Publicerat Februari 16, 201016 yr Jag har ju en finne som är bra och lovande m.m Men jag har fått ett problem. För någon vecka sen slog han upp svanstippen och det blödde rätt så rejält. Och jag har inte fått bukt med problemet, jag har allvarliga planer på att åka till veterinären men. Det är ju så att det blöder ju inte hela tiden men det kommer och går när han slår upp det. Någon som har bra tips på hur man får ett sånt svårläkt sår att läka Mvh Fidde
Publicerat Februari 16, 201016 yr Försök att sätta på ett skydd, typ Treo-tub på svanstippen. Raka svansen precis där tuben slutar så att du kan tejpa fast den ordentligt och glöm inte lufthål i tuben så att det luftar fint i såret. Tyvärr är det ju väldigt vanligt att svansskador ofta slås upp igen och igen och inte allt för sällan slutar det med en nekros så att man tvingas amputera en del av svansen för att minska hundens lidande. Lycka till!
Publicerat Februari 16, 201016 yr Jag har ju en finne som är bra och lovande m.mMen jag har fått ett problem. För någon vecka sen slog han upp svanstippen och det blödde rätt så rejält. Och jag har inte fått bukt med problemet, jag har allvarliga planer på att åka till veterinären men. Det är ju så att det blöder ju inte hela tiden men det kommer och går när han slår upp det. Någon som har bra tips på hur man får ett sånt svårläkt sår att läka Mvh Fidde Har en labbe som råkar ut för samma sak ibland.... Provade väldigt många omslag mm. Det slutade med att jag fick tejpa(vanlig sjukvårdtejp) fast en kompress runt svanstippen och sedan linda med "silvertejp" drygt halva svansen. Kompressen för att hindra att såret slås upp och tejpen för att få den att sitta kvar när han är glad. Arrangemanget satt på plats i ca 5-6 dagar innan det lossnade själv och såret var läkt tillräckligt bra för att inte gå upp igen.
Publicerat Februari 16, 201016 yr Försök att sätta på ett skydd, typ Treo-tub på svanstippen. Raka svansen precis där tuben slutar så att du kan tejpa fast den ordentligt och glöm inte lufthål i tuben så att det luftar fint i såret. Tyvärr är det ju väldigt vanligt att svansskador ofta slås upp igen och igen och inte allt för sällan slutar det med en nekros så att man tvingas amputera en del av svansen för att minska hundens lidande.Lycka till! Treoröret var en kreativ lösning.... Man kanske ska prova det om min hund får sår igen.
Publicerat Februari 16, 201016 yr Treoröret var en kreativ lösning.... Man kanske ska prova det om min hund får sår igen. Det blir så med überglada spaniels i huset
Publicerat Februari 20, 20179 yr Alternativ till ett treorör är en petflaska utan botten som du trär på och tejpar på svansen. Bra med flaskan är att såret blir ordentligt luftat under läkningen och att den även skyddar mot att hunden slickar på svansen. Bäst är helt klart att raka svansen innan så att tejpen sitter.