromiss. Det ger på tok för små träffbilder i skeet & trap med stål (typ 3/4 eller full med stål) , och egentligen lite för glest på jaktstigen..... Den enkla lösningen är egentligen att du köper en bössa med dubbla pipsett - och sätter det ena till 1/2 & 1/4 och det andra full & full. Bössor med den setupen är inte tokovanliga, jag vet en Mirokubock med dubbla pipsett tex.... Och slug på gris är faktiskt inte särdeles lämpligt - jag har provat, numera är det drilling eller dubbelstudsare som gäller. Ska skjuta gris använd brenneke, men de studsar å andra sidan som studsbollar så de är inte så lämpliga de heller. /T