Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Svartsjuka hundar?

Featured Replies

Publicerat

Införlivade en Jämthundstiks valp till flocken idag!

Labbehanen på 10 år dreglade och var upphetsad......(knasboll, pedofil??? men rätt sansad iaf)

Stövartiken var reserverad men sansad.

Efter några timmar så kunde jag utläsa på stövartiken att hon kände svartsjuka gentemot valpen.

Inga konkreta aktioner men ett allmänt kroppsspråk och sätt mot oss och valpen, som jag tolkar som "svartsjuka".

Något att oroa sig för eller helt normalt?

(Dom som noterat att jag även hade en Jämthane.... Så har han flyttat!)

Publicerat

Vi kallar det svartsjuka, de kallar det rangordning, stövartiken låter sig helt enkelt inte utmanövreras av en massa konstiga känslor som vi männsikor inte kan styra över när vi ser en valp B)

Publicerat
Införlivade en Jämthundstiks valp till flocken idag!

Labbehanen på 10 år dreglade och var upphetsad......(knasboll, pedofil??? men rätt sansad iaf)

Stövartiken var reserverad men sansad.

Efter några timmar så kunde jag utläsa på stövartiken att hon kände svartsjuka gentemot valpen.

Inga konkreta aktioner men ett allmänt kroppsspråk och sätt mot oss och valpen, som jag tolkar som "svartsjuka".

Något att oroa sig för eller helt normalt?

(Dom som noterat att jag även hade en Jämthane.... Så har han flyttat!)

Var glad över att du har en alldeles normal stövartik som med enkla och subtila signaler (till att börja med...) visar valpen vem som bestämmer. Vartefter kampen fortskrider kommer troligen gammeltiken att tydligare visa vad som gäller och om du inte lägger dig i kampen (såvitt den inte går alldeles över styr och du fruktar för valpens liv vilket iofs är ganska sällsynt) kommer jämten att att begripa hur tågordningen är i er flock. Du ska alltså inte onödigtvis gå in och styra upp situationen om det inte är så att du 24/7 också kan övervaka att de regler du satt upp också efterlevs. Risken är stor att stövartiken som anser sig och faktiskt har rätten att bestämma över pjuklarven då du inte är närvarande går in och rent praktiskt terminalt ordnar med saken...

Svartsjuka är ett mänskligt påfund och knappast något som existerar i en hunds sinnevärld.

Publicerat
  • Författare

Valpen försökte att stjäla mat av tiken nu i kväll. Slutade med blodvite! Ett sprucket ögonbryn. Inga bettskador vad jag kan se, jag tror att rörelsen i sidled gjorde att en hörn?tand råkade träffa valpen när tiken markerade.

Publicerat
  • Författare
Var glad över att du har en alldeles normal stövartik som med enkla och subtila signaler (till att börja med...) visar valpen vem som bestämmer. Vartefter kampen fortskrider kommer troligen gammeltiken att tydligare visa vad som gäller och om du inte lägger dig i kampen (såvitt den inte går alldeles över styr och du fruktar för valpens liv vilket iofs är ganska sällsynt) kommer jämten att att begripa hur tågordningen är i er flock. Du ska alltså inte onödigtvis gå in och styra upp situationen om det inte är så att du 24/7 också kan övervaka att de regler du satt upp också efterlevs. Risken är stor att stövartiken som anser sig och faktiskt har rätten att bestämma över pjuklarven då du inte är närvarande går in och rent praktiskt terminalt ordnar med saken...

Svartsjuka är ett mänskligt påfund och knappast något som existerar i en hunds sinnevärld.

Skulle kanske ha skrivit att tiken agerar på ett sätt, där om hon vore människa skulle defineras som svartsjuka.....

Blänger och ser sur ut när någon ger valpen mer uppmärksamhet än vad hon får.......

Publicerat
  • Författare

Tiken är fortfarande lite skeptisk till valpen. Oftast ligger hon och iaktar valpen på avstånd.

Men eftersom även hon är rätt full i bus och lek så har hon några gånger bjudit upp valpen till lek.

Då är det valpen som är skeptisk och går undan. Så än har dom inte börjat "leka".

Men det ser positivt ut iaf!