Publicerat Februari 17, 201016 yr Är det nån som använder det som kan berätta hur man får bort det från insidan av halsen? Utsidan är ju enkel, bara att torka bort. Får problem att krutkorn vill fastna vid påfyllning och kulan går väldigt lätt i. Blir ju inte riktigt samma necktension på dom.
Publicerat Februari 17, 201016 yr Bästa tipset är typ-s verktyg så man slipper smörja insidan Sedan är en tajt nylonborste viktig för att uppnå samma necktension men det är ett hemligt precisions knep så glöm att jag sa nåt
Publicerat Februari 17, 201016 yr Man får väl diska hylsorna efter kalibrering alternativt använda grafitpulver i halsen istället.
Publicerat Februari 17, 201016 yr reddnings smörja är svår att få väck och jag tycker inte äns det funkar bra tyvärr.
Publicerat Februari 17, 201016 yr Författare Trumla ditt pucko! Ska tumla dig ditt nöt Bästa tipset är typ-s verktyg så man slipper smörja insidan Sedan är en tajt nylonborste viktig för att uppnå samma necktension men det är ett hemligt precisions knep så glöm att jag sa nåt Nylonborste Man får väl diska hylsorna efter kalibrering alternativt använda grafitpulver i halsen istället. Diska går ju men det är besvärligt med torkningen, lat som man är. reddnings smörja är svår att få väck och jag tycker inte äns det funkar bra tyvärr. Vad kör du och ni andra med? Jag har åxå Lyman´s sprayebbja som jag kan rekomendera för den late. Raddda upp hylsor i blocket, spraya båda sidor snett uppifrån och kalibrera. In i tumlaren, klart. Funkar skitfint men ibland då det bara är ett fåtal hylsor man behöver köra hade det vart enklare med vaxet.
Publicerat Februari 17, 201016 yr Jag gillar faktiskt Redding stuffet, torka av/ur? Njaaa jag är lat eller så gör jag en Exabit, i ett durkslag i vasket, kokande vatten, tar nästan ingen tid alls att torka sen. Kanske dags att utveckla sig? /Christian
Publicerat Februari 17, 201016 yr Mats! Jag kör med samma som flex-a-shit... Grafitpulver, fast jag har gjort en liten going då jag tog en liten burk, fyllde upp till hälften med trapphagel å sen pytsade jag i grafit. Det är bara att doppa hylsan två-tre ggr å sen köra i verktyget. OBS! Detta gäller för halskalibrering endast!
Publicerat Februari 18, 201016 yr Jag gillar faktiskt Redding stuffet, Jag med. Fastnade för det under min "karriär" som bänkskytt laddandes 6 PPC. Idag helkalibrerar jag dock så lite som möjligt - föredrar halskalibrering så mycket det bara går, med grafitpulver. I 308:an behövs inget smörjning invändigt överhuvud taget då det inte blir så mycket motstånd när jag drar ur expandern De gånger jag helkalibrerat på sistone så har det varit bulkkalibrering för 6,5x55 för älgbaneammo. Då helkalibrerar jag 100+ hylsor med RCBS gucka vilka sedan körs i hett vatten + diskmedel några vändor. Dessa får sen ligga och torka på tidningspapper alternativt i ugnen.
Publicerat Februari 18, 201016 yr Det händer att jag kör den i diskmaskinen. Perkele va rena de blir då, inte blank men rena. Kanske dags att väcka upp och skaffa en trumlare. /Christian
Publicerat Februari 18, 201016 yr Nylonborste Ja den är inte tänkt att avlägsna fett med men sot för att uppnå samma necktension för det är rätt viktigt. Därför jag är så förtjust i bussning verktyg då slipper man kleta saker i halsarna, sedan att det spar tid och hylsliv är inte heller så dumt.
Publicerat Februari 18, 201016 yr Därför jag är så förtjust i bussning verktyg då slipper man kleta saker i halsarna, sedan att det spar tid och hylsliv är inte heller så dumt. Det är helt klart the shit! Men svårt att beställa såna när man byter kalibrar hela tiden...
Publicerat Februari 18, 201016 yr Det är helt klart the shit! Men svårt att beställa såna när man byter kalibrar hela tiden... Nä det är inte svårare än att byta kaliber Sinclair är rätt snabba sedan kan du låta bli att sälja verktygen så har du snart en fin uppsättning
Publicerat Februari 18, 201016 yr Författare Det är helt klart the shit! Men svårt att beställa såna när man byter kalibrar hela tiden... Böjd att hålla med dig där. Enda pipan jag har chans att bränna ur är 22-243:an.