Publicerat Februari 10, 201016 yr har nu hemma mellan 150-200st sierra varminter HP 100gr. dock tycker jag dennas BC är för dålig. vill ha relativ flack kulbana som ändå har riktigt bra effekt i kråkfågel o räv. lättare kula = mer fart vilket oftast betyder mer effekt vid träff vilket jag önskar. Tyngre kula = oftast bättre kulbana men lägre farter = borde rimligen bli sämre effekt om än marginell sådan. varminter hp har jag testat mkt i klenare kaliber o den var oöverträffad med träffbilderna som blev kontra effekten! hur borde den rimligen funka på bäver? lär ju bli en sjuhellsikes smäll, vill helst ha kvar skallen då den bäver som ska dräpas kommer va den första! andra förslag på bra o effektiva kulor som jag borde prova? just ja. ytterligare en fördel med sierra varminter hp är att dom endast kostade mig 190kr för 100st! ska jag möjligen satsa på en 120grains SST till bävern? eller möjligen 120grains bst? mvh//veliga marcus
Publicerat Februari 10, 201016 yr Jag använder sierra varmint 85 gr. skjutit några bävrar med den nu. Kanonbra effekt. Även en rövskjuten blev kvar på plats utan knussel.
Publicerat Februari 10, 201016 yr Författare då blir det att försöka ragga ihop en sådär 10-15 v-max för o testa i bössan tills lite senare o se vad den tycker om mitt tyckande. vilken vikt rekommenderar du Christian? 95gr? eller högre? 85gr tror jag är överjävligt elak. spec när bössan ska bli en 6,5x55AI till sommaren frågan är bara vilken fart man får i den o hur kulbanan ser ut med så pass lätt kula
Publicerat Februari 10, 201016 yr Om du vill kränga Sierra Varmint:arna så är jag intresserad. Vad gäller "kulbana" så är det så här: för "flackskjutande" så gäller högsta möjliga utgångshastighet. Detta gäller för "normala" jaktavstånd, dvs upp till ca 350 meter. Bortom denna punkt så tar kulor med högre bc "igen" kulbanan trots att lättare kulor klår dem på kortare håll. Vindavdrift är nåt annat, och där vinner ALLTID högre bc.
Publicerat Februari 10, 201016 yr Hornady V-max som jag har en pågående kärleksrelation med, i brist på andra mer riktiga, finns i 95 grain för 6,5 mm och som det förefaller av Normas laddata borde det gå att få att göra 980-990 m/s, det är ganska bra sabla snabbt och även om BC:n "bara är .365 så kan man skottställa den att slå rakt på 250 meter och då med en del uppskattade värden trots allt bara ha ett min/max om 6 cm/60 mm ut till 300 meter. Normas bal program Det är ganska imponerande tycker jag. Hur många bävrar har du sett på 300 meter? /Christian
Publicerat Februari 10, 201016 yr Författare Om du vill kränga Sierra Varmint:arna så är jag intresserad.Vad gäller "kulbana" så är det så här: för "flackskjutande" så gäller högsta möjliga utgångshastighet. Detta gäller för "normala" jaktavstånd, dvs upp till ca 350 meter. Bortom denna punkt så tar kulor med högre bc "igen" kulbanan trots att lättare kulor klår dem på kortare håll. Vindavdrift är nåt annat, och där vinner ALLTID högre bc. såg att du skaffat dig en 6,5:a du oxå exabit. just därav jag vill ha 6,5x55AI. så kan man kräma ur lite extrafart ur saken. då de visar sig bli väldigt mkt räv o kråkfågeljakt framöver nu!!! ja över 350m då börjar de bli långt även för jävligt bra stöd ute i marken o på ett så pass litet mål som en räv ändå så då är de bara o köra med så hög utgångshastighet som möjligt o panga o va glad
Publicerat Februari 10, 201016 yr Författare Hornady V-max som jag har en pågående kärleksrelation med,i brist på andra mer riktiga, finns i 95 grain för 6,5 mm och som det förefaller av Normas laddata borde det gå att få att göra 980-990 m/s, det är ganska bra sabla snabbt och även om BC:n "bara är .365 så kan man skottställa den att slå rakt på 250 meter och då med en del uppskattade värden trots allt bara ha ett min/max om 6 cm/60 mm ut till 300 meter. Normas bal program Det är ganska imponerande tycker jag. Hur många bävrar har du sett på 300 meter? /Christian det är ju rätt bra BC ändå om man tittar mot vad varminter hp har. orkar inte titta upp men ligger på 265 har jag för mig. o som exabit den mer erfarna sa ( o lärde mig just nu ) att bc är bra för vindavdriften! bäver lär inte bli långhåll men däremot räv lär bli bra fina skjutavstånd misstänker jag på den marken som jag ska titta lite närmre på
Publicerat Februari 10, 201016 yr Det är ju en avvägning man får göra. 22-250 och 220 Swift är populära varmintpatroner i USA, och det beror till stor del på "flack kulbana". Vindavdriftsegenskaperna är däremot inte mycket att skriva hem om.
