Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övnings skytte

Featured Replies

Publicerat

Jag undrar lite över reglerna angående övningskytte utanför godkänd skjut bana.

Skulle jag tex kunna anordna en "fältskjutnung för jakt laget på vår egen mark. Självklart så förstår jag att säkerheten måste komma först.

Publicerat

Så länge du har markägarens tillstånd, skjuter endast mot fullgott kulfång och gör ett enstaka arrangemang utan målställningar, så är det ok.

Publicerat

Hur är det om man bara vill ut och öva lite då? Kan man åka ut till ett bra hygge, kasta upp några tavlor och skjuta? Är det då samma regler som du anger ovan som gäller?

Publicerat
Hur är det om man bara vill ut och öva lite då? Kan man åka ut till ett bra hygge, kasta upp några tavlor och skjuta? Är det då samma regler som du anger ovan som gäller?

Är det något fel på skjutbanan, det borde väl vara enklast artt åka till en anläggning som är gjord för ändamålet. förstår inte riktigt mig på dom som kastar upp en tavla i en skogsbacke, när det finns en riktigt bra skjutbana i närheten. men dom kanske inte vill skjuta så andra ser.... :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
Är det något fel på skjutbanan, det borde väl vara enklast artt åka till en anläggning som är gjord för ändamålet. förstår inte riktigt mig på dom som kastar upp en tavla i en skogsbacke, när det finns en riktigt bra skjutbana i närheten. men dom kanske inte vill skjuta så andra ser.... :rolleyes:

Personligen så tycker jag att skyttet på skjutbanan ofta blir för statiskt. Jag vill prova att skjuta med min studsare på 20m för att sedan prova på 200m. Varför jag vill skjuta på 200m? Jo för att veta hur det är! Ett exempel till är att skjuta nerför en brant backe det får jag inte heller prova på skjutbanan.

Men visst skulle det vara bättre om vi fick prova en massa sådana här saker på skjutbanan. Sen kan det faktiskt kännas bättre att ingen ser men det är en attityd vi måste ändra på. Framförallt vi som står bakom och kommenterar -_-

Jag vet att jag inte får kommentera här men detta är ju ett svar på varför jag frågade.

Publicerat

Och för min del handlar det mer om att jag har 1 mil till jaktområdet och tre mil till skjutbanan.

Publicerat

Ja

Publicerat
Personligen så tycker jag att skyttet på skjutbanan ofta blir för statiskt. Jag vill prova att skjuta med min studsare på 20m för att sedan prova på 200m. Varför jag vill skjuta på 200m? Jo för att veta hur det är! Ett exempel till är att skjuta nerför en brant backe det får jag inte heller prova på skjutbanan.

Men visst skulle det vara bättre om vi fick prova en massa sådana här saker på skjutbanan. Sen kan det faktiskt kännas bättre att ingen ser men det är en attityd vi måste ändra på. Framförallt vi som står bakom och kommenterar :D

Jag vet att jag inte får kommentera här men detta är ju ett svar på varför jag frågade.

Vad är det som hindrar skytte på skjutbanan? på flera banor runt om kan jag skjuta på 0-600m. Men jag håller med dig att det skulle vara kul att skjuta både uppåt och nedåt.

Publicerat
Och för min del handlar det mer om att jag har 1 mil till jaktområdet och tre mil till skjutbanan.

Ja då förstår jag åka så långt som 2 mil extra för att skjuta på en riktig bana :D Då är det bättre att åka hem till någon annan och skjuta hemma hos dom B)

Publicerat

långt ifrån alla banor har tillgång till skytte på valfria avstånd. Många banor har fasta platser där skott får avlossas ifrån.

Skott på över 100 m har vi till exempel inte på våran bana. Då får man lösa medlemsskap på Sanda också.

Och vill du skjuta på kortare håll än inskjutning så får du göra det på älgbanans vall. men från en fast skjutplats på vallen.

Alltså inte efter egen vilja.

Där ser jag en enorm fördel med att sätta upp en tavla på säkert sätt i skogen och testa olika tekniker och avstånd.

Mvh John

Publicerat
långt ifrån alla banor har tillgång till skytte på valfria avstånd. Många banor har fasta platser där skott får avlossas ifrån.

Skott på över 100 m har vi till exempel inte på våran bana. Då får man lösa medlemsskap på Sanda också.

Och vill du skjuta på kortare håll än inskjutning så får du göra det på älgbanans vall. men från en fast skjutplats på vallen.

Alltså inte efter egen vilja.

Där ser jag en enorm fördel med att sätta upp en tavla på säkert sätt i skogen och testa olika tekniker och avstånd.

Mvh John

Ok! lycka till i skogen då. Det är synd att medlemskap i skjutbanor är så dyra :DB)

Publicerat

Gällivare är underbart på det sättet. Inga plogade banor på hela vintern, 5-6 mil enkel väg om man vill skjuta på bana över 80 meter. Kavaheden har en låst vägbom och där är inte jaktskyttar välkomna som det ser ut nu. Alla som vill skjuta på över 80 meter är hänvisade att göra så på jaktmarkerna. Hoppas att det blir åtgärdat i och med de nya banor som blir på kavaheden.

Publicerat

Håll i er nu gubbar.

Detta är SJF's area där vi ställer frågor och får svar av våra representanter - vänligen vänta på att de svarar.

Vill ni diskutera så gör det i en annan tråd i relevant area.

Mvh,

Wizard - moderator

Publicerat

Jomennogvisstärdetdetallt!

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.