Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hundförbud vid rävjakt

Featured Replies

Publicerat

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/S...-drivande-hund/

Jag hoppas verkligen att inte någon från SJF ställer bakom ett sådant krav. Biologiskt så går inte jämföra en räv och ett rådjur. Man önskar att det fanns lite mer spår av mänsklig intelligens, även om det för en gång skull kommit lite snö även i södra delarna av vårt land.

Publicerat

Vad är skillnaden? En stövare som jagar en räv i djup lössnö i 4-5 timmar kan väl mycket väl räknas som att räven utätts för onödigt lidande, så en rekomendation är väl inte fel? Jakten ska väl bedrivas etiskt oavsett om det är en räv, ett vildsvin eller ett rådjur.

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/S...-drivande-hund/

Jag hoppas verkligen att inte någon från SJF ställer bakom ett sådant krav. Biologiskt så går inte jämföra en räv och ett rådjur. Man önskar att det fanns lite mer spår av mänsklig intelligens, även om det för en gång skull kommit lite snö även i södra delarna av vårt land.

Publicerat
  • Författare
Vad är skillnaden? En stövare som jagar en räv i djup lössnö i 4-5 timmar kan väl mycket väl räknas som att räven utätts för onödigt lidande, så en rekomendation är väl inte fel? Jakten ska väl bedrivas etiskt oavsett om det är en räv, ett vildsvin eller ett rådjur.

Skillnaden är att en räv kryper in och gömmer sig när den är trött eller less, det gör inte ett rådjur.

Skulle du sedan ha ett rävdrev i lös och djup snö som varar i 4-5 timmar, då går det så långsamt för hunden, så då är det inte heller någon fara för räven.

Det är någon som har väldigt otur när dom tänker när dom sitter och kommer på sådana här förslag.

Publicerat

Vad jag förstår så är detta enbart baserat på Länsstyrelsens jakthandläggares tyckanden.

Personligen håller jag helt med om att räven har en helt annan biologi och helt andra möjligheter än t ex rådjuret. Jämför med t ex lojakten. Den bygger till stora delar på att lon inte kan / orkar hålla undan för hunden = den träar eller går i "gryt". Jägarna hade klarat detta bra själva med sunt förnuft och jaktlagens portalparagrafer...

Publicerat
  • Författare

jag håller fullständigt med dig Linkis.

Publicerat

Tycker det verkar som länstyrelsen på Gotland tagit beslut som de inte kan/får enl paragraf 19..

Eller fattar jag fel?

"19 § Om det behövs till skydd för viltet eller av annat särskilt skäl, får länsstyrelsen trots bestämmelserna i 16 § andra stycket lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter och 16 § denna förordning meddela föreskrifter om

1. att hundar som förföljer vilt inte får användas vid jakt efter älg, hjort, rådjur, mufflonfår eller vildsvin,

2. att hundar, i marker där det finns vilt, ska hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa också under annan tid än den 1 mars-den 20 augusti,

3. att hundar ska hållas kopplade."

Har väl alldrig någonsin hört om hundförbud på räv iallafall...

Publicerat

De har inte infört något förbud!

Vilten tar stor skada vid jakt med drivande hund

2010-02-10

Länsstyrelsen uppmanar nu Gotlands jägare att undvika att jaga vilt med hund p g a det snöläge som nu råder.

- Vi ser att framförallt räven tar stor skada när den jagas i djup snö. Hunden är utvilad och i god form, medan räven just nu har det tufft. En jakt blir en oerhörd påfrestning för villebrådet, säger Tomas Johansson, jaktansvarig på Länsstyrelsen.

I jaktförordningen 18 § andra stycket står det att ”jakt eller jaktträning med hund ska bedrivas på ett sådant sätt att viltet med hänsyn till hundens egenskaper eller snö-, is- och temperaturförhållandena inte utsätts för onödig påfrestning”.

- Vi kan inte förbjuda, men vi är överens med Jägargillet och Gutejägarna att detta är en uppmaning våra jägare ska ta till sig, avslutar Tomas Johansson med.

Tidigare har Länsstyrelsen gått ut med förbud mot drivande hund på rådjur. Men nu är rådjursjakten slut och det som jagas just nu är framförallt räv.

Ytterligare information

Tomas Johansson

tel:0498-29 20 82

Senast uppdaterad: 2010-02-10

Saxat från Länstyrelsens sida

Publicerat

Miss av mig..

Fast hur de nu är så går ju räven i gryt när den tröttnar så jag tycker det är lite knasigt ändå....

Publicerat

Med all respekt för att det är SJF area men tänkte iaf berätta att jag hört från Finland att de fridlyst räven i ett par områden nu då de anser att man i stort sett skulle kunna skjuta bort rävstammen lokalt om man lägger manken till. Rätt eller fel är upp till var och en att avgöra.Jag delar bara med mig av information...

Publicerat
  • Författare

ja, som sagt...vansinnet slår olika...

Publicerat

Som att svära i kyrkan, men lojakten börjar ju snart....plott och stövare i 1 meter snö. Denna jakt kommer ställa oerhörda krav på jägarnas omdömme det är säkert. :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
Som att svära i kyrkan, men lojakten börjar ju snart....plott och stövare i 1 meter snö. Denna jakt kommer ställa oerhörda krav på jägarnas omdömme det är säkert. :rolleyes:

som Linkis sa tidigare, den jaktformen bygger lite på att inte lon skall hinna undan hunden, utan träa istället.

Publicerat
som Linkis sa tidigare, den jaktformen bygger lite på att inte lon skall hinna undan hunden, utan träa istället.

You are missing my point.

Plotthundar är ganska kända att jaga annat än lo också.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.