Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

.22-250 ammution

Featured Replies

Publicerat

Hejsan. Jag har precis köpt en Tikka t3 super varmint .22-250. skjuter som en dröm väldigt täta träffbilder. Just nu blir det bara räv jakt men det är tänkt att använda bössan på allt från toppfågel till rådjur. Min fråga är till den med erfarenhet av denna kaliber. vilka kulor/ammunition som lämpar sig bäst på rådjur med så lite köttförstörelse som möjligt. alla tips och råd ang kalibern är välkommna

Publicerat

.22-250 är en mycket snabb kaliber och lämpar sig inte till toppfågel (om du nu vill ta reda på fågeln) på moderata håll... Men detta borde du redan veta.

Handladdar du? Om inte så finns det inte mycket ammunition på marknaden, men både Norma och Sako har två sorters ammunition till kalibern. Det finns både jaktmatch/helmantel och halvmantel.

Härifrån låter jag någon mer erfaren tala. Mvh Dunderklumpen

Publicerat

När jag jagade med min 22 250 så använde jag sako speed head till fågel jakten ,och det funkade riktigt bra,normas blyspets till rådjur, och har aldrig varit med om någon total sprängning av vilt,under bar kaliber men satt dyr ammo om man inte laddar själv,och det gjorde inte jag,så nuär det 223 som gäller för min del.....

Publicerat
  • Författare

om man kör helmantlat på fågel kanske dom kan flyga långt fortfarande om man får en dålig träff? En jakt kamrat berättade om nån som antagligen kunde ladda åt mig frågan är om det finns nån bättre kula om man väljer hemladdat? norma halvspets kör jag nu vid en bog träff så blir de alltså inte total förstört?

Publicerat

Hej

Jag har använt 22-250 till toppfågel sedan 2007 och har fulat till en fågel med den då med sakos köpeskott.

Kalibern har tyvärr lite dåligt rykte som matmarodör pga hög hastighet men min personliga åsikt är att det mesta faktiskt är dravel. Nu tänker jag sticka ut hakan en bit och fråga dom som kategoriskt dissar kalibern hur många av dom har haft en egen 22-250 och skjutit med?

Jag har en 22ppc också som jag har skjutit en del fåglar med och jag har faktiskt fulat till fler med den på en vinter än jag gjort med 22-250:in sedan 2007.

Fördärva fåglar på toppjakt eller annan typ av jakt kan man göra med vad som helst, en gammal kronplugg till 6,5:an går lika bra att spränga fåglar med som 22-250:in om kulan tar olyckligt.

Nu kanske någon undrar varför jag tänker sälja min 22-250 jo därför att jag beställt en annan bössa som är lättare, kalibern då? jo just det 22-250 även på den nya.

Det här som jag skrivit kanske inte ger dej det svar du ville ha på din fråga, men som jag ser det finns det ingen som helst anledning att INTE ha en 22-250 till exempelvis toppjakt det är en bra kaliber tycker jag med flera.

Mvh Jocke

Publicerat
Hej

Jag har använt 22-250 till toppfågel sedan 2007 och har fulat till en fågel med den då med sakos köpeskott.

Kalibern har tyvärr lite dåligt rykte som matmarodör pga hög hastighet men min personliga åsikt är att det mesta faktiskt är dravel. Nu tänker jag sticka ut hakan en bit och fråga dom som kategoriskt dissar kalibern hur många av dom har haft en egen 22-250 och skjutit med?

Jag har en 22ppc också som jag har skjutit en del fåglar med och jag har faktiskt fulat till fler med den på en vinter än jag gjort med 22-250:in sedan 2007.

Fördärva fåglar på toppjakt eller annan typ av jakt kan man göra med vad som helst, en gammal kronplugg till 6,5:an går lika bra att spränga fåglar med som 22-250:in om kulan tar olyckligt.

Nu kanske någon undrar varför jag tänker sälja min 22-250 jo därför att jag beställt en annan bössa som är lättare, kalibern då? jo just det 22-250 även på den nya.

Det här som jag skrivit kanske inte ger dej det svar du ville ha på din fråga, men som jag ser det finns det ingen som helst anledning att INTE ha en 22-250 till exempelvis toppjakt det är en bra kaliber tycker jag med flera.

