Publicerat Februari 10, 201016 yr kom på en jäkligt rolig ide som komplement till 6,5x55 pipan köpa en 70-74cm pipa i 6mm br o sen lämna ifrån sig jobbet så man får den fixad till något i stil med 6x55 eller 6x55AI?!? teoretiskt sätt ( nått för QL som jag inte har ) en säg v-max 6mm:are då i 58grainare, Ballistics Coefficient: 0.250 för den kulan. trycka ner den i en nedstrypt 6,5x55/6,5x55AI hylsa på ett ca vad för hastigheter kan man få ut då? vet att frågan är jäkligt flummig men denna info har jag iaf för stunden. 70-74cm pipa. 6mm kula. v-max 58grainare bc för denna är 0,250 i en nedstrypt 6,5x55 hylsa. hoppas någon kan gissa på ett ca vad det kan ge iaf. behöver inte vara med 20m/sec rätt eller änns 50m/sec rätt. mer sugen på o veta om man får ut typ 1100m/sec eller över eller ja hoppas ni förstår. mvh//Marcus
Publicerat Februari 10, 201016 yr kom på en jäkligt rolig ide som komplement till 6,5x55 pipanköpa en 70-74cm pipa i 6mm br o sen lämna ifrån sig jobbet så man får den fixad till något i stil med 6x55 eller 6x55AI?!? teoretiskt sätt ( nått för QL som jag inte har ) en säg v-max 6mm:are då i 58grainare, Ballistics Coefficient: 0.250 för den kulan. trycka ner den i en nedstrypt 6,5x55/6,5x55AI hylsa på ett ca vad för hastigheter kan man få ut då? vet att frågan är jäkligt flummig men denna info har jag iaf för stunden. 70-74cm pipa. 6mm kula. v-max 58grainare bc för denna är 0,250 i en nedstrypt 6,5x55 hylsa. hoppas någon kan gissa på ett ca vad det kan ge iaf. behöver inte vara med 20m/sec rätt eller änns 50m/sec rätt. mer sugen på o veta om man får ut typ 1100m/sec eller över eller ja hoppas ni förstår. mvh//Marcus tror att du kan kolla på data för 6mm remington magnum dom är snarlika. dock tror jag inte 1:8 i stigning är någon hit för dom hastigheterna funkar dåligt det jag har sett.
Publicerat Februari 10, 201016 yr Eller brotscha upp till 6mm-284 om du nu måste ha hysterisk prestanda
Publicerat Februari 10, 201016 yr Författare hmm vad borde jag rimligen skaffa för stigning på pipan? jag är usel på de där då jag alltid hinner glömma tills nästa gång jag måste komma ihåg hur de där funkar 6mm 284 nja. känns som en pipätare av rang! 6x55 känns lite mildare då faktiskt o lär nog funka för mitt syfte hmm ska titta efter 6mm rem magnum imorgon o se vad den ger för något. någo skoj måste man ju hitta på
Publicerat Februari 10, 201016 yr hmm vad borde jag rimligen skaffa för stigning på pipan? jag är usel på de där då jag alltid hinner glömma tills nästa gång jag måste komma ihåg hur de där funkar 6mm 284 nja. känns som en pipätare av rang! 6x55 känns lite mildare då faktiskt o lär nog funka för mitt syfte hmm ska titta efter 6mm rem magnum imorgon o se vad den ger för något. någo skoj måste man ju hitta på 1:10 eller om du bara ska skjuta lätta kulor ännu flackare 1:12 eller 1:14. br pipan är tyvärr i 1:8. du kan pma 6mmrem på robsoft han är bra på 6mm kulor i höga farter.
Publicerat Februari 10, 201016 yr annars om du är ute efter precision och hög fart har jag sett en 243 AI skjutit en träffbild något större än en lerduva på 1000 yards och medelträffbilderna var inte dumma dom heller.