Publicerat Februari 11, 201016 yr Efter att ha testat både 85 grains sierra Hp och 95 grains V-max så rekommenderar jag den första till bäver. Båda kan ge genomskott men Hornadyn gör det garanterat på bäver. Båda kulorna sköt mycket tätt i 6,5x55 och skjuter tätt i 6,5-06 också. Jag har köpt en 6mm PPC för att jag tyckte att 6,5-06 är lite för mycket av det goda till bäver och risken för sönderskjutning är ganska stor. Klass 1 vapen är inte optimalt om man vill spara saker från det man skjutit när man laddar dom med varmintkulor. Träffar man ryggraden med sierrakulan så kan man ge sig den på att skallen också spruckit från träffen. Laddar Du sierrakulan till 1100m/s så har Du garanterat kulbana så det räcker och så mycket mera går det inte att ladda den utan att den förstörs av sig självt utanför mynningen.
Publicerat Februari 11, 201016 yr Författare Efter att ha testat både 85 grains sierra Hp och 95 grains V-max så rekommenderar jag den första till bäver. Båda kan ge genomskott men Hornadyn gör det garanterat på bäver. Båda kulorna sköt mycket tätt i 6,5x55 och skjuter tätt i 6,5-06 också. Jag har köpt en 6mm PPC för att jag tyckte att 6,5-06 är lite för mycket av det goda till bäver och risken för sönderskjutning är ganska stor. Klass 1 vapen är inte optimalt om man vill spara saker från det man skjutit när man laddar dom med varmintkulor. Träffar man ryggraden med sierrakulan så kan man ge sig den på att skallen också spruckit från träffen. Laddar Du sierrakulan till 1100m/s så har Du garanterat kulbana så det räcker och så mycket mera går det inte att ladda den utan att den förstörs av sig självt utanför mynningen. okej får man upp den kulan så förbannat fort i en 6,5x55:a?!? bäver får jag nöja mig med o skjuta lungskott på eller ladda upp en 120gr SST i lugnt fart så får vi se. blir ju inte överdrivet mkt bäverjakt så det egentligen är relevant men va fan de är så skoj o ladda o pysla med laddningar o ja allt det 85gr varminter ska testas senare oxå. nu har jag ju en del av 100gr:arna så dom får funka så länge iaf. dock kommer de komma hem mkt kulor senare då det är så förbannat skoj o testa
Publicerat Februari 11, 201016 yr Sierras 85grainare går att skrämma till 1085m/s i en vanlig 6,5;a så en AI variant kommer att gå att ladda till gränsen för att kulan inte klarar mera. Det blir garanterat inget kvar av tänderna på en bäver om den tar någonstans runt frambenen. V-maxkulan ger lite bättre kulbana men det finns inget mera explosivt att stoppa i en cal.264 än sierran.
Publicerat Februari 11, 201016 yr Författare Sierras 85grainare går att skrämma till 1085m/s i en vanlig 6,5;a så en AI variant kommer att gå att ladda till gränsen för att kulan inte klarar mera. Det blir garanterat inget kvar av tänderna på en bäver om den tar någonstans runt frambenen. V-maxkulan ger lite bättre kulbana men det finns inget mera explosivt att stoppa i en cal.264 än sierran. hmm de låter ju som de räcker o blir över den farten! ligger lite i valet o kvalet om jag ska ha en AI eller inte. tiden får utvisa! hmm SST låter som ett vettigare val då jag helst vill ha hela skallar av bäver finns inte blitzking till denna fina kaliber? har bara hittat v-mx o varminter hp o dom. men ingen blitzking. den va ännu värre i 222:an så ja. men iof så räcker nog varminter hp kulan så de räcker o blir över som det låter här /M