Publicerat Februari 15, 201016 yr har nu haft mitt sikte hemma 1 vecka o har tittat i det mkt på dagen o en hel del under olika förhållanden på kvällar o nätter. o kan bara säga att jag är toknöjd visst riktmedlet ser jäkligt "taktiskt" ut o som en liten julgran men jag har börjat träna med det en hel del o det är faktiskt inte så jäkla pjåkigt när man väl börjar förstå lite iaf. ( jag har nu bara tränat på avståndsbedömning av ringen på 300m för längre än så har jag inte där jag sitter o tittar, men det är alltid en början! ) skjuta med siktet ja vad ska man säga, helt underbart. korset är så jäkla fint så mkt finare hade varit svårt o se. satt exempelvis o sikta på lite olika saker på bortåt 400m. en ormvråk va perfekt o sitta o titta på. o jag skulle med lätt helt kunna välja om jag skulle skjuta den i halsen,huvudet eller i övre delen av bröstet på 22ggr förstoring. dock för det första får man inte skjuta ormvråkar o för det andra vet jag inte hur kulbanan är bortanför 200m så ja inget skott kom! vill överlag säga att jag är toknöjd med siktet! får man chansen o testa ett gör det. får man chansen o köpa ett, ja gör det. riktmedlet är bra mkt finare än exempelvis zeiss har på sin mildot. eller ja dom flesta andra märkerna av bättre modell. överlag så är riktmedlerna mkt grövre vilket jag aldrig har uppskattat eller kommer att uppskatta på längre håll. MVH// en som aldrig skulle byta sitt Nightforce mot en zeiss 6-24x56
Publicerat Februari 15, 201016 yr Har du jämfört ordentligt - optisk kvalitet alltså - med Conquesten? Typ, läsa en tidning på 100 meter? MVH! /HerrBerg
Publicerat Februari 15, 201016 yr Författare Har du jämfört ordentligt - optisk kvalitet alltså - med Conquesten? Typ, läsa en tidning på 100 meter? MVH! /HerrBerg C:an är såld o ivägskickad så hade bara dom hemma ca 4 dagar tesammans. eller om de va 3 dagar inte läst en tidning på 100m. dock läst text på 117yards ( då min avståndsmätare läser i yards ) på inskjutningstavlan o där tycker jag som är relativt ny inom de här med bra optik att NXS:an har bra mkt övertag. visst man ser texten med bägge men när det kommer till lättheten att läsa så tyckte jag NXS:en var överlägsen faktiskt. inte för att Zeiss:en var dålig med den hängde inte med riktigt hela vägen. o riktmedlet var på tok för grovt för min smak men de är ju inte siktets fel utan tillverkaren OBS detta är min högst personliga åsikt, jag är bara amatör men ja jag ser ju de jag ser o sålänge de passar mig o jag inte sårar/ smutskastar någon så är de ju okej o tycka som man vill mvh//Marcus
Publicerat Februari 15, 201016 yr Vi har alla våra laster, att man gillar en slags optik före en annan är en fråga om personlig smak, för egen del föredrar jag blondiner och Ziess/S&B, att påstå att någon av våra toppsikten är bättre än det andra är ganska futilt då de är bättre/bäst på olika saker. Men jag är rakt igenom glad för att du är nöjd marcus. /Christian
Publicerat Februari 15, 201016 yr Jag är oxå nöjd med min nxs, dock så har du ju inte jämfört mot en "riktig" Zeiss.....
Publicerat Februari 15, 201016 yr Författare Vi har alla våra laster, att man gillar en slags optik före en annan är en fråga om personlig smak, för egen del föredrar jag blondiner och Ziess/S&B,att påstå att någon av våra toppsikten är bättre än det andra är ganska futilt då de är bättre/bäst på olika saker. Men jag är rakt igenom glad för att du är nöjd marcus. /Christian hmm bättre o bättre. det är ju 100000 miljoner faktorer som spelar in där. som du säger dom är bäst på olika saker. jag giller supertunnt hårkors o jävulskt skarp optik tycker att nxs:en passar mig perfekt. dock kan jag motvilligt hålla med om att dom dyrare Zeiss kikarna jag har tittat i har haft ett litet litet bättre skymningsvärde. dock har jag inte testat dom bägge vid samma tillfälle men det ska helt klart göras. har inte som sagt tittat genom nxs o zeiss c endast utan tänkte mot sikten i ganska snarlik prisklass ( svindyr prisklass med andra ord för min egen del ) btw Christian någon gång till sommaren när man är i sthlm området o härjar. man skulle möjligen inte kunna få titta i ditt sikte? har varit lite nyfiken på hur pass extremt grymma dom är men har aldrig fått titta i en sådan så kan inte riktigt sätta mig in i de mvh//Marcus
Publicerat Februari 15, 201016 yr Klart att man kan få, jag har inga planer på att vara bortrest i sommar. /Christian
Publicerat Februari 15, 201016 yr Författare Klart att man kan få,jag har inga planer på att vara bortrest i sommar. /Christian låter kanon de. eller ja vi kanske kan ta en liten skjutardag ute på någon bana. vapen är ju till för att skjutas med så /Marcus
Publicerat Februari 15, 201016 yr Riktmedel NP-1RR ser ju klart intressant ut: Men för egen del så är MLR och 0.1mRad-klick på rattarna helt överlägset allt annat (för fältskyttebruk). Uuu va jag saknar mitt NF... Glad för din skull och ditt NXS, Marcus! Ett NF 5,5-22x56 är trevliga grejer! Det är som Michaela brukar säga: kärlek!
Publicerat Februari 15, 201016 yr Författare MLR är ju jäkla trevligt. jag sj som bara jagar med mina saker o inte tävlar något förutom mot mig sj tror jag nog mitt riktmedel får funka till de oxå. dock sitter jag o funderar på hur man ska hitta mått på djur. med hjälp av det ( ett ca mått ) då så hade det varit grymt enkelt o lära sig hur långt avstånden är japp de är fan kärlek de här hmm söka google nu på mått på djur o se om man hittar något använtbart
Publicerat Februari 15, 201016 yr Är det bara jakt på schemat så kan jag nog tänka mig andra riktmedel än MLR För mig vara det BARA målskytte som var aktuellt.
Publicerat Februari 15, 201016 yr Författare Är det bara jakt på schemat så kan jag nog tänka mig andra riktmedel än MLR För mig vara det BARA målskytte som var aktuellt. du får ju köpa dig ett NF 5,5-22 till 6,5:an nu ju! eller blir det zeiss C:an på den nu?
Publicerat Februari 15, 201016 yr du får ju köpa dig ett NF 5,5-22 till 6,5:an nu ju! eller blir det zeiss C:an på den nu? Ingen aning.
Publicerat Februari 15, 201016 yr NF är bra skit gillar dom mycket även om optiken kanske inte slår euro kikarna så är det ju annat som spelar in också.
Publicerat Februari 16, 201016 yr Författare jo jag är helnöjd med den så den duger helt klart för mina användningsområden. satt o titta på ett gäng kråkor på 200-250m för ett tag sen. kunde skjutit mitt första vilt med bössan om de inte vore för pyrotekniska hade legat snett bakom så våga in skjuta men fan va jag gillar siktet o bössan ihop. skjutkäppar o luta sig mot ett träd så är en kråka på dom avstånden inga större svårigheter om man vet hur bössan skjuter