Publicerat Februari 11, 201016 yr Behöver ett sikte till min trg22 och skulle vilja ha lite tips från er kunniga. Använder den till bänkskytte +jakt på älg, toppfågel mm, Funderar på en Zeiss 6-24x56 Victory Diavari T* #43 Kikarsikte Men har inga erfarenheter av jakt med denna förstoring mm då är ju frågorna: ni som jagar med förstoring 6-24x, era upplevelser? vikten är runt 0.9kg- blir nog tungt i längden eller vänjer man sig? vad tycker ni om belysta riktmedel? ett måste i skymning? skymningsfaktor: 36.7 -helt okej mil dot- era upplevelser väljer för och nackdelar och behöver lite hjälp på vägen.
Publicerat Februari 11, 201016 yr Inga lodjur eller sälar på 500+ meter i halvmörker då? Välkommen hit skall jag fortsätta med att säga, ett Ziess av det slag du föreslår är ett utmärkt val för precisionsskytte, jag har ett slikt själv. Att påstå att det är ett bra/bästa siktet för all den av dig föreslagna/föregivna jakten är fel, men det är ett sikte som duger till det mesta. Skulle inte vilja jaga älg på drevjakt med en TRG och detta sikte men det går säkert tarvar dock ganska schyssta armar o axlar. Om du pallar att asa runt på en skjutmaskin på 10 kg är något du bestämmer över själv, jag har 7 kilo i min pang och det är inga bekymmer anser jag. Ett alternativ till din Ziess är ett S&B 4-16x50 eller den stora 5-25x56.. /Christian
Publicerat Februari 13, 201016 yr En kompis till mig har 2sr TRG. 1 st .338 LAPUA och 1 .308. Han har en 3-12x56 och en 6-24x56 båda Zeiss. Vad jag vet har det inte varit någe problem med det, det är lite av en vanesak med höga förstoringar men man kommer in i det rätt kvick och med lite övning på nära håll så går det bra på under 50 meter också, även på rörligt vilt. Jag har lånat den på rörliga jakter (älgjakt med löshund) och om man har en bra vapenrem ex, baggens så brukar inte de extra kilona som blir kännas så farliga...