Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Färgfel på Norbottenspetsar

Featured Replies

Publicerat

Under utst i helgen dömde domaren ner många Nobsar p.g.a färgfel.

Läs mer på www.jaktojagare.se

Publicerat
  • Författare
:);)
Publicerat

Läs mer på www.jaktojagare.se

För oss som tröttnat på den hemsidan kan du kanske förklara vad som hänt istället.

Något felaktigt i bedömningen?

Publicerat

Utan att ha fördjupat mig i ämnet på annat sätt än ha läst artikeln måste jag undra??

Hur ska dom då se ut?????

Har även sett helvita nobsar länge tillbaka ,är det det optimala nuförtiden???

Svårt att tro att det verkligen är jakthundar vi pratar om. Kaffefläckar???

Jaja om nåt år får väl finnspetsar inte vara röda nå mera heller.

Publicerat

Knappast första, enda eller sista utställningen där felfärgade/sotiga hundar döms till en kv 2. Helt korrekt dömt dessutom om hundarna nu är felfärgade..

Ska vi nu i joj få läsa om alla utställningar där hundar döms ned en grad pga att de är felfärgade, så lär tidningen bli dubbelt så tjock och till 80% handla om hundutställningar hädanefter :rolleyes:

Publicerat

Men jag hittar inte vad frågan i tråden tagit vägen, bara ett konstanterande ang att det dömts nobsar. Är det fel eller rätt, vad säger rasstandarden?

Publicerat

Nu har jag ändrat till nuvarande rasstandard gällande färg på hemsidan.

Ingen annan verkar ju göra det.

Publicerat

Vad är definitionen på en kaffefläck? storlek på fläcken?

Publicerat

Det är nog en nobs som är vit på kroppen men endast har massor av små fläckar i stället för tämligen stora fläckar.

Bäst är ändå om de är helröda :)

Publicerat
Det är nog en nobs som är vit på kroppen men endast har massor av små fläckar i stället för tämligen stora fläckar.

Bäst är ändå om de är helröda B)

Helröd nobs? Lika bra att konvertera till finne då... B):lol:

Publicerat

En fråga från den oinvigde.

Hur hård är man med fullständiga tanduppsättningar, höftvinklar och liknande?

Är man stenhård rakt över är det väl en sak. Men skall man börja prioritera mellan vilka avvikelser man kan släppa på så borde väl färgen komma en bit ner på skalan. Åtminstone på en brukshund. (Jakt är det förnämaste "bruket" av hund...)

MVH // Henrik

Publicerat

Detta skrev utställningsdomaren Stig Bränvall som kan detta.

Att en uppstramning av färgen var nödvändig är för mig ganska klart. I vårt hundmaterial är inte färgen något stort problem eftersom flertalet har den önskade färgen. Problemet man sett här är främst brist på tecken där många individer är helt vita med endast tecken på huvud o öron. Vit päls saknar pigmentering och på sikt riskerar man att få hundar som är helvita med skär nosspegel. Att vi inte vill ha det är nog alla överens om. I raskompendiet som finns att köpa finns på sidan15 exempel på feltecknade och felfärgade hundar. Den som studerar detta kanske bättre förstår det nödvändiga med en uppstramning. Vi skall komma ihåg att rasen finns inte bara här i norden utan även på andra kontinenter och standarden som vi ansvarar för måste vara så utformad att man inte avlar fram individer som vi snart inte kan känna igen som norrbottensspetsar.

Jag vill också förtydliga att det inte får bli någon hetsjakt på små färgavvikelser ex. anser jag att lite inslag av svart i masken och kring läppar som ju är ett tecken på god pigmentering inte skall vara hunden till nackdel.

Tillsist, norrbottenspetsen är en jakthund i första hand och därför kan också en hund som inte har idealfärg få 2:a på utställning bli jaktchampion och självklart vara kvalificerad som avelsdjur.

Publicerat
Helröd nobs? Lika bra att konvertera till finne då...

Man provar att säga det på ett lite finare sätt :lol: