Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

köpråd sida/sida

Featured Replies

Publicerat

För strax under ett år sedan föll min kära Brno sida/sida riktigt illa mot en sten och fick en spricka i kolvhalsen. Stefan på JG:s vapen lagade den jättefint med stift och lim men nu har jag sett att limmet börjat ge sig så jag tror inte det kommer hålla för alltid och det är synd när metallarbetet är riktigt bra i just mitt exemplar.

Så nu har tankarna på nästa hagelbössa kommit igång. Kravet är kaliber 12/70 (12/76 och 12/89 går såklart med bra).

Den måste också vara just en sida/sida eftersom tummen kommer i vägen så att vänsterögat inte ser mynningen då. Mitt vänsteröga lägger sig i vid snabbt skytte annars. Detta gjorde skyttet omöjligt innan jag provade en sida/sida första gången, riktig "AHA, det är så alla menar med att inte sikta med hagelbössan".

Min budget är fyrsiffrig. Helst vill jag ha engelsk kolv och dubbla avtryckare. Jag köper gärna ett begagnat vapen.

Choker, ejektor, gravyr och vackert trä spelar ingen roll. Det viktigaste är att vapnet är robust och pålitligt utan att kännas som ett järnspett.

Ett vapen jag tänkt på är Beretta Silver Hawk, är det någon som har erfarenhet av den? Hur långt ner tror ni priset kan pressas? Jag har fått höra massor av olika priser på den från olika människor, från 9000 till 29 000kr.

Alla åsikter och tips mottages tacksamt.:D

Publicerat

Kompisen har en b.s.h o den ligger nog i de övre prisspannet du anger.

Den kan vara till salu om du är intresserad av en sådan.

Ja kan kolla med honom men bara om de finns ett seriöst intresse.

Annars finns ju denna som verkar ligga i rätt pris om den bara passar http://www.blocket.se/vasterbotten/Beretta...tm?ca=2&w=1

Publicerat

jag själv skulle kollat efter lite äldre doningar, man får mycket för slanten.

ångrar själv att jag inte knep dennna baikal för några år sedan men buden slutade på 23000 vill jag minnas.

http://widforss.chiaro.mrfriday.com/auktio...r/30/V06_18.jpg

Publicerat

Det häftiga med dessa bössor är att de är smäckra och mysiga tycker jag. När man då greppar en Beretta så blir åtminstonde jag besviken då kolvhalsen är rejält grov trots den engelska kolven. Beretta har ingen, såvitt jag vet, tradition att tillverka dessa vapen så de är helkass tycker jag.

Torde inte vara något problem att hitta rätt bössa, det brukar stå ett tjog hos varje vapenhandlare. Det mesta är väl junk men visst finns det fina pjäser att finna även. Någon gång i framtiden ska jag skaffa en aya med lite längre pipor än den aya kopia jag hade innan hade... fixade inte att skjuta med den men shit vilket vackert vapen det var!

Mvh!

Publicerat
Det häftiga med dessa bössor är att de är smäckra och mysiga tycker jag. När man då greppar en Beretta så blir åtminstonde jag besviken då kolvhalsen är rejält grov trots den engelska kolven. Beretta har ingen, såvitt jag vet, tradition att tillverka dessa vapen så de är helkass tycker jag.

.........

Delar hippens åsikter - silverhöken är en hysteriskt övervärderad hagelbössa.

Det finns så mycket mer och roligare än Beretta bland handlarnas SvS. Kan du hitta en Miroku eller en SKB är de hysteriskt slitstarka. Ser kanske inte så kul ut, men är driftsäkra som få.....

Gamla tyskar är som regel aldrig fel även om de ofta har låga krokiga kolvar och är tokchokade med modern ammuntion. Men är man begävad med en bra såg, hyvelrasp och sandpapper kan man som regel ganska enkelt sätta en kil i kolven och höja kolvryggen. Att öppna chokerna kostar några hundralappar och att förlänga patronlägena lika så.

Nytt som är vettigt gjort kostar skjortan - räkna med minst 25 000:- sannolikt mer för nått som är vettigt ihopkommet.

/T

Publicerat
  • Författare

tackar för tipsen, keep em coming.:D

Jimbolo: bössan som låg på blocket är fin, men det är tyvärr ett under om den passar då jag är 1,90 lång.

hippen: Jag är som sagt rätt stor så en kolvhals som är lite grövre än på en normal "london best gun" gör nog ingenting. för övrigt tackar jag för tipsen!:D

pmt tycks förstå vad jag är ute efter, jaktdagarna då bössan får lera eller saltvatten på sig kommer ganska ofta.

Publicerat

Hade iaf fel om kompisens prisbild.

Samma som den på blocket men då längre!

Men inget jag själv skulle ha som bruksbössa.

SKB har väl enormt bra rykte om sig i den grenen.

Publicerat
  • Författare

Det hade varit roligt att få Wizards 2 cent med innan köpet, men han kanske vägrar då en Browning B25 är utesluten för mig? :)

• 2 weeks later...
Publicerat
För strax under ett år sedan föll min kära Brno sida/sida riktigt illa mot en sten och fick en spricka i kolvhalsen. Stefan på JG:s vapen lagade den jättefint med stift och lim men nu har jag sett att limmet börjat ge sig så jag tror inte det kommer hålla för alltid och det är synd när metallarbetet är riktigt bra i just mitt exemplar.

Så nu har tankarna på nästa hagelbössa kommit igång. Kravet är kaliber 12/70 (12/76 och 12/89 går såklart med bra).

Den måste också vara just en sida/sida eftersom tummen kommer i vägen så att vänsterögat inte ser mynningen då. Mitt vänsteröga lägger sig i vid snabbt skytte annars. Detta gjorde skyttet omöjligt innan jag provade en sida/sida första gången, riktig "AHA, det är så alla menar med att inte sikta med hagelbössan".

Min budget är fyrsiffrig. Helst vill jag ha engelsk kolv och dubbla avtryckare. Jag köper gärna ett begagnat vapen.

Choker, ejektor, gravyr och vackert trä spelar ingen roll. Det viktigaste är att vapnet är robust och pålitligt utan att kännas som ett järnspett.

Ett vapen jag tänkt på är Beretta Silver Hawk, är det någon som har erfarenhet av den? Hur långt ner tror ni priset kan pressas? Jag har fått höra massor av olika priser på den från olika människor, från 9000 till 29 000kr.

Alla åsikter och tips mottages tacksamt.:lol:

Det att sida/sida är bättre om vänster ögat spökar har jag oxå märkt.

Kan du tänka dig BRNO igen så brukar de inte kosta så mycket så bevaka blocket eller kolla med Torsbo så borde du hitta nått hyfsat snabbt.

På såpass billaga vapen 1500-3000:- så behöver man inte vara rädd att de inte passar det kan rättas till hyfsat billigt.

Är man lite händig kan det göras själv.

Publicerat
Det att sida/sida är bättre om vänster ögat spökar har jag oxå märkt.

Kan du tänka dig BRNO igen så brukar de inte kosta så mycket så bevaka blocket eller kolla med Torsbo så borde du hitta nått hyfsat snabbt.

På såpass billaga vapen 1500-3000:- så behöver man inte vara rädd att de inte passar det kan rättas till hyfsat billigt.

Är man lite händig kan det göras själv.

Kul att du har hittat hit :huh:

Jag har ju sagt det innan, din kunskap om bössor, ammo å annat behövs här.