Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vargjakt!

Featured Replies

Publicerat
Publicerat

Undrar just hur många örnar det gått åt genom åren??!! Man kanske skulle pröva med en havsörn:) Kan knappast vara tjuvjakt då det är örnen som jagar..

Publicerat
Undrar just hur många örnar det gått åt genom åren??!! Man kanske skulle pröva med en havsörn:) Kan knappast vara tjuvjakt då det är örnen som jagar..

bara synd att falkeneringsjakten är förbjuden i sverige :angry: men det skulle vara kul å prova iaf

Publicerat
bara synd att falkeneringsjakten är förbjuden i sverige :angry: men det skulle vara kul å prova iaf

och i finland...

Publicerat

Jag

har en inbjudan till Kazakstan för att jaga där,

har inte svarat på den än,

känns som om jag kommer att skippa vargjakten men visst lite falkenering skulle jag gärna vara med på,

fick uppgiften att räkna med 5-10 timmar i sadeln varje jaktdag, känns som något man kommer att minnas.

/Christian

Publicerat

Låna med dig min jätte häst för han har startat klart på travbanor. Snabb och stor, som en fåtölj:) Då kan du glömma rövsmärtor;)

Publicerat

bara börja träna :angry:

Publicerat

Er omsorg om min bak är glädjande om än lite bekymmersam, :angry:

tror nog att den klarar tiden i sadeln, det är övriga delar jag inser kommer att känna av en slik resa.

åter till ämnet, falkenering är fantastiskt anser jag även om hållning av rovfåglar i bur känns lite gammaldags ur ett etiskt perpektiv.

/Christian

Publicerat
Er omsorg om min bak är glädjande om än lite bekymmersam, ;)

tror nog att den klarar tiden i sadeln, det är övriga delar jag inser kommer att känna av en slik resa.

åter till ämnet, falkenering är fantastiskt anser jag även om hållning av rovfåglar i bur känns lite gammaldags ur ett etiskt perpektiv.

/Christian

jo att det är gammeldax håller jag med om men kommer det igång så tror jag att det kommer bli import på jaktfåglar av linjer som har varit "handtama" under några hundra år sen att man kommer få ha stora voljärer att förvara dom i för jag tror knappt att det skulle bli lagligt om en etiskt att dra på en luva på pippin för att sen låta den sitta på en pinne när man inte jagar

Publicerat
jo att det är gammeldax håller jag med om men kommer det igång så tror jag att det kommer bli import på jaktfåglar av linjer som har varit "handtama" under några hundra år sen att man kommer få ha stora voljärer att förvara dom i för jag tror knappt att det skulle bli lagligt om en etiskt att dra på en luva på pippin för att sen låta den sitta på en pinne när man inte jagar

Eller att både bytet och fågeln blir ganska omtumlad och/eller skadad... Tror dessutom inte de som redan är tveksamma till jakt skulle vara så förtjusta i att vi använder levande varelser för att döda en annan levande varelse, "när köttet redan finns i matdisken på ICA".

Publicerat
Eller att både bytet och fågeln blir ganska omtumlad och/eller skadad... Tror dessutom inte de som redan är tveksamma till jakt skulle vara så förtjusta i att vi använder levande varelser för att döda en annan levande varelse, "när köttet redan finns i matdisken på ICA".

då kommer motfrågan "hur får dom mat i naturen"

fast jag kan hålla med om att t,ex att jaga varg eller liknade med örn kommer inte att tillåtas hur mycket vi än försöker fast jag kan inte se några skäl till att inte få jaga kanin fasan eller andra mindre arter sen kommer det ju bli ett litet svinn av fåglar som kommer att bygga på den redan existerande stammen av rovfåglar

Publicerat

Havsörn har jag för mig är betydligt "bekvämare" av sig, mer asätare. Kungsörnen är mer utpräglad jägare, och lämpar sig förmodligen bättre för jakt.

Men det är riktigt mäktiga djur, både örn o varg...