Publicerat Februari 14, 201016 yr Sköt idag på tävlingen med 12 ggr på alla avstånd upp till 500 m och insåg att jag behöver inte dom 24 ggr som Zeissen erbjuder. Skulle utan att tveka skjuta på 1000 m och däröver med typ 12 ggr. Vilka märken erbjuder då fasta förstoringar i dom storlekarna med mildot och milrad justeringar? SoB har väl nån modell. Leupold var väl på g med milradknobs? Å vem vill köpa min Zeiss
Publicerat Februari 16, 201016 yr Jag tycker inte som du, jag gillar att ha tillgång på X, Ziessen är inte dålig, det är kul att se hålen på 300-400 meter i målet. Så med min lilla PMII;a så skjuter jag genom hela registret, från typ 8-25X, FFP,mil baserat riktmedel och milirad justering. Det finns fasta S&B/Ziess enligt vad du tänker på men jag förstår nog inte din tanke/vilja fullt ut för att med FFP kommmer det inte att vara någon risk för man hamnar fel. /Christian
Publicerat Februari 16, 201016 yr Ser du kulhålen på 12x? Det är ju en fördel på 24x annars (kräver dock rätt ljusförhållanden). Om man ser var första kulan tar så kan man ju hålla av sen om man tabbat sig med avstånd eller vind.
Publicerat Februari 16, 201016 yr Så med min lilla PMII;a så skjuter jag genom hela registret, från typ 8-25X,FFP,mil baserat riktmedel och milirad justering. Har du en PMII:a nu eller har jag missat nåt?
Publicerat Februari 16, 201016 yr Sorry Mats men en bild säger mer än 1000 ord, mmm har en PMII;a också. /Christian
Publicerat Februari 16, 201016 yr Sköt idag på tävlingen med 12 ggr på alla avstånd upp till 500 m och insåg att jag behöver inte dom 24 ggr som Zeissen erbjuder. Skulle utan att tveka skjuta på 1000 m och däröver med typ 12 ggr.Vilka märken erbjuder då fasta förstoringar i dom storlekarna med mildot och milrad justeringar? SoB har väl nån modell. Leupold var väl på g med milradknobs? Å vem vill köpa min Zeiss Ingick inte den när jag köpte 6x45an av dig? Du sade att du skulle skicka den senare, det minns jag alldeles tydligt.
Publicerat Februari 16, 201016 yr S&B och Hensoldt har fasta 10X. Jag har en S&B 10X42 i civilt utförande och det funkar bra. Men visst har jag viljat skruva upp ibland - och ner också för den delen... Annars gillar jag fasta europeiska sikten. Starka, hyfsat lätta, samma optik men till lägre pris än de variabla, osv. Leupold Mark 4, 10X finns med M1 eller M3 rattarna och deras customshop kan anpassa graderingen efter önskemål. Men nu finns både Leupolds variabla targetmodeller och vissa Nightforce att få med medförstorande riktmedel och då blev dom ännu mer intressanta. Schmidt&Bender har en skön modell som kallas "precision hunter" 3-12X50 med fast parallax på 200 meter, samt graderad avståndsskala efter valfri kaliber/laddning. Något lättare än motsvarande PM2 modell, men som sagt utan parallaxjustering. I första hand ett jaktsikte men ändå... //Danne