Publicerat Februari 11, 201016 yr 6mm 284 nja. känns som en pipätare av rang! 6x55 känns lite mildare då faktiskt o lär nog funka för mitt syfte Marcus lille vän Med dom farterna som du efterfrågar så misstänker jag att det är precis en 6-284 du är ute efter. Vill du fega ur och få lite sämre effekt i viltet men en längre piplivslängd då får du helt enkelt gå upp i kulvikt eller kolla efter en annan kaliber. MEN med en 58grs .243" kula i 1100m/s då tror jag vi snackar om kort livslängd hur du än gör. För övrigt så piskar BR:en på en 58grs V-max ganska bra också MVH/Jocke
Publicerat Februari 11, 201016 yr Författare 243AI låter ju inte fy skam! vad får man ut av en 6mm br med en v-max kula egentligen? ute efter bra effekt. sålänge inte pipan är tokslut innan 1500-2000skott så är det ju helt klart värt de!
Publicerat Februari 11, 201016 yr Du kan glömma 15-2 000 skott, med farter av det där slaget är det runt 1-1300 skott o sen är pipan toast. Det är härligt när det går fort men ack va kort resan då blir. /Christian
Publicerat Februari 11, 201016 yr 6,5-284 brukar kasseras vid ca 800 smällar om det tävlas om man kollar på jänkarna, 6mm 284 lär nog slita mer. tror christian är rätt ute på 1000-1300 sen blir det ny pipa men ska man elda på så kostar det.
Publicerat Februari 11, 201016 yr 243AI låter ju inte fy skam!vad får man ut av en 6mm br med en v-max kula egentligen? ute efter bra effekt. sålänge inte pipan är tokslut innan 1500-2000skott så är det ju helt klart värt de! det är mer fart i v-max ur en 6,5x55.
Publicerat Februari 11, 201016 yr Jag har en 8 twistare på min 6mm remington tyvär skjuter lite si så där tycker jag man lyckas ibland få till det skapligt med några 105gr`s bulor men jag är långt ifrån nöjd , så pass missnöjd att jag kommer pipa om den. Men little_georgs har en oxå 8twistare på sin 243AI och den skjuter ganska bra fast jag skjuter nog lite snabbare Som inte svårt att få en 80gr kula att å runt 1080m/s med remingtonarn
Publicerat Februari 11, 201016 yr Författare hmm svårt de här. hög fart o pipan slut snabbt. låg fart är tråkigt visat sig nu att jag behöver klass 1:a då även möjligen en del vildsvin kommer in i bilden så där sprack min ide om att orka ha 2 pipor. varav 1 i klass 2. skjuta med denna tills i sommar då köpa en ny pipa antingen 70 eller 74cm bjässe. o då kan man ju göra om den jag har ( den har gått ca 500-550skott nu o 98% av dom är inte maxladdade. ) till 6,5x55AI låter det som en vettigare ide? det är ruggigt svårt det här. har ju bössan endast till jakt o träning på upp till 300m för längre bana har jag inte o maxgränsen med jäkligt bra stöd i naturen ligger väl där oxå om allt är perfekt för en räv o allt känns svinbra. vet att jag egentligen inte är i behov av AI men ju rakare kulbana ut till 300m desto bättre tycker jag det är. sen är de ju jäkligt roligt med mkt fart o varmintkula då effekten är oslagbar
Publicerat Februari 12, 201016 yr hmm svårt de här. hög fart o pipan slut snabbt. låg fart är tråkigt visat sig nu att jag behöver klass 1:a då även möjligen en del vildsvin kommer in i bilden så där sprack min ide om att orka ha 2 pipor. varav 1 i klass 2. skjuta med denna tills i sommar då köpa en ny pipa antingen 70 eller 74cm bjässe. o då kan man ju göra om den jag har ( den har gått ca 500-550skott nu o 98% av dom är inte maxladdade. ) till 6,5x55AI låter det som en vettigare ide? det är ruggigt svårt det här. har ju bössan endast till jakt o träning på upp till 