Publicerat Februari 13, 201016 yr När jag härom dagen tog ut 6,5an ur skåpet så märkte jag att den främre bulten/skruven i underbeslaget satt lös. Kanske 2 varv eller 1,5 varv ivf. Har detta nån betydelse på precisionen ? (om man avlossar skott utan vetskap om den lösa skruven?)
Publicerat Februari 14, 201016 yr Ja bössan sprider utan tvekan. Dra åt och kontrollskjut, tror inte du behöver skruva på siktet utan det kryper nog tillbaka som det ska. Mvh!
Publicerat Februari 14, 201016 yr Vakis- du lär ju inte kunna veta i vilket skick som pangen är skottställd eller hur? Ergo är den inte skottställd. /Christian
Publicerat Februari 14, 201016 yr Fick detta problem på en kompisitstock jag hade som inte var plastad, den öppnade träffbilden efter en 10 skott då den främmre stockskruven gängade upp sig. mitt tips är. 1.) dra åt kruven 2.) Provskjut bössan, förmodligen kommer det att ta där du siktar, men att snåla in 30:- för att inte skjuta 3 smällar skulle iallafall för mig fördärva jakten i framtiden. 3.) kolla upp vad som orsakat att den gängat upp sig, eventuellt krävs en pelarbäddning alternativt en plastbäddning om du har massa skumma spänningar mellan stock och låda. Andreas
Publicerat Februari 14, 201016 yr Författare Vakis- du lär ju inte kunna veta i vilket skick som pangen är skottställd eller hur?Ergo är den inte skottställd. /Christian Självklart mitt i prick. (125m) Har dock inte skjutit med den ännu efter insidenten. Skall göra det snart.
Publicerat Februari 14, 201016 yr Författare Tanken slog mig när jag märkte att pipan glappade i kolven. Jag bommade ju en räv härom kvällen, som jag skrev om i DB. Konstigt tyckte jag ,då jag hade fint stöd och såg den röda pricken väl i bogen på räven. Men tänkte att "shit happans". Men det kanske inte va mitt fel trots allt.
Publicerat Februari 15, 201016 yr Tanken slog mig när jag märkte att pipan glappade i kolven.Jag bommade ju en räv härom kvällen, som jag skrev om i DB. Konstigt tyckte jag ,då jag hade fint stöd och såg den röda pricken väl i bogen på räven. Men tänkte att "shit happans". Men det kanske inte va mitt fel trots allt. Självklart så var det inte ditt fel att du bommade! En bra bortförklaring är ju vägen till ett bra självförtroende
Publicerat Februari 15, 201016 yr Författare Drog åt skruvarna i underbeslaget så knogarna vitnade. Test sköt sen på 125m. De två kulorna tog ca 7cm lågt och lite till vänster. Stallde upp siktet och justerade till höger. Sköt yttligare tre smällar. Tyckte det vart godkänt men tog ett knäpp tillbaks åt vänster innan jag åkte hem. Ångrar mig lite att jag inte testsköt när skruven va lös å andra sidan kanske det inte är så nyttigt för kolven. En tanke till nu; drog jag skruvarna så hårt att träffläget vart 7cm lägre?
Publicerat Februari 15, 201016 yr Drog åt skruvarna i underbeslaget så knogarna vitnade.Test sköt sen på 125m. De två kulorna tog ca 7cm lågt och lite till vänster. Stallde upp siktet och justerade till höger. Sköt yttligare tre smällar. Tyckte det vart godkänt men tog ett knäpp tillbaks åt vänster innan jag åkte hem. Ångrar mig lite att jag inte testsköt när skruven va lös å andra sidan kanske det inte är så nyttigt för kolven. En tanke till nu; drog jag skruvarna så hårt att träffläget vart 7cm lägre? du ska dra lagom och inte så hårt om du frågar mig. dra med kvinnohand.
Publicerat Februari 18, 201016 yr Dra skruvarna med fast hand, "lagom" hårt (som nämndes). Drar man åt för fosterlandet så går det utmärkt att sabba både låda och stock, om inte bössan är pelarbäddad. På 125 meter, med en standardstudsare och jaktplugg kan 7 cm diff bero på fler saker än lådskruvarna. Vilket stöd som används t.ex, konsekvent skjutställning, ammunitionens kvalitet osv... Mitt tips är att testa på något kortare håll först, 80-100 meter, med så bra stöd du kan få till. Sedan när pipan är kall och rengjord testar du på längre avstånd. Ja, givetvis ska lådskruvarna dras innan denna skottställning. mvh Danne
Publicerat Februari 18, 201016 yr Författare Kanske ska släppa en aning på skruvarna då. Ang 125m så vet jag att min budget studsare håller för mig godkänd precision ut dit. Jag sköt med jägarmässigt stöd i från min vakkoja dvs endast framdelen av stocken i mot bänk. Efter som mesta delen av mitt skytte sker med liknande stöd i jaktsammanhang. /mvh.