Publicerat Februari 7, 201016 yr jag har stora funderingar på att göra en kniv och undrar vilka blad som har bra skärpa under lång tid och även är lätta att slipa sne när dem blir slöa:)
Publicerat Februari 7, 201016 yr jag har stora funderingar på att göra en kniv och undrar vilka blad som har bra skärpa under lång tid och även är lätta att slipa sne när dem blir slöa:) Det där är lite svårt att förena. Om det ska hålla skärpan länge så är det lite jobbigare att skärpa. Och ska det vara lätt att skärpa så håller det inte skärpan så bra. Men jag tycker att AEB-L och 12c27 är ganska bra kopromiss. Även kolstål med runt en procent kol är bra. Seved
Publicerat Februari 8, 201016 yr Bra stålsorter Seved nämner. Själv har jag lite förkärlek till kolstål med bra härdning o kolhalt. Ligger de närmare 60 hrc i härdning så brukar de vara riktigt bra skärpa i dom.
Publicerat Februari 8, 201016 yr Det där är lite svårt att förena. Om det ska hålla skärpan länge så är det lite jobbigare att skärpa. Och ska det vara lätt att skärpa så håller det inte skärpan så bra. Men jag tycker att AEB-L och 12c27 är ganska bra kopromiss. Även kolstål med runt en procent kol är bra.Seved Där håller jag med dig!!!!