Publicerat Februari 19, 201016 yr Nu har jag bestämt mig för att montera en dämpare på min LTR efter lojakten. Dels för att skona hörseln men oxå för att trimma skyttet ytterligare. Har känt på en bekant som har en Blaser Prof med en Stalondämpare och den kändes mycket komfortabel och ej alls så tung som man väntat sig. Är Stalon ett bra kort att satsa på?
Publicerat Februari 19, 201016 yr Detta är min ringa åsikt, men en stalon är nog adekvat i sig, men den är dyrare än en RCC och har inga prestanda fördelar, andra märken är likvärdiga i pris med en Stalon men ger enligt mig mycket mer effekt, A-tec i olika varianter, exempelvis men även nya märken som S&L tål att tittas på. Sista Vapentidningen hade ett nytt test av dämpare som var intressant, att läsa. Det finns ju så mycket att tänka på, front/teleskop monterad, material i dämp, i bafflar, vikt, dämpningseffekt, mirage, hållbarhet osv. jag är lite vilsen själv i allt detta men har börjat med en RCC 30 för min lilla 6 mm tub, återstår att se vad jag tycker om den. /Christian
Publicerat Februari 19, 201016 yr Finns ju mängder av bra dämpare idag så jag tror inte att valet av fabrikat är lika intressant som valet av front vs teleskopdämp. Själv har jag en A-Tec Tmm 5 teleskop på min LTR och är supernöjd. /Micke
Publicerat Februari 19, 201016 yr Precis fått tillståndet från polisen att köpa en RCC-dämpare. Vet ej något om Stalon, men i allt man läser ang tester och folk som använder dämpare så verkar låg vikt vara en framgångsfaktor för en dämpare som ska användas till jakt. Klämde på en A-Tec CMM4 för ett tag sen. Väldigt lätt och smidig. Men när jag såg att RCC T40 kostar 1800:- + frakt så blev det ett snabbt beslut.. /Må