Mvh Jocke

Denna helt öppna haka utan gard måste jag nog ta chansen att sätta in en stöt på :wub:

Även jag hade hört och läst mycket om 22-250 och toppjakt och det finns två läger ett som hyllar och ett som dissar.

Nyfiken som jag är köpte jag en själv för att testa och märkte direkt att den gav för mycket skador för min smak dunpuffar i kikaren såg man varje gång och skott bakifrån var riskfyllda, sedan att kalibern är rätt extrem "overbore" gör den känslig för små förändringar finns säkert skillnad mellan olika bössor men har svårt att tro att det finns dem som är riktigt stabila och tolererar tempskillnad på 20-30 grader utan att något märks på tavlan och just detta är enligt mig den viktigaste parameter för en bössa till toppjakt att den sätter första skottet på samma ställe varje gång sedan om den håller 10 eller 25mm på 100 spelar mindre roll.

Så jag sköt runt 30 fåglar med kaliber innan bössan blev en 6br. och den planen fanns med från början men ville testa kalibern själv och nu tror jag inte utan VET att för MIG är den inte bra till toppjakt.

Visst skulle det kanske funka att ladda ned för att minska skottskadorna men då är det väl bättre att köpa en 222a/223a istället och min 22-250 sköt bra först när man låg på den övre gränsen tryckmässigt så nedladdat funkade inte precisionsmässigt.

PS: har någon ask Sako fmj om någon vill köpa för jag kommer inte att behöva den ;-)

Publicerat

Med den bössan så bör du kunna sätta skotten där dom inte förstör någe

Har skjutit ett hundratal klöv med den kalibern och inte fått ett gram förstört. :wub:

Publicerat
Denna helt öppna haka utan gard måste jag nog ta chansen att sätta in en stöt på ;)

Även jag hade hört och läst mycket om 22-250 och toppjakt och det finns två läger ett som hyllar och ett som dissar.

Nyfiken som jag är köpte jag en själv för att testa och märkte direkt att den gav för mycket skador för min smak dunpuffar i kikaren såg man varje gång och skott bakifrån var riskfyllda, sedan att kalibern är rätt extrem "overbore" gör den känslig för små förändringar finns säkert skillnad mellan olika bössor men har svårt att tro att det finns dem som är riktigt stabila och tolererar tempskillnad på 20-30 grader utan att något märks på tavlan och just detta är enligt mig den viktigaste parameter för en bössa till toppjakt att den sätter första skottet på samma ställe varje gång sedan om den håller 10 eller 25mm på 100 spelar mindre roll.

Så jag sköt runt 30 fåglar med kaliber innan bössan blev en 6br. och den planen fanns med från början men ville testa kalibern själv och nu tror jag inte utan VET att för MIG är den inte bra till toppjakt.

Visst skulle det kanske funka att ladda ned för att minska skottskadorna men då är det väl bättre att köpa en 222a/223a istället och min 22-250 sköt bra först när man låg på den övre gränsen tryckmässigt så nedladdat funkade inte precisionsmässigt.

PS: har någon ask Sako fmj om någon vill köpa för jag kommer inte att behöva den ;-)

Tjenare Lars

Den stöten bjuder jag på :wub: Jag har faktiskt inte lyckats med det som du beskriver dunpuffar har jag sett några men aldrig havererat nån orre totalt med 22-250, men jag har heller aldrig smygit mej upp i ryggen på dom heller -_-

Tycker att det är ärligare att skjuta dom framifrån eller sidan så att dom har en ärlig chans att se en och smita..hahahaha ^_^:P:P

Och jag köper gärna pluggen av dej om du inte vill ha dom kvar.

Ha det gott Lars

Fritt fram för ny munhuggning :lol:

Mvh Jocke

Publicerat
  • Författare
Med den bössan så bör du kunna sätta skotten där dom inte förstör någe

Har skjutit ett hundratal klöv med den kalibern och inte fått ett gram förstört. :lol:

Min tanke exakt men var bara nyfiken på bättre lämpade kulor på olika viltet :huh: som vanligt på diskutionerna om denna kaliber så verkar åsikterna på toppjakten väldigt delade

Publicerat
Tjenare Lars

Den stöten bjuder jag på ;) Jag har faktiskt inte lyckats med det som du beskriver dunpuffar har jag sett några men aldrig havererat nån orre totalt med 22-250, men jag har heller aldrig smygit mej upp i ryggen på dom heller :lol:

Tycker att det är ärligare att skjuta dom framifrån eller sidan så att dom har en ärlig chans att se en och smita..hahahaha ^_^:P:lol:

Och jag köper gärna pluggen av dej om du inte vill ha dom kvar.

