Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fotsnara i Dalarna

Featured Replies

Publicerat

Har fått besked på min ansökan på att även vi iDalarna ska få använda fotsnara på räv från Naturvårsverket .

Nu är det så långt gånget att de ska ta frågan som ett ärende och nu ska de bereda frågan, vad som nu menas med det??

Publicerat
Har fått besked på min ansökan på att även vi iDalarna ska få använda fotsnara på räv från Naturvårsverket .

Nu är det så långt gånget att de ska ta frågan som ett ärende och nu ska de bereda frågan, vad som nu menas med det??

Låter bra, kul och effektivt med rävsnaran=)

Publicerat

Härliga nyheter!

//

Gabbe

Publicerat

Vi, SJF, har gått in med en begäran om utökning av området där fotsnaran får användas. Behandlingen av frågan sker i samband med översynen av en lång rad andra frågor i förordningen (t ex fällfångst, bågjakt mm) och med lite tur är det klart till nästa vinter...

Publicerat
Vi, SJF, har gått in med en begäran om utökning av området där fotsnaran får användas. Behandlingen av frågan sker i samband med översynen av en lång rad andra frågor i förordningen (t ex fällfångst, bågjakt mm) och med lite tur är det klart till nästa vinter...

Nu blev jag nyfiken!

Har ni föreslagit utökat geografiskt område? Vilket? Varför?

Varför inte ta bort de geografiska kraven och istället ställa krav på snömängd, avstånd till bebyggelser, vägar etc?

Finns det några vetenskapliga orsaker eller är det bara politiska?

// Henrik

Publicerat
Nu blev jag nyfiken!

Har ni föreslagit utökat geografiskt område? Vilket? Varför?

Varför inte ta bort de geografiska kraven och istället ställa krav på snömängd, avstånd till bebyggelser, vägar etc?

Finns det några vetenskapliga orsaker eller är det bara politiska?

// Henrik

Just när det gäller användandet av fotsnara finns det en hel rad med regler, som vägar och bebyggelse mm.

Innan du får lägga ut måste du gå en kurs och få ett intyg att du är "skolad" i området.

Men varför det bara är i de nordligaste länen vi får använda dessa vet jag inte.

Hoppas det blir fler delar av landet som får nöjet att fånga räv på detta effektiva sätt.

Publicerat

Seger

Jag är helt klart medveten om vad det är för regler som gäller idag.

Har faktiskt några snaror liggande som aldrig blivit använda p.g.a. att kursen blev inställd. Jag bor i Södra sverige så de veckor jag tillbringar på släktens gård i Jämtland har än så länge inte sammanfallit med någon kurs.

Har dock läst hela utbildningsmaterialet ett antal gånger och provat att lägga ut snaran på tomten bara för att se hur svårt det är att få till det. (Alltså lyft upp den direkt igen)

I år är första gången på väldigt väldigt länge som frågan är aktuell. Men varför skulle jag inte få använda snaran här nere i Småland? Snön räcker i alla fall till så det är inget argument. Frågan är bara om det är något annat jag missat. Har vi något annat djur här nere som ofta går i rävens spår? (Inte vad jag vet!) Eller är det bara så att det beror på det vanligtvis tillgängliga snödjupet?

// Henrik

Publicerat

Nu är detta bara mina tankar...

Jag tror att frågan om fotsnaran var så pass känslig på 70- och 80-talet att man beslöt att bara tillåta den i samma område som hade septemberjakt på älg, dvs dom fyra nordligaste länen. Detta förmodligen för att man då räknade detta som en mer "norrländsk" jaktform.

Rätta mig gärna om jag har fel, ngn som vet bättre.

Publicerat

Nu är jag lite ute på hal is eftersom jag själv inte varit personligen involverad i just detta ärende. Jag vet dock att initiativet till en utökning av området kom från Dalarnas stämma via en motion. Således misstänker jag att vår begäran om utökning endast med Dalarna och Gävleborg beror på att det är bara därifrån man önskat sig det hela. Jag kan personligen hålla med om att det kanske skulle vara önskvärt med tillåtelse för hela landet. Vi skulle dock ha uppenbara problem att utbilda folk söderut och jag tror inte snarningen skulle bli någon kioskvältare, därmed inte sagt att det inte skulle kunna vara tillåtet.

Så jag är inte säker på att det finns mer bakomliggande skäl än att man helt enkelt inte "beställt" från andra delar av landet. Möjligtvis skulle en utökning av området till mer snöfattiga trakter med annan "typ" av snö kunna föranleda nya tester, jag vet inte.

Publicerat
Nu är jag lite ute på hal is eftersom jag själv inte varit personligen involverad i just detta ärende. Jag vet dock att initiativet till en utökning av området kom från Dalarnas stämma via en motion. Således misstänker jag att vår begäran om utökning endast med Dalarna och Gävleborg beror på att det är bara därifrån man önskat sig det hela. Jag kan personligen hålla med om att det kanske skulle vara önskvärt med tillåtelse för hela landet. Vi skulle dock ha uppenbara problem att utbilda folk söderut och jag tror inte snarningen skulle bli någon kioskvältare, därmed inte sagt att det inte skulle kunna vara tillåtet.

Så jag är inte säker på att det finns mer bakomliggande skäl än att man helt enkelt inte "beställt" från andra delar av landet. Möjligtvis skulle en utökning av området till mer snöfattiga trakter med annan "typ" av snö kunna föranleda nya tester, jag vet inte.

Tror säkert du kan ha rätt i ditt antagande ovan. Åtminstone gällande "beställningen". Även om jag inte gillar förklaringen och tycker att förbundet själva kunde tänkt lite längre när man nu ändå skulle lägga in förslag och synpunkter på förändring. Så är det ändå en godtagbar förklaring.

Vad gäller snön däremot så är det nog , trots att Sverige är långt, större skillnad på snön beroende på vädret än beroende på geografin. (Så länge vi håller oss i Norra Europa, Nordamerika är en annan sak. Men om det skulle påverka snarorna vet jag inte)

MVH // Henrik

Publicerat

Uppenbarligen har vi också problem med varg där vi snarar räv. Vargar går inte ofta, men ibland, i rävsnaror och då har vi problem. Det är ingen förklaring till varför vi inte sökt i hela landet men en försvårande omständighet i stort för snarorna och kanske då särskilt i t ex dalarna.

Publicerat

Finns det någon bra lösning ifall en varg eller lo går i snaran? Alltså ja vad gör man? Nu bor jag i västmanland så ännu är det inte aktuellt med några rävsnaror. Skulle det bli tillåtet skulle jag dock hoppa på första bästa kurs och sätta igång, vi har dock en del varg som går i samma områden som rävarna och vi har ett par gånger släppt lo ifrån rävfällan.

Någon som har tips på andra flyttbara fällor? Vi har bara gigantiska åbäken som kräver släp och flera personer att flytta så dom rör man inte gärna men det är ofta man hittar spårslingor och tänker att här skulle jag ta och slänga ut en rävfälla om dom gick att bära själv.