Publicerat Februari 11, 201016 yr Har hittat ett helt gäng med skidor uppe på loftet. Dessa måste testas så nu till frågan. Vad ska man ha för valla till gamla träskidor? Och vart köper man pjäxor som passar gamla binningar? //En som inte är van vid att det blir så mycket snö att det går att åka på
Publicerat Februari 11, 201016 yr Har hittat ett helt gäng med skidor uppe på loftet. Dessa måste testas så nu till frågan. Vad ska man ha för valla till gamla träskidor? Och vart köper man pjäxor som passar gamla binningar? //En som inte är van vid att det blir så mycket snö att det går att åka på Jag trodde man bara tjärade gamla träskidor? Men det kanske går att valla också.. =)
Publicerat Februari 11, 201016 yr Jag trodde man bara tjärade gamla träskidor? Men det kanske går att valla också.. =) Tjära som fäste och lite glidvalla till backarna brukar funka prima med tegsnäsare.
Publicerat Februari 11, 201016 yr Författare Jag trodde man bara tjärade gamla träskidor? Men det kanske går att valla också.. =) Som sagt ingen aning. Men det är nog lite svart under vissa av dem, kanske är tjära. Hur funkar det i så fall? Värma och smeta på, funkar kallasfalt? Har typ 40l hemma...
Publicerat Februari 11, 201016 yr Som sagt ingen aning. Men det är nog lite svart under vissa av dem, kanske är tjära. Hur funkar det i så fall? Värma och smeta på, funkar kallasfalt? Vad jag hört så är det värma, smeta ut, torka bort överskott och sedan upprepa tills de är mättade. Sen ska detta tydligen göras på våren och så ska de stå och dra sig mot husknuten under sommaren =)
Publicerat Februari 11, 201016 yr Vad jag hört så är det värma, smeta ut, torka bort överskott och sedan upprepa tills de är mättade. Sen ska detta tydligen göras på våren och så ska de stå och dra sig mot husknuten under sommaren =) Helt rätt det där som kapten Krok skrev . Samt att ska du nu valla skidor som är tjärade så kan man använda Liljeholmens det gjorde jag iaf sist i slutet på 70 början på 80 talet
Publicerat Februari 11, 201016 yr Författare Helt rätt det där som kapten Krok skrev .Samt att ska du nu valla skidor som är tjärade så kan man använda Liljeholmens det gjorde jag iaf sist i slutet på 70 början på 80 talet Ok. Tack alla nu börjar vi få koll på det. O pjäxor, vart får man enklast tag på dugliga sådana?
Publicerat Februari 11, 201016 yr Du behöver inte valla tjärade skidor (tjäran är vallan) sålänge de inte blir +. DÅ bör du ha nå o slagga på. Men inte för glidet utan för att slippa att snö lagras under skidan! Jag har glidit ifrån många mot min vilja iof med enbart tjära under vita blixten.
Publicerat Februari 12, 201016 yr Ok. Tack alla nu börjar vi få koll på det.O pjäxor, vart får man enklast tag på dugliga sådana? byt bindningar
Publicerat Februari 12, 201016 yr Rekomenderar starkt att du vallar ovanpå tjäran även i minusgrader. Tar du genvägen över en sjö och det är vatten på isen bygger det på mycket mer och är långt svårare att få bort om du inte har vallat. Till detta duger dock vilken parafin som helst. Även liljeholmen... Men nu blir det istället väldigt bakhalt. Så någon fästvalla behövs också. Det finns idag flera olika bindningar som möjligör användande av vanliga kängor. De från Vita blixten är helt OK. Tegsnäs har nytillverkade. MVH // Henrik
Publicerat Februari 12, 201016 yr Vad jag hört så är det värma, smeta ut, torka bort överskott och sedan upprepa tills de är mättade. Sen ska detta tydligen göras på våren och så ska de stå och dra sig mot husknuten under sommaren =) Ok. Inget 5minuters smäck då alltså... Skippa de där med skidorna på lagårdsväggen... Står de mot husväggen över sommaren så kan du ge dig den på att det lilla spannet som kanske finns kvar nästan är borta och skidorna har också en tendens att slå/vrida sig. Använder du värme i form av gasol eller värmepistol kan du värma så att det drar in...kanske inte på 5 minuter, men dock tämligen enkelt. Bränn inte tjäran dock...låt den värmas och dra in i belaget! Annars är ju tekniken lite densamma som med vanlig valla. Glidytan ska glättas (sicklas av och poleras) och fästytan kan du bara låta tjäran värmas in. Lite glidvalla eller kallaste vallaburken du hittar på glidytan. Fästet brukar sällan vara problemet på riktigt tjärade skidor... Edit: Förvaring som vanliga skidor. Dvs. belagen mot varandra med en kloss vid spannet och ihopremmade upp- och nertill.
Publicerat Februari 12, 201016 yr Grön swix funkar efter att du tjärat skidorna genom att värma dom med en gasolbrännare eller varmluftspistol som hålls i rörelse hela tiden och sedan gnida in dom med en trasa med tjära och sedan upprepa några gånger. Sista värmningen så torkar du av överskottet. Blir det töföre så är det absolut inte dumt att ha ett paraffinljus i ryggsäcken att gnida in skidan med. Skidorna långtidsförvaras med en träkloss under spannet ihopklämda mot varandra med svenskremmar.
Publicerat Februari 12, 201016 yr Jag har stoppar tegnäs bindningar på mina vita blixten och det blev bra enligt min åsik. och jag köra bara tjära, värmer gör jag med varmluftspistol och torkar av med en trasa
Publicerat Februari 12, 201016 yr Författare Tack för alla svar nu ska jag bara ta mig tiden att fixa detta. De flesta skidorna som ligger där uppe är uppspända med en kloss emellan så spannet ska nog vara ok. Tjära och varmluft/gasol finnes hemma så det blir bara att ta sig tid o dra igång
Publicerat Februari 13, 201016 yr Ang. pjäxor kan det vara lite olika beroende på vad du har för bindningar. Oftast är det någon form av kabel eller med läderremmar och ett vinklar plåtfärste fram. Då går det med arbetssövlar, eller kängor av typen lundhags eller graninge. Men som sagt titta närmare på bindningarna först.