Ha det gott Lars

Fritt fram för ny munhuggning :lol:

Mvh Jocke

Som tur är lever vi i en fri värd och jag skrev att för mig är inte kalibern bra till toppjakt ;)

Vilken sidan fågel vänder mot mig i skottet kan man sällan styra och rent statistiskt blir 25% skjutna bakifrån om vi nöjer oss med att ge fåglarna fyra sidor.

Jag tror grejen är att man har olika krav på vad en trasig fågel är jag kräver inte att fåglarna skall se orörda ut då får man för många skärskott men samtidigt vill jag inte att fågeln skall haverera om skottet passerar muskelmage eller bröstben.

Sedan att skjuta i halsfästet fungerar utmärkt då kan man köra med varmint kulor men själv är jag för dålig skytt för att sätta alla skott där :P

Kollade just och det var bara en 20ask Sako 50gr. fmj jag hade slutar du käfta får du dem för 50% av nypris :lol:

Publicerat
  • Författare
Som tur är lever vi i en fri värd och jag skrev att för mig är inte kalibern bra till toppjakt :lol:

Vilken sidan fågel vänder mot mig i skottet kan man sällan styra och rent statistiskt blir 25% skjutna bakifrån om vi nöjer oss med att ge fåglarna fyra sidor.

Jag tror grejen är att man har olika krav på vad en trasig fågel är jag kräver inte att fåglarna skall se orörda ut då får man för många skärskott men samtidigt vill jag inte att fågeln skall haverera om skottet passerar muskelmage eller bröstben.

Sedan att skjuta i halsfästet fungerar utmärkt då kan man köra med varmint kulor men själv är jag för dålig skytt för att sätta alla skott där :lol:

Kollade just och det var bara en 20ask Sako 50gr. fmj jag hade slutar du käfta får du dem för 50% av nypris ;)

Du kan nog ha rätt i det.. Om inte "jocke F" köper skotten av dig köper jag dom :lol:

Publicerat
Som tur är lever vi i en fri värd och jag skrev att för mig är inte kalibern bra till toppjakt :D

Sedan att skjuta i halsfästet fungerar utmärkt då kan man köra med varmint kulor men själv är jag för dålig skytt för att sätta alla skott där :P

Kollade just och det var bara en 20ask Sako 50gr. fmj jag hade slutar du käfta får du dem för 50% av nypris :)

Tjena!

Jag slutar väl käfta då, annars får jag ju ingen billig plugg ;):P:P jovisst har vi väl alla lite olika krav på hur vi vill att fåglarna ska se ut efter vi skjutit på dom. Sedan är det ju faktiskt som du skriver att det är lätt att få en ful fågel om kulan tar där du skriver. Jag har haft en förmåga att alltid skjuta högt i fåglarna varför vet jag inte, många gånger har jag tänkt att jag ska sikta mera mitt på fågeln men likaväl blir det höga skott nästan varje gång. Är väl för mycket klövdjurs tänk bakom skottplaceringen då jag alltid har om läget tillåtit gått högt i bogen på dom älgar och rådjur som jag skjutit.

Har alltid försökt få ett skott som sänker viltet på plats, och ett lagom högt bogskott brukar lägga det mesta på plats.

Du kan väl skicka ett pm med uppgifter så vi kan lösa det med pluggen.

Mvh jocke

Publicerat

Jag använde fabriksladdade V-Max 55grains i min .22-250 till en början och blev lite förvånad för jag sköt 4-5 rävar med den utan att den slog sönder så mycket. Sen sköt jag 4 rådjur med den och det blev i princip bara ett hål ungefär som en 5 krona i diameter rakt igenom rådjuren, 3 av rådjuren sköt jag bakom bogen och en mitt i bogen, då slängde jag ena bogen men behövde bara putsa lite på den andra.