300m för längre bana har jag inte o maxgränsen med jäkligt bra stöd i naturen ligger väl där oxå om allt är perfekt för en räv o allt känns svinbra. vet att jag egentligen inte är i behov av AI men ju rakare kulbana ut till 300m desto bättre tycker jag det är. sen är de ju jäkligt roligt med mkt fart o varmintkula då effekten är oslagbar Hej igen Marcus! Kul med mycket tankar och planer! Har en del själv faktiskt. Vad det sedan gäller att ha dubbla pipor så tycker jag nog att du gör helt rätt i att skippa det. Du bor i halland för tillfället. Dina marker ligger på slätten. Ja det är bara en tidsfråga innan grisinvationen når även till dig. Vad det sedan beträffar "vet att jag egentligen inte är i behov av AI men ju rakare kulbana ut till 300m desto bättre tycker jag det är." så tycker jag nog att du kan tvätta ur det ur skallen då du just köpt ett Nightforce med targetrattar. Om det skiljer två till fyra klick på höjden på 300meter så är det ingen större deal att vrida lite extra på rattarna. Tycker det är för mycket hysteri vad det gäller hastigheter i kalibrar. Med din 6,5x55 och med 95grs V-Max så piskar du på en kula bra snabbt och effekten lär bli så att du nöjer dig. Det tråkiga med mitt sätt att se på saken är att allt blir så ofantligt tråkigt här i livet. Det blir tråkigt på nätterna då man nu facktiskt lärt sig sova utan att tänka på kulor och kalibrar. En annan trist aspekt är att spänningen när man ska skjuta sina maxade patroner försvinner. Jag vet inte om det är ytterliggare ett steg mot gubbstadiet eller vad som är på gång men jag trivs helt klart med mitt nya jakt/vapenliv. Nu blev det ett jävligt flummigt inlägg men hoppas jag lyckades förmedla lite av det jag ville i alla fall. Som sista mening vill jag bara passa på att säga: Marcus! "I have been there, done that" så jag förstår hur dina tankar går. MVH/Jocke
Publicerat Februari 14, 201016 yr Författare hmm ja. som de ser ut så kanske de kan bli någon jakt på gris framöver. visst har jag 8x57:an men ska jag skjuta över 50m så tar jag hellre 6,5:an med någon vettig kula! de är nog som du säger. har ju targetrattar som bara de är o klicka på. o när man väl har tillfälle till det så är det högst sannolikt "skräpfågel" det handlar om då räven inte brukar stå spec mkt still. o kråkfågel sitter ju typ där dom sitter om dom känner sig säkra så hinner nog lika väl vrida 4 klick som 2 utan att alla flyger iväg o gör dom de så ja då får dom väl göra de jo tråkigt är de allt men ganska vettigt ändå. satsar nog istället på att köpa en 74cm pipa när denna börjar ta slut o dom pengarna jag sparar där kan jag köpa 500-1000 träningsplugg o då blir de ju hylsor så de räcker o blir över för att ladda ( det är bara räknat på ett smedjobb ) btw så är de nog för du börjar bli gubbe o jo jag vet att du varit där i de stadiet oxå mvh//Marcus: vapenbytarkunga tronen närmar sig snabbt
Publicerat Februari 14, 201016 yr Jag har en 8 twistare på min 6mm remington tyvär skjuter lite si så där tycker jag man lyckas ibland få till det skapligt med några 105gr`s bulor men jag är långt ifrån nöjd , så pass missnöjd att jag kommer pipa om den. Men little_georgs har en oxå 8twistare på sin 243AI och den skjuter ganska bra fast jag skjuter nog lite snabbare Som inte svårt att få en 80gr kula att å runt 1080m/s med remingtonarn Haha inte farten som räknas har jag hört
Publicerat Februari 14, 201016 yr Haha inte farten som räknas har jag hört I detta fallet är det de enda som räknas