Publicerat Februari 13, 201016 yr Hej Har hållit på med snaror ganska länge och även fångat en del räv. Men trots viss erfarenhet så händer det någon gång varje säsong att man möts av den vedervärdiga synen av en tom snara liggandes på snön...Vad beror detta på? Jag har själv några teorier som följer här, finns det flera? Synpunkter? .Lulesnaran levereras ibland med någon cm för lång vajer, (tycker jag), vilket gör att snaran sitter för löst. Lösning-kapa nå´n centimeter. .För litet avstånd mellan snara och trampplatta, vilket gör att snaran hamnar för långt ner på tassen. Vanligt fel om det är lite för lite snö. Lösning- ta lite snö och bygg en liten kulle över dom närmaste trampen, Mickel brukar inte bry sej. .Vajern dras inte åt ordentligt pga skadat plasthölje. Lösning-se till att vajern är fräsch. .För litet avstånd mellan marken och trampplattan, vilket gör att räven inte trampar ner ordentligt och då hamnar snaran för långt ner. Också mest vanligt när det är lite snö. Lösning- bygg en kulle så att avståndet kan ökas, gärna i ett tramp bredvid en naturlig upphöjning. . För hårt gillrad snara, räven känner att det är fel underlag och hinner rycka tillbaka tassen. Lösning-gillra så lätt det går. .Snaran fryser ihop och fjädern slutar fungera. Har haft någon räv som gått ner sej i en bäck och sedan kravlat sej upp, eller att dom pissar på snaran. Svårt att gardera sej emot. .Materialfel- vajer som glider inne i plasten under låsningarna är nog vanligast. Lösning- skala bort plasten på dom yttersta 2-3 cm som sitter i låsningen.
Publicerat Februari 13, 201016 yr Tycker du fått med det mesta där på vad som kan gå fel. Jag brukar också tappa någon då och då och det gör nog de flesta. Sedan finns det som sagt många saker det beror på som slarv, materialfel mm. Har räven suttit fast en längre tid är det 99% av gångerna att snaran har frusit ihop. Har räven lossnat snabbt, beror det nog på slarv. Finns som sagt en helt del saker som kan gå fel. Inatt ligger det 6 snaror ute.......