Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kronvilt

Featured Replies

Publicerat

Vi har äntligen fått kronvilt på vår mark B) .

Eftersom jag inte sett dom själv så har jag ingen aning om vad det är för individer. Det är två i jaktlaget som har sett ca 8 djur vid ensilaget som vi lagt ut till rådjuren. Nu har vi bestämt att ensilaget får absolut inte ta slut och att vi ska störa så lite det bara går i området.

Min fundering är om det är en så kallad herrgrupp kan det vara så att vi inte kommer att se röken av dom under jaktsäsongen? Om det därimot är en grupp med hindar och kalvar är det väl större chans att dom stannar.

Hur länge tycker ni att vi ska vänta med att jaga på dom? Vi är med i ett kronskötselområde och får skjuta en spetshjort. Vi hade faktiskt två hjortar inne på älgjakten för två år sedan och jag och en till lyckades få igenom att vi inte skulle skjuta. Känns inte rätt att skjuta den första man ser av ett vilt man vill ha. Personligen så tycker jag något i den här stilen. När alla i jaktlaget har släppt en klar skottchans så är det dags att börja jaga.

Publicerat

kul med kronhjort, hoppas innerligt ni får dem kvar. vi har liknande här fast det gäller dovhjorten då, kom in ett femtontal för tre år sedan, nu är de väl närmre 30 som går häromkring....ingen skjuten än, dock har en blivit påkörd, 2 större herrar har trasslat in sig i elstängsel och dött samt att lodjuret har tagit två....oerhört beklagligt när stammen fortfarande är klen, men jag kan tänka mkig att det skjuts nån kalv eller spets i höst, själv vetjag inte hur jag skulle göra eftersom jag verkligen vill ha kvar dem, och det hade just ´vart snyggt att vara först med arr skjuta isåfall......

Publicerat

Herr Lindberg vet att hjortarna hör till marken på andra sidan sjön ;) och äter sig bara feta för att till jaktsesången gå tillbaks.

Fast du får självklart va med å jaga dem sen. :)B)

Publicerat

Bara att gratulera och hoppas att dom håller sig kvar.

Vi har gått i väntans tider i snart 10 år utan att dom har spridit sig den sista biten in på vår jaktmark, dom finns på andra sidan vägen men vägrar kliva över. :blush: