Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Problem vid parning

Featured Replies

Publicerat

En bekant ringde nyss och frågade om jag kände någon som kunde hjälpa till med lite tips vid en parning.

Han har haft hanen där några dagar och de går tillsammans inne. Tiken är redo och ställer upp sig men hanen är helt ointresserad.

De tog dit en annan löptik och då gick han genast igång.

Några tips? Eller någon som man kan fråga?

Kunde ju va bra om det blev lite rävhundar.

Publicerat
En bekant ringde nyss och frågade om jag kände någon som kunde hjälpa till med lite tips vid en parning.

Han har haft hanen där några dagar och de går tillsammans inne. Tiken är redo och ställer upp sig men hanen är helt ointresserad.

De tog dit en annan löptik och då gick han genast igång.

Några tips? Eller någon som man kan fråga?

Kunde ju va bra om det blev lite rävhundar.

Kanske är en ruskigt ful tik? Släck lyse och se om det funkar? ^_^

Har hanen parat tidigare? I så fall kan ju vara att tiken inte är redo än utan han väntar och då det är dags gör han jobbet..

Publicerat

Det underlättar, enligt vad jag fått berättat och även sett när min spaniel skulle paras förra året, om inte tiken har "hemmaplan".

Zelda vägrade bli påsatt och spöade på hannen rätt duktigt hemma hos oss, åkte sen iväg till neutral plats och det tog en minut så satt dom ihop. Som om tikarna inte vill bli besudlade i hemmarinken typ.

Att tiken ställer upp sig och är redo betyder ju inte att det är dags heller... Hannen bör känna när det är dags och ger sig då inte förrän han får doppa. Är han inte intresserad så tror jag det är så att det är för tidigt eller för sent. Sätter en selma på att det är för tidigt i löpet ännu.

Publicerat

Precis detta hände när min hane skulle ställa upp före jul. Det visade sig dock vara så att tiken ställde upp sig lite väl tidigt. Efter nästan en vecka fixade han sin del...lite frustration fram tills dess kan jag säga...

Tror helt enkelt att det inte är rätt tid...förhoppningsvis för tidigt...

Publicerat

Hanhundar brukar vara duktiga på att träffa rätt dag, även om tiken gärna ställer upp sig några dagar innan själva höglöpet kommer igång.

Bara att vänta och prova igen 1 gng/dag med andra ord.

Tillägg: Vilken dag i löpet är tiken på?

Publicerat
  • Författare
Tillägg: Vilken dag i löpet är tiken på?

Vet tyvärr inte det. Snackade bara lite snabbt med tikägaren.

Publicerat

Tips 1 / Låt hanen vara på hemmaplan, det brukar alltid bli bättre.

Tips 2 / Gör ett enkelt blodtest hos veterinären, det brukar kosta omkring 700:- och man får då reda på var i cykeln tiken befinner sig.

Det KAN faktiskt också vara så att en del individer inte kan tänka sig att para sig med varandra och då tycker jag att man ska lita på det naturliga urvalet och på intet vis tvinga fram en parning vilket f.ö är otillåtet.

Publicerat
Tips 1 / Låt hanen vara på hemmaplan, det brukar alltid bli bättre.

Tips 2 / Gör ett enkelt blodtest hos veterinären, det brukar kosta omkring 700:- och man får då reda på var i cykeln tiken befinner sig.

Det KAN faktiskt också vara så att en del individer inte kan tänka sig att para sig med varandra och då tycker jag att man ska lita på det naturliga urvalet och på intet vis tvinga fram en parning vilket f.ö är otillåtet.

Bra råd ett löp är ett löp och vilken dag som är bäst varierar mellan individer(kan skilja 14 dagar), att hannen är på bortamatch spelar lite roll ni får tolka det hur ni vill men han har inte samma pondus, åk iväg till en neutral plats, dagen det år dax, vilken dag det är visar blodprovet.

Publicerat

Jag har 2 stövare som parat endel. Den ena parar nog 2 veckor före och 2 veckor efter löp B) Den andra bryr sig knappt om tiken om det inte är rätt dag. Hade långväga besök förra året...tiken bjöd ut sig som tusan men han ville inte. Efter några dagar blev det tryckt stämning i mitt hus..men så vips en morgon klev han på och hängde i 40 minuter å nog tusan blev det valpar.

Så...hanen säger till när det är dags...precis som hos oss människor :lol:

Publicerat
  • Författare

Kan rapportera att ni hade rätt. Han väntade på att tiken skulle va redo.

Nu har han satt på henne 3 dar i rad, så nu är det väl bara att vänta och se om det tagit.

Publicerat

Pojkar brukar veta när det är dags ^_^ Kan oxå vara så att tiken inte "tycker" om hanen. Min gamla labbetik skulle jag para med en viss hane. Hon vägrade ställa sig och vi provade med en annan hane som frågade lite snällare o se på f-n då passa det henne. OBS detta var samma dag

Publicerat

Det är tiken som bestämmer när det är dags, om tiken inte är med på notena är det strängt taget omöjligt för en hane att komma till, inte minst p.g.a kroppstekniska orsaker... Vulvan pekar ju i princip ner mot backen och svansen hänger för som ett kyskhetsbälte. Kloka killar väntar tills alla parametrar är optimala och då skrider de till verket! Hoppas ni får valpar nu om 63 dygn.

Publicerat

Kompisens hanhund parar aldrig när han är med! Min tik stog och spöade om vart annat i en vecka innan det blev någon parning, men när det väl va dags parade dom av och till i flera dagar.