Publicerat
  • Författare
Jag använde fabriksladdade V-Max 55grains i min .22-250 till en början och blev lite förvånad för jag sköt 4-5 rävar med den utan att den slog sönder så mycket. Sen sköt jag 4 rådjur med den och det blev i princip bara ett hål ungefär som en 5 krona i diameter rakt igenom rådjuren, 3 av rådjuren sköt jag bakom bogen och en mitt i bogen, då slängde jag ena bogen men behövde bara putsa lite på den andra.

Okej de låter definitivt något för mig finns de i vilken vapen affär som helst tror du att köpa? Eller har du tips vart man får tag i den ammunitionen? vad är de för utgångshastighet på den?

Publicerat

http://www.vapex.se/webshop/product_info.p...roducts_id=6004

exempelvis,

men jag skulle nog inte rekommendera den kulan/hastigheten för rå, men det är klart, prova du.

I mer beskedliga hastigheter blir det nog bra.

/Christian

Publicerat
  • Författare
http://www.vapex.se/webshop/product_info.p...roducts_id=6004

exempelvis,

men jag skulle nog inte rekommendera den kulan/hastigheten för rå, men det är klart, prova du.

I mer beskedliga hastigheter blir det nog bra.

/Christian

Jag har tittat på den hemsidan förut men det blir för dyrt med frakt att beställa där tycker jag:P Vad skulle du rekommendera för rå då?

Publicerat

Svårt att säga,

allt beror på hur mycket köttförstöring man anser vara acceptabelt och om man har tid/återhållsamhet att välja sina skott,

därav att jag personligen är tveksam till att alla kommer att gilla V-max i en 22-250.

IMAGE_926.jpg

Så där ser en nötskrika ut efter en 58 grains V-max ur en 6 mm TCU @ 860 m/s på dryga 100 meter, den blev knappt 1 meter lång.

Du har långt över 1000 m/s i din pang som V/0

Mitt personliga val hade gått mot Norma Oryx om man kan acceptera den och inte handladdar eller en av Sakos/lapuas laddningar i kalibern, men även där ser det dåligt ut med "matkulor".

Det kan vara så att det bara är att acceptera att om man inte rullar egna pilar så blir det att jaga med för mjuka kulor.

Nåja allt är ju relativt och å andra sidan brukar V-max skjuta väl som kula.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Svårt att säga,

allt beror på hur mycket köttförstöring man anser vara acceptabelt och om man har tid/återhållsamhet att välja sina skott,

därav att jag personligen är tveksam till att alla kommer att gilla V-max i en 22-250.

Så där ser en nötskrika ut efter en 58 grains V-max ur en 6 mm TCU @ 860 m/s på dryga 100 meter, den blev knappt 1 meter lång.

Mitt personliga val hade gått mot Norma Oryx om man kan acceptera den och inte handladdar eller en av Sakos/lapuas laddningar i kalibern, men även där ser det dåligt ut med "matkulor".

Det kan vara så att det bara är att acceptera att om man inte rullar egna pilar så blir det att jaga med för mjuka kulor.

/Christian

Okej tack för väldigt bra råd. Men jag visste att det skulle bli köttförstörelse med den kalibern när jag köpte den. så jag vill bara att det ska bli så lite som möjligt naturligtvis så det blir väl att jag testar mig fram med dom kulorna ni har föreslagit åt mig och ser själv va jag anser vara bäst att skjuta med och acceptabel förstörelse. jag har ett par askar norma nu så väntar bara på augusti =) blir väl att försöka behärska några lockpipor på räven så länge

• 1 month later...
Publicerat
Svårt att säga,

IMAGE_926.jpg

/Christian

Skulle velat visa er en bild på hur nötskrikor ser ut efter en 50gr V-MAX i 22-250 ser ut men det går ju inte att fota nått som inte finns ^_^

Sjukt rolig kaliber å spränga saker med, och nötskrikor är optimal storlek!

Mvh//J

Publicerat

Det lustiga är att 40 grains V-Max i 22-250 inte alls ger samma effekt som 60 grains V-Max i 223 Rem trots högre hastighet. De nötskrikor jag sköt med 22-250:n "dog knappt", medan nötskrikan skjuten med 223:an formligen gick i bitar. Kan iof sig vara bristande statistiskt